Fluefiskerlærling.
Fra : Ivar Holm

Dato : 07-09-04 19:54

Jeg har praktisk talt prøvet al slags fiskeri. De senere år mest ultralet
spindefiskeri. Nu har jeg fået en fluestang af min lillebror. Foreløbig kan
jeg kaste i græsplænens længde (den er ikke så voldsom stor). Når sæsonen
starter, vil jeg kontakte den lokale fluefiskerklub, men der må være noget
litteratur om emnet. Hvad kan anbefales til en nybegynder?

Ivar Holm

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-04 23:43

Hej Ivar.

> [...]
> starter, vil jeg kontakte den lokale fluefiskerklub, men der må være noget
> litteratur om emnet. Hvad kan anbefales til en nybegynder?

Som nybegynder har du den fordel at du endnu ikke har lært nogle "unoder"

Henrik Mortensen har lavet en rigtig god DVD, med masser af instruktioner.
http://www.godtgrej.dk/produkt.lasso?id=04-10-001

Mvh.
Frank

Fra : Ivar Holm

Dato : 08-09-04 20:34

Hallo Frank.

Den vil jeg købe. Tak fdor hjælpen.

M.v.h.

Ivar Holm

Fra : Robert Piil

Dato : 08-09-04 21:08

On Wed, 8 Sep 2004 21:34:12 +0200, "Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk>
wrote:

>Den vil jeg købe. Tak fdor hjælpen.

Jeg vil så fraråde dig at købe den. Ikke fordi jeg kender den, eller
der skulle være noget galt med den, men brug pengene på et
fluekastekursus istedet. Fx via http://www.fffd.dk/, men der er masser
af andre muligehder også. Har du endnu ikke tillagt dig nogle uvaner,
har du en enestående mulighed for at lære det ordentligt fra starten
af. Det er umuligt via den bog eller en DVD. Man skal instrueres af en
person der kan se ens kast, og rette de fejl man laver, på baggrund af
det han ser. En kvalificeret instruktør er den eneste vej frem.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-04 22:36

Hej Robert.

> Jeg vil så fraråde dig at købe den. Ikke fordi jeg kender den, eller
> der skulle være noget galt med den.

Enormt betryggende at du fraråder køb af denne DVD, når du intet kender til
den... Det er virkelig en melding som kan bruges til noget...

Henrik Mortensen som har lavet den omtalte DVD, er en af de mest anerkendte
fluefiskere i verden. Han lever af at undervise i fluefiskeri samt udvikling
af grej til fluefiskere.

På hans DVD er der rigtigt mange gode tips, ligeledes er der en god
instruktion i at læse elven, altså at se hvor laksen står.

Men du har jo hverken set DVD`en, eller hørt om Henrik Mortensen. Så derfor
er det jo en ganske naturlig ting for dig at fraråde et køb af DVD`en.

FLOT. !!!!!!!!!

> [...]
> person der kan se ens kast, og rette de fejl man laver, på baggrund af
> det han ser. En kvalificeret instruktør er den eneste vej frem.

Jeg er enig i at der findes mange gode fluekastekurser, og kan kun anbefale
disse kurser.

Men står man og skal i gang her og nu, og der ikke lige er nogle kurser i
nærmere fremtid så er DVD`en et rigtigt godt alternativ.

Og så er der masser af gode fights på DVD`en også.

Mvh.
Frank

Fra : Robert Piil

Dato : 09-09-04 16:03

On Wed, 8 Sep 2004 23:36:07 +0200, "Frank" <xxx.pc.dk> wrote:

>Enormt betryggende at du fraråder køb af denne DVD, når du intet kender til
>den... Det er virkelig en melding som kan bruges til noget...

....men Henrik Mortensen står ikke og kigger på dit fluekast, og som
begynder er man ikke selv istand til at se, hvad der går galt med
kastet. Det er faktisk heller ikke nemt for mere erfarne fluekastere.

Hvis du nu havde læst mit indlæg ordentligt, så ville du vide at det
var en hvilken som helst DVD jeg frarådede, og i stedet anbefalede et
rigtigt kursus. Og der er Henrik Mortensen da også en mulighed, omend
det kan gøres meget billigere andre steder.

At forsøge at blde folk ind de kan lære fluekastet ordentligt ved at
læse en bog eller at købe en DVD er efter min mening platenslageri.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Alex Linaa

Dato : 10-09-04 08:59

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> At forsøge at blde folk ind de kan lære fluekastet ordentligt ved at
> læse en bog eller at købe en DVD er efter min mening platenslageri.

Fuldstændig enig!

Man kan ikke lære fluekast ved at læse en bog, eller se en DVD.
Der skal være en person til at rette fejlene, fordi fejlene altid sker netop
der hvor man ikke selv kan se dem, nemlig bagved fiskeren.

Find en erfaren fluefisker, og træn et par timer sammen med ham. Så kommer
du meget langt.

/Alex