Hejsa :-)
Fra : Munken

Dato : 08-09-04 16:52

Hello

Jeg har skaffet mig en helt ny computer. Alt er nyt bortset fra skærmen.
AMD 3200+, 1024 mb PC 3200 ram, Geforce FX 5950 Ultra, Asus A7N8X-E Deluxe
bundkort og en Salman køler. Se det burde jo være en puter der bare sparker
bare lidt røv men nej. Jeg kan sidde og spille og så pluselig kommer der en
blå skærm med hvid skrift og jeg skal genstarte. Jeg har prøvet alt og jeg
mener alt. Er der nogle herinde der har nogle teorier om hvad det kan
være?????

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 08-09-04 16:54

"Munken" <hjk@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blå skærm med hvid skrift og jeg skal genstarte. Jeg har prøvet alt og jeg
> mener alt. Er der nogle herinde der har nogle teorier om hvad det kan

Er alt, og jeg mener alt opdateret, bode windows og specielt drivere til
alle ting?

/Ole

Fra : Munken

Dato : 08-09-04 17:08

> Er alt, og jeg mener alt opdateret, bode windows og specielt drivere
til
> alle ting?

Jeg prøvede først og opdatere det hele med det resultat at den lavede det
der pis med den blå skærm. Så fik jeg at vide det kunne være en eller flere
af de opdateringer i Windows det kunne være galt med. Så jeg prøvede at
formatere for så at kunne prøve at opdatere Windows lidt efter lidt men med
det samme resultat. Jeg aner ikke hvad det kan være.

Fra : Bo Andersen

Dato : 08-09-04 17:15

>Jeg aner ikke hvad det kan være.

Har du OverClocket CPU'en, så er det jo et oplagt valg.

Hvad kvalitet/mærke er det RAM ?
Hvis det er 2*512MB, så prøvt at fjerne
den ene klods, og se, om problemet stadig er
det, hvis ja, så byt dem og test igen.
Jeg har har dårlig RAM, der fik computeren til at
opføre sig sådan.

Hvad med CPU-køling, hvad er CPU temp ?

-Bo-

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-09-04 18:53

> [...]
med
> det samme resultat. Jeg aner ikke hvad det kan være.

Som jeg skrev før: Prøv at læse hvad der står på den blå skærm, og gengiv
det hér.
Så ku' der være en god chance for at løse det.

Ellers har jeg især hørt om manglende bundkortdrivere forårsage det problem,
hvis det ikke er varme i stedet.

VH
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 08-09-04 17:15

> [...]
> blå skærm med hvid skrift og jeg skal genstarte. Jeg har prøvet alt og jeg
> mener alt. Er der nogle herinde der har nogle teorier om hvad det kan

Det ville hjælpe meget hvis du nu _læste_ den hvide skrift, og så fortalte
hvad den sagde

Man kan faktisk få ret gode hints ud af fejlmeddelelser hvis man kigger
efter.
F.eks. får du at vide hvad der forårsagede fejlen.
Dernæst får du evt. at vide hvilken fil der var indblandet.
(denne kan f.eks. pege på en driver.)

Desuden ville det være godt at få at vide hvilke spil der forårsagede
fejlen.

Mine løse gæt uden denne info er varmeproblemer, grafik- eller
lyddriverproblemer, directX problemer, evt. manglende bundkortdrivere.

Alternativt hardwarefejl, såsom ram, psu, bundkort eller cpu.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-09-04 18:35

Hej
Der er to ting jeg hæfter mig ved. Du skriver at du bruger den gamle skærm
og at det er inde i et spil du får den blå skærm!.
Hvis den opdateringsfrekvens du bruger ligger lige på kanten af hvad din
skærm kan klare kan det resultere i den pågældende fejl.
Jeg vil derfor foreslå dig at du----
Går ind i KØR og skriver "DXDIAG". Dette vil starte directx's setupprogram.
Der kommer en side frem med et -antal faneblade. En af dem hedder "More
Help". På dette faneblad er der fire knapper og den nederste af disse hedder
"Override". Tryk på den og du vil her få mulighed for at angive hvilken
skærmopdateringsfrekvens du ønsker at dine directx programmer og spil skal
anvende. Til at starte med kan du nøjes med at angive 75 hz. Når du har
konstateret at den blå skærm ikke længere kommer frem kan du sætte
frekvensen til 85 hz, en opdateringsfrekvens som de flese 17" skærme kan
klare ved 1024*768.
Alle dine spil bliver herefter tvunget til at bruge den angivne
opdateringsfrekvens.
mvh
Kurt

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-09-04 19:06

Kurt Pedersen (kurt_birgittt@pedersen.mail.dk) skrev følgende:
> [...]
> Hvis den opdateringsfrekvens du bruger ligger lige på kanten af hvad
> din skærm kan klare kan det resultere i den pågældende fejl.

Ævl... :) En skærm kan ikke få windows til at gå ned. Skærmen ville blot
lukke ned selv, og spillet ville køre videre.

- Martin

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-09-04 19:23

Hej

> Ævl... :) En skærm kan ikke få windows til at gå ned. Skærmen ville blot
> lukke ned selv, og spillet ville køre videre.
Du skulle måske finde en anden måde at starte dine indlæg på!!!
Du arbejder nok ikke med elektronik hverdag!! og hvis du gør så har du en
del mere at lære. Vælg selv.
mvh
Kurt

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-09-04 19:43

"Kurt Pedersen" <kurt_birgittt@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du arbejder nok ikke med elektronik hverdag!! og hvis du gør så har du en
> del mere at lære.

Har da godt nok heller aldrig oplevet en BSOD i forb. med
for høj refresh rate ... Skærmen vil melde scan/signal/whatever
out of range og så er det det. Operativsystemet er bedøvende
ligeglad med om skærmen kan vise det den får serveret.
Men lad nu det ligge, for det at det sker midt i et spil synes
så afgjort også at aflive den teori om at denne sag er refresh rate
relateret.
--
Peter J

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-09-04 20:09

Hej
Lige et øjeblik
Det ville være så dejlig nemt hvis man kunne sidde her og sige at det er
lige netop det blandt de hundrede andre muligheder. Men at udelukke det og
påstå at det ikke kan være det?
Microsoft vil ikke have ry for at deres styresytem ødelægger hardwaren, så
de laver blandt andet en blå skærm med hvid tekst. Det er da rigtigt at
normalt så vil skærmen bare lukke ned men så er der så lige den ene gang
hvor windows kommer først med en blå skærm og det gør den måske fordi den
pågældende computer er mere påvirket end andre computere ville være i samme
situation.
At påstå at dette ikke kan være årsagen ville være det samme som at påstå at
min nabos højtalerne ikke kan være årsagen til forstyrelser i hans
skærmbillede når nu mine egne højtalere ikke kan forstyrre skærmbilledet.
Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-04 20:51

Kurt Pedersen wrote:

> er lige netop det blandt de hundrede andre muligheder. Men at
> udelukke det og påstå at det ikke kan være det?

Ja, hvis man ved hvad man har med at gøre, så kan man sagtens dét.

Det er nu du skal stoppe i denne tråd - det tjener dig bedst.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sander

Dato : 08-09-04 20:18

En skærm kan sagtens få en putter til at gå i baglås.....

Men.......... problemet her ligger nok enten i dårlige ram, eller
en cpu der bliver for varm. Prøv at istallere et program til at
se cpu temp, eller gå i bios og find den side med hardware monintor
og lad den så stå et minut eller to, så kan du se om cpu temp virker
stabil eller den bare stiger støt.

Jeg kan se at det er Dual bundkort du har, så det kan også være at de
to ramklodser du har ikke kan arbejde sammen i dual mode, så her kan
du som i tidligere indlæg prøve kun med en, eller sætte dem så de kører
single istedet for.

Jeg havde samme problem med min nye Prescott på et Asus mb, jeg lavede
en RMA på rammene fordi den godt kunne køre i single, men i dual gik den
død - BSOD (Blue Screen Of Death), rammene blev testet fejlfri, jeg måtte
betale 200 dask fordi de ikke var defekte, men fik dem dog overtalt til at
bytte
dem til to andre stænger magen til, og det løste mit problem, den har kørt
uden
problemer efter det. (Og det er endda Samsung ram som er anbefalet af Asus.)

Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-04 20:52

Sander wrote:

> En skærm kan sagtens få en putter til at gå i baglås.....

Nej!

Skærmen har _ingen_ indvirkning på hvordan PC'en opfører sig. _Ingen_ !

Jesper G. Poulsen

Fra : Sander

Dato : 09-09-04 04:20

Synd at Jesper er så klog, jeg har faktisk haft en maskine der ikke kunne
køre
netop på grund af skærmen, ellers ville jeg ikke skrive det.
Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-04 07:23

Sander wrote:

> Synd at Jesper er så klog, jeg har faktisk haft en maskine der ikke
> kunne køre
> netop på grund af skærmen, ellers ville jeg ikke skrive det.

Som jeg skriver, så kan skærmen ikke have inflydelse på om en computer
virker eller ej.

Hvis man _ved_ hvordan en computer er opbygget, så _ved_ man også at
det ikke lader sig gøre.

Jesper G. Poulsen

Fra : Munken

Dato : 09-09-04 14:46

Det er da fedt og se alle disse indlæg jeg takker. Varmen kan jeg godt
udelukke da min cpu er 40 og bundkort 41 grader. Jeg har og prøvet at fjerne
den ene ram klods men med samme resultat. Jeg kører dog ikke duel ram har
bare to klodser af 512. Det er ikke alle spil den gør det i. Jeg har også
prøvet et andet grafikkort uden held. Den gamle maskine jeg havde kunne jeg
godt spille spillende som den nu kokser i uden problemer. Men jeg symes der
er mange der siger det kan være mine ram der er problemet. Findes der et
program der kan teste mine ram???

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-04 15:23

Munken wrote:

> mine ram der er problemet. Findes der et program der kan teste mine
> ram???

Memtest86.

http://www.memtest.org/

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-04 20:49

Kurt Pedersen wrote:

> Du skulle måske finde en anden måde at starte dine indlæg på!!!

Hvorfor dog det, når det er noget ævl du skriver?

> Du arbejder nok ikke med elektronik hverdag!! og hvis du gør så har

Gør du?

Arbejder du med IT?

> du en del mere at lære. Vælg selv.

Eller skriver du blot for at holde dig vågen?

Dit indlæg er ihvertfald den største gang sludder jeg længe har set.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 08-09-04 21:20

Kurt Pedersen wrote:

> Du arbejder nok ikke med elektronik hverdag!! og hvis du gør så har du en
> del mere at lære. Vælg selv.

Har du evt. et link til en artikel som beskriver dette? Evt. en Q
artikel hos Microsoft?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-09-04 17:00

Kurt Pedersen (kurt_birgittt@pedersen.mail.dk) skrev følgende:
> Hej

> Du skulle måske finde en anden måde at starte dine indlæg på!!!

Tør dine øjne... Det er da noget ævl.

> Du arbejder nok ikke med elektronik hverdag!! og hvis du gør så har
> du en del mere at lære. Vælg selv.

LOL! Det er forhåbentlig ikke dig jeg skal tage ved lære af.

- Martin

Fra : Khawk

Dato : 09-09-04 07:05

> [...]
> blå skærm med hvid skrift og jeg skal genstarte. Jeg har prøvet alt og jeg
> mener alt. Er der nogle herinde der har nogle teorier om hvad det kan

Du skriver ikke noget om hvilken stømforsyning du har. Er du sikker på at
den er god/kraftig nok?

mvh
Kim

Fra : Munken

Dato : 09-09-04 14:49

Det er en 400 watt er det ikke stort nok???

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-04 15:24

Munken wrote:

> Det er en 400 watt er det ikke stort nok???

Det er ikke et spørgsmål om Watt. Det er et spørgsmål om strøm.

Jesper G. Poulsen

Fra : Munken

Dato : 09-09-04 15:42

> Det er ikke et spørgsmål om Watt. Det er et spørgsmål om strøm.

Øhh hedder det så 400 volt er ikke så god til det der strøm så please ikk
grin

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-09-04 17:02

Munken (hjk@.dk) skrev følgende:

> Øhh hedder det så 400 volt er ikke så god til det der strøm så please
> ikk grin

Kig på hvor mange ampere den kan levere ved de forskellige volt. Det står på
siden af PSU'en.

- Martin

Fra : Palle

Dato : 09-09-04 09:54

> [...]
> blå skærm med hvid skrift og jeg skal genstarte. Jeg har prøvet alt og jeg
> mener alt. Er der nogle herinde der har nogle teorier om hvad det kan

Er den hjemmelavet?

Fra : Munken

Dato : 09-09-04 14:50

Hvis du mener om jeg selv har samlet den så ja.

Fra : Munken

Dato : 12-09-04 09:26

> [...]
> blå skærm med hvid skrift og jeg skal genstarte. Jeg har prøvet alt og jeg
> mener alt. Er der nogle herinde der har nogle teorier om hvad det kan

Nu kan jeg udelukke grafikkort, ram, harddisk men hvordan finder jeg ud af
om det er mit bundkort eller cpu det er galt med.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-09-04 09:46

> [...]
> >
> Nu kan jeg udelukke grafikkort, ram, harddisk men hvordan finder jeg ud af
> om det er mit bundkort eller cpu det er galt med.

Stadigvæk: Det ville hjælpe meget hvis du skrev hvad fejlmeddelelsen (den
blå skærm) sagde. Det kan give et hint.

Men derudover, så kunne du prøve at køre Prime95. Den har en Torture test
der stresser cpu'en max, og derudover checker om den regner rigtigt.

Og så i øvrigt: Hvad med PSU'en? Kan du udelukke dén?
Den kan jo godt give fejl hvis den ikke leverer stabil strøm.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Munken

Dato : 12-09-04 10:12

> [...]
>
> Og så i øvrigt: Hvad med PSU'en? Kan du udelukke dén?
> Den kan jo godt give fejl hvis den ikke leverer stabil strøm.

NV4_disp.dll er den ene fejl og STOP og så en masse tal er den anden. Men de
kommer kun når jeg kører med 1024 mb ram. Har lige kørt en memtest 86 med
1024 ram og der var ingen fejl.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-09-04 11:02

Munken wrote:

> NV4_disp.dll er den ene fejl og STOP og så en masse tal er den anden.

Det er tallene der er vigtige.

Kom med _hele_ den blå besked - ellers kan vi dårligt hjælpe dig

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-09-04 12:29

> [...]
de
> kommer kun når jeg kører med 1024 mb ram. Har lige kørt en memtest 86 med

Tjah, NV2_disp.dll er netop en grafik-driver-fejl :-/
http://support.microsoft.com/?kbid=325730

Jeg så et andet sted at det kan være Fast Writes (setting i bios) de kan
også forårsage ustabilitet. Prøv at slå dem fra. (og du vinder ikke noget
hastighed med dem alligevel..)
http://forums.majorgeeks.com/archive/index.php/t-27100

STOP-fejl generelt er beskrevet hér:
http://aumha.org/win5/kbestop.php
Men der plejer at komme en eller anden tekst bagefter?
Gør der ikke det hos dig?

MS's beskrivelse af Stop 0x0000000A er hér:
http://support.microsoft.com/?kbid=314063

Den peger på driver- eller hardware-problem.

(Siden du kan installere, og i øvrigt køre indtil du spiller spil, kan det i
øvrigt stadig godt være grafikkort og/eller driver der driller.)

Ting jeg tænker på:
1. Har du prøvet at sætte rammene i nogle andre sokler?
2. Har du prøvet at sætte timings for dine ram lidt ned?
3: Ér du sikker på at din strømforsyning er helt stabil?

Og så til sidst: Har du evt.checket om dit MB er kendt for at have problemer
med visse typer ram? Det kan jo godt være et kompatibilitetsproblem.

Men jeg vil sige, det lyder godt nok kringlet det hér :-/

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-09-04 12:53

En lille opfølgning:

Jeg søgte på dit bundkort (havde glemt at du havde samme som jeg har) + Stop
error, og her er hvad jeg fandt:
http://www.over-clock.co.uk/ivb/index.php?act=ST&f=3&t=6229

Den siger at det sagtens kan være dit bundkort der laver dén fejl.
(Hvis det er IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)

Du skal muligvis nok prøve at få det byttet.

Grunden til at jeg siger dét, er udover ovenstående side, at på min maskine
kører det 100% stabilt, med noname ram, overclock og hvad ved jeg.
Det burde dit også gøre.

Venlig hilsen
Henrik

Et lille P.S.: Prøv at mærke på din South Bridge (den større chip ud for
PCI-slots'ene), om den bliver varm. Den rummer både lydkort og
IDE-kontrollere, og den er kendt for at være lidt følsom over for varme,
især når den bliver brugt hidsigt.
Det er egentlig mærkeligt at ASUS ikke sætter en køler her som standard :-/
Det har jeg selv gjort på mit, for en sikkerheds skyld.

Fra : Munken

Dato : 12-09-04 16:10

> (Hvis det er IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)

Lige den der fejl kommer den med når den går ned med 512 mb ram. Den kommer
dog ikke når jeg smider de sidste ram i, der kommer de to andre fejl jeg har
skrevet.