Design af kunde ID
Fra : Michael

Dato : 06-09-04 23:25

Hej

Jeg sidder og er ved at designe en applikation der kan holde styr på kunder
og deres tilhørende data.
I den forbindelse skal hver kunde tildeles et ID af en art som de vil være
bekendt med og som skal bruges hos det pågældene firma ved henvendelser,
bestillinger m.m.
Så jeg har tænkt lidt over hvad et godt kunde ID/nummer er i forhold til et
dårligt, men har ikke rigtigt været istand til at finde nogle diskutioner på
nettet omkring dette emne, så nu håber jeg der er nogle stykker som vil tage
snakken her.

Som minimum bør et godt kunde ID vel kunne møde følgende krav:

Nemt at huske for kunden
Unikt identificérbart uden mulighed for at blive gættet af andre
Ikke hæfte sig til eksisterende data så som telefonnummer og lign.

ID'et skal være nemt for kunden ganske enkelt af den grund at virksomheden
ønsker det oplyst ved alle henvendelser og de fleste kender problemet med at
ringe til TDC eller lign. og blive sprugt om et 20 cifret kontonummer som
man ikke kan huske og man har sjældent sine papirer omkring sig.

Unikt identificérbart siger næsten sig selv - Det er kundens ID og ingen
andre. Andre må selvfølgelig ikke være istand til at gætte det bare ved at
vælge et nummer der er i nærheden af ens eget da det også fungere som en
form for sikkerhed. En løsning ville jo så være et 8 cifret tal som var
random genereret, men dette modstrider lidt første krav.

Ikke hæfte sig til eksisterende data - Grunden til dette er at nummeret skal
være ID'et og ikke et telefonnummer som kan ændre sig på et tidspunkt og
lign.

Jeg har set på en masse kundenumrer på fakturaer osv. og de er stort set
alle sammen bare tal, men DK-Hostmaster benytter "handles" i forbindelse med
deres domæner i form af 4 bogstaver efterfulgt af 4 tal/Hvis jeg husker
rigtigt). Dette er både forholdsvis nemt at huske og giver mange
kombinationer såvel som at det er svært at gætte.

Så er løsningen på et godt og nemt kunde ID virkeligt 4 bogstaver som evt.
kan være en kombination af startbogstaver og lign. fra navne m.m. efterfulgt
af et fire cifret tilfældigt tal?

Er der nogen der har nogen inouts omkring dette? Eller som har andre
eksempler på gode kunde numrer?

Mvh
Michael

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 07-09-04 00:11

Hej,

Jeg kan ikke helt greje om jeres kunder er privatpersoner eller om i
handler b2b.

Hvis det det sidste i DK vil jeg sige CVR nummeret. Det kan alle, der
har en virksomhed huske, og det er det man bruger alle andre steder.

Det har i øvrigt den krølle, at du kan bruge det på:

https://www.kob.dk/default.aspx

Med de services de tilbyder.

mvh.

Nikolaj

Fra : Michael

Dato : 07-09-04 10:51

Det er både privat og B2B - Ellers var CVR nummeret faktisk en rigtig god
idé.

Mvh
Michael

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 07-09-04 11:09

Michael wrote:

> [...]

> Unikt identificérbart uden mulighed for at blive gættet af andre
> Ikke hæfte sig til eksisterende data så som telefonnummer og lign.

Som Nikolaj skrev, CVR nummer ved firmaer. Ved private ville
CPR-nummeret vel kunne bruges istedet ?

/Anders

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 07-09-04 11:27

Anders Matthiessen wrote:

> Som Nikolaj skrev, CVR nummer ved firmaer. Ved private ville
> CPR-nummeret vel kunne bruges istedet ?
>
> /Anders

( Michaels svar, som blev sendt forkert ;)
Jeg er ikke den store fan af CPR nummer af flere årsager. For det første
fordi det er et ID som hæfter sig til eksisterende info som fx. et
telefonnummer også ville - Hvilket betyder at hvis en kundes konto
overdrages til en anden person så skal der generes nyt kundenummer osv.
og alle data overføres til denne konto istedet for at man kan beholde
ID'et. Samtidigt så har vi tidligere oplevet at kunder er noget
modvillige mod at oplyse deres CPR nummer. Samtidigt kommer vi vel også
der hen hvor vi skal passe ret godt på med at gemme data osv. i henhold
til persondata loven m.m.

Ikke forstået på den måde at vi har tænkt os at sløse med det ellers ;)

Har i nogen eksempler på kundenumrer fra andre firmaer som ikke bare er
en række tilfældige numrer?

--
Mit svar
--

Så ville jeg nok lave en kombination af to bogstaver, og to tal. Det
giver mere end nok kombinationer, og burde være nemt nok at kunne huske :)

/Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-04 11:30

Anders Matthiessen skrev:

> Ved private ville CPR-nummeret vel kunne bruges istedet ?

I princippet, jo. I praksis er det ikke en brugbar løsning.

Dels er der meget skrappe krav hvis man i det hele taget skal have
lov til at registrere folk på cpr-nummer, og dels vil mange
personer nødigt afgive deres cpr-nummer til et firma de "kun" er
almindelige kunder i.

Man kan benytte telefonnumre eller evt. en mailadresse som
genkendelig nøgle - husk bare at have en sikker/unik nøgle liggende
ved siden af.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 07-09-04 19:37

"Michael" <michaelNOSPAM@webudvikler.dk(Remove NOSPAM)> wrote in message

> [...]
> ringe til TDC eller lign. og blive sprugt om et 20 cifret kontonummer som
> man ikke kan huske og man har sjældent sine papirer omkring sig.

Hos TDC er det 12-cifret, og starter altid med tallene 12xxxxxxxxxx. Dette
er en stor fordel når kunderne ringer ind, idet de bedes om det "12-cifret
kundenummer." Derved genkender kunden, foruden det er 12 cifre, at starter
med tallet 12. Vel en form for genkendelses-trick. Så reelt er kundenumrene
hos TDC kun 10 tal, da de første 2 er ens.

Du kunne evt. bruge et lignende trick; f.eks. et "5- eller 7-cifret
kundenummer", der også starter med 5 eller 7. Du skal naturligvis
fremtidssikre kundestørrelsen.