Bundkort-Boot
Fra : P christ

Dato : 08-09-04 11:30

Efter en scandisk stopper boot med meddelelsen:
Pri Master Harddisk : S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace
Press F1 to resume.
Når man så taster F1 fortsætter boot normalt
Bundkortet er et Asus P4P800 Deluxe med American Megatrend Bios.
Er der nogen det har oplevet lignende og hvordan løses problemet ?

--
Mvh.
Pollo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-04 11:38

"P christ" <spam_poul.christensen@c.dk> wrote:

>Efter en scandisk stopper boot med meddelelsen:
>Pri Master Harddisk : S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace
>Press F1 to resume.
>Når man så taster F1 fortsætter boot normalt

Din harddisk er formentlig ved at stå af...

SMART er harddiskens indbyggede diagnostikfunktion som melder ud at der er tiltagende problemer med disken.

Skynd dig i byen efter en ny disk...

<mlr>

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-09-04 11:40

P christ wrote:
> [...]
> Bundkortet er et Asus P4P800 Deluxe med American Megatrend Bios.
> Er der nogen det har oplevet lignende og hvordan løses problemet ?

Nej, men sørg for at lave backup af din primære master omgående. S.M.A.R.T.
overvåger dine IDE-enheder og har altså fundet en fejl.

Søren

Fra : Anders Lund

Dato : 08-09-04 11:59

Søren Nielsen wrote:

> Nej, men sørg for at lave backup af din primære master omgående. S.M.A.R.T.
> overvåger dine IDE-enheder og har altså fundet en fejl.

Lige for at uddybe dette, så overvåger S.M.A.R.T. en række parametre for
din harddisk. Dette er ting som tiden det tager at spinde disken op,
antal læse/skrive fejl, varme, søgetid og andre ting. Når disse begynder
at bevæge sig ud over en hvad der er opsat som "normalt", så slårt
S.M.A.R.T. alarm.

Det kan godt være at disken kører flere måneder endnu, men det kan også
være at der kun er tale om nogle dage før disken dør. Gør som den siger
- Backup and replace.

Måske dækker garantien endnu?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-09-04 12:14

Anders Lund wrote:

> [...]
> også
> være at der kun er tale om nogle dage før disken dør. Gør som den

Du har helt ret :) Jeg valgte bare at skrive den korte forklaring.

Søren

Fra : P christ

Dato : 09-09-04 06:42

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan godt være at disken kører flere måneder endnu, men det kan også
> være at der kun er tale om nogle dage før disken dør. Gør som den siger

Ja det passer meget godt at harddisken er ved at være dårlig, idet jeg også
næsten daglig må køre scandisk der finder fejl som dog rettes.
Men hvordan får jeg det hele over på den nye harddisk ?
Da det er mit C drev kan jeg vel ikke bare kopiere over på en ny harddisk og
boote derfra ?
Finder der programmer, gerne freeware til dette formål ?
Jeg mener der er noget med i XP om at overføre data til anden computer, kan
det bruges?
Hilsen Polle

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 11:16

P christ wrote:

> Men hvordan får jeg det hele over på den nye harddisk ?
> Da det er mit C drev kan jeg vel ikke bare kopiere over på en ny harddisk og
> boote derfra ?

Hvis jeg får en ny harddisk og den skal fungere som C: drev, bruger jeg
det som undskyldning for at installere Windows igen. Det jeg gør er at
tage den gamle harddisk ud og sætter den nye i. Her installere jeg
Windows og sætter derefter den gamle harddisk til igen, så jeg har
adgang til den fra min nye Windows. Så er det bare i gang med at kopiere!

> Finder der programmer, gerne freeware til dette formål ?

Hvis du vil lave en komplet kopi, så du ikke behøver at reinstallere
noget, skal du vist til at give penge for det. Der er programmer som
Drive Image og Ghost som kan gøre dette. Jeg mener også at nogle
harddisk producenter har programmer til at gører det, men jeg er ikke
helt sikkert.

> Jeg mener der er noget med i XP om at overføre data til anden computer, kan
> det bruges?

Ja, der er en funktion til netop dette formål - mener jeg. I den
engelske Windows hedder den "File and Settings Transfer wizard", men jeg
har ikke nogen erfaring med den.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : danni plougmann

Dato : 08-09-04 21:53

"P christ" <spam_poul.christensen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bundkortet er et Asus P4P800 Deluxe med American Megatrend Bios.
> Er der nogen det har oplevet lignende og hvordan løses problemet ?

jeg havde engang lign problem med en maxtor 30 gb disk
jeg fandt så noget S.M.A.R.T util s på nettet, kan anbefale det her lille
program DTEMP
download det her http://private.peterlink.ru/tochinov/

jeg fandt så ud af det var en slags tæller i harddisken der var ved at nå
enden
disken har kørt et år siden jeg fik den smartfejl og den køre stadig.