Garmin skotmontering
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 07-09-04 21:30

Hej

Jeg har en Garmin 128 GPS som jeg gerne vil have fast-monteret i skottet i stedet for på det beslag den normalt sidder i - når jeg
bruger den
Garmins eget forslag er ikke bedre end noget Storm P kunne have designet. (se http://www.garmin.com/manuals/82_OwnersManual.pdf -
søg på Flush mount)

Er der en som har et bedre forslag som ikke vil være helt så dominerende indvendigt i min båd?

/Kim

Fra : Preben Christensen

Dato : 07-09-04 22:12

Hej

Hvor meget plads har du til at skotmontere den???

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 08-09-04 19:58

Jeg har masser af plads. Har kompas på den ene side af nedgangen og pt GPS'en monteret i sin holder på den anden side. Jeg har lige
købt et ekkolod som jeg montere i skottet i samme side som GPS'en og tænkte at det så måske var tid at få monteret GPS'en ordentlig
ved samme lejlighed.

På indersiden er der også fint plads til at bruge Garmins anbefalede metode - og jeg har alligevel planer om at dække det hele til
med træ men det skal helst fylde så lidt som muligt.

Hvorfor spørger du til pladsen?

/Kim

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-09-04 10:28

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
> [...]
> bruger den
> Garmins eget forslag er ikke bedre end noget Storm P kunne have designet.

Sådan KAN det gøres, med det er ikke den normale måde. (jeg har selv en
GPS128)
De nyere Garmin er samme måde. Ihvertfald op til GPSmap182 har samme
indbygningsmål.

'Kassen' med de 2 fingerskruer skrues af vha de 4 skruer der holder den.
Den kan derefter bruges som skabelon.
Der skæres derefter et stort rundt hul til den indragende del med de 2 stik.
Og til sidst bores der 4 huller til at fastgøre GPS'en.

Jeg har tilklippet en ca. 5 mm tyk selvklæbende gummiliste som jeg har
monteret hele vejen rundt, uden for skruerne og inden isætning har listen
fået lidt siliconefedt for at tætne helt.

Indvendigt i kahytten må du så leve med at kunne se bagsiden af GPS'en eller
lave en pæn kasse der omslutter den. Det er ligesom med et skotmonteret
kompas.

Se evt. manual for GPSmap182, appendix h. side 96(pdf side), Der er det hele
tegnet.
Manualen kan også hentes på Garmins hjemmeside.

--
Hilsen Ole

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 08-09-04 20:02

Jeg har selv set den metode - men som jeg husker min GPS fra sidste vinter (hvor jeg skildte den ad ) så kommer jeg ind til de mere
ædle dele hvis jeg skruer bagstykket af. Og som jeg forstår Garmins tegning skal jeg så sikre mig 100% vandtæthed mellem GPS og
skot.
Er det ikke korrekt?

/Kim

Fra : Preben Christensen

Dato : 08-09-04 20:39

Hej

Jeg vil heller ikke skille mit ekkolod ad men lave et nyt beslag som vender
ud til siden og skrue den
fast indefra, læg en gummipakning imellem ekkolod og skot så den er helt tæt
Jeg er ikke så god til at lave en tegning der nøjagtigt kan vis hvad jeg
mener, for så
ville jeg godt have lavet en ordentlig tegning til dig
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 08-09-04 20:51

Jeg tror ikke så meget på din ide med indvendig montering - mest fordi jeg ikke tror det kan laves (jeg kan lave det) pænt nok.
Fordelen er selvfølgelig at der ikke stikker noget frem fra skottet som jo ofte i havn bruges som ryglæn.

Jeg er dog nok mest til at udnytte at der trods alt er lidt "krave" på Garmin'en og så bruge den til at skjule eventuelle
mistilpasninger. Men din ide med et hjemmegjort beslag tror jeg jeg vil bruge. Med lidt bukket aluminium vil man kunne lave en noget
mere afsluttet (og tror jeg) mere holdbar løsning på indersiden.

/Kim

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-09-04 04:27

Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
> [...]
> dele hvis jeg skruer bagstykket af. Og som jeg forstår Garmins
> tegning skal jeg så sikre mig 100% vandtæthed mellem GPS og skot.

Den vandtæthed sikres med gummilisten som jeg nævnte før, og den skal sikres
selv om du anvender det originale beslag som bagstykke.
Gummilisten giver også lidt plads til at skottet ikke behøver være helt
plant der hvor GPS monteres.
Hvis der tætned med f. Sikaflex, vil GPSen være ret umulig at afmontere igen
f.eks i forbindelse med rep. eller afmontering efter sæsonen.

Det med de 'ædlere' dele går på at du skal sikre dig at de 4 maskinskruer
ikke bliver skruet _længere_ ind end med Garmins eget bagstykke for så kan
de komme til at trykke / mase noget inden i apparatet.

Jeg har haft 2 stk GPS128 i hhv min tidligere og nuværende båd og der har
aldrig været problemer med vandindtrængen.
GPSen har været af- og påmonteret hver sæson og gummilisten har fået en
lille stryg med siliconefedt hver gang, så det er tæt.

--
Hilsen Ole

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-09-04 21:16

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in message

> Den vandtæthed sikres med gummilisten som jeg nævnte før, og den skal sikres
> selv om du anvender det originale beslag som bagstykke.

Det er klart at det stadig skal være tæt af hensyn til vand ind i båden - men jeg er nu mere bekymret for vand/fugt ind til
elektronikken end lidt vand på indersiden af skottet - det har jeg haft før

> [...]
> Hvis der tætned med f. Sikaflex, vil GPSen være ret umulig at afmontere igen
> f.eks i forbindelse med rep. eller afmontering efter sæsonen.

Nu var tanken at GPS'en skulle blive siddende vinteren over. Jeg har tidligere spurgt hvad andre gør da jeg ved at den ikke vil være
dækket ved tyveri hvis den bliver siddende. Flere fortalte at de lader instrumenterne sidde hvor de er.

> [...]
>
> Jeg har haft 2 stk GPS128 i hhv min tidligere og nuværende båd og der har
> aldrig været problemer med vandindtrængen.

Det fremgår ikke helt om det er med eller uden bagstykke på GPS'en

/Kim

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-09-04 04:40

> [...]
> båden - men jeg er nu mere bekymret for vand/fugt ind til
> elektronikken end lidt vand på indersiden af skottet - det har jeg

Jamen, som jeg har forstået det, så er GPS'en vandtæt.
De 4 skruer til bagstykket skal ikke give vandtæthed. Skulle de det ville
der være O-ringe eller anden kummi pakning ved gevindhullerne.

> [...]
> tidligere spurgt hvad andre gør da jeg ved at den ikke vil være
> dækket ved tyveri hvis den bliver siddende. Flere fortalte at de

Man kan sige at en 'gammel' model Garmin GPS128 ikke er det mest oplagte
tyveriobjekt.

> Det fremgår ikke helt om det er med eller uden bagstykke på GPS'en

Det er uden.
Jeg tror at jeg går ned og tager et par fotos af montagen i weekenden og
lægger dem ned på dk.binaer.
Eller skal jeg sende dem pr mail ?.

--
Hilsen Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-09-04 20:00

Klog sætning, som jeg ville have ønsket jeg havde tænkt over, inden jeg
monterede min. Jeg skulle hilse at sige, at kassen flækker, når man skal
have den af (øv). Næste gang bruger jeg nok dit fif med
silikongummilisten...

(selvom den var helt 100% tæt med sikaløsningen ...)

Jeg ville gerne falde ind med en kommentar her, men bliver i tvivl om 128 og
162 er forskellige i kassen. På 162 skruer man "konsollen" af med de 4
skruer og "kassen" bevares vandtæt uden indtrægningmulighed for vandet (hvis
eller ikke "idioten" flækker den når han skal have den af ...)

/Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-09-04 20:32

Bjarke Christensen wrote:

> [...]
> med de 4 skruer og "kassen" bevares vandtæt uden indtrægningmulighed
> for vandet (hvis eller ikke "idioten" flækker den når han skal have

Så vidt jeg kan se i manualen for 162 her:
http://www.garmin.com/manuals/GPSMAP162_OwnersManual.pdf

på pdf side 92 er det præcis samme mål og bagstykke som i 128.

Så hvis den er vandtæt _med_ konsollen afskruet, så er de andre Garmin
GPS'er det også.

Ang. tætning med Sikaflex, så er det engang lykkedes mig at få et instrument
helskindet ud ved at liste et smalt, løst blad fra en hobbykniv ind imellem
skottet og instrumentet og så forsigtig skære / 'save' Sikaen igennem.
Nogle ridser i gelcoaten var dog uundgåelige, og et par ridser i fingeren
blev det også til.

--
Hilsen Ole

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 11-09-04 18:08

I har ret. Bagstykket består af to dele. Med det i kalder "konsollen" skruet af fås en forholdsvis plan bagside kun forstyrret af en
cirkulær udbuling.
Dvs alt der behøves i skottet er 4 små + et stort hul.

Jeg går i gang i morgen - vil se om jeg ikke kan finde noget tætningsliste. Det Bjarke her skriver lyder rigtigt surt

Tak til alle bidragsydere

/Kim