hårboller og fordøjelse ?
Fra : jytte

Dato : 07-09-04 21:11

Jeg fik kat for knap 5 måneder siden, voksen 4 år. Jeg har to gange oplevet
hende kaste op og det lignede ikke hår. Til gengæld har hun dårlig
fordøjelse, hård og tynd afføring skiftevis.
Kan det være hår i maven som generer ?
Er det ikke meningen at katte skal af med det hår som de slikker i sig ? og
hvordan er den bedste måde ? og til sidst når hun ikke kaster det op hvad
sker der så, og hvad kan man gøre ved det ?
Håber på at høre jeres erfaringer.

Venlig hilsen
Jytte J

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-09-04 21:31

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> writes:

> [...]
> hende kaste op og det lignede ikke hår. Til gengæld har hun dårlig
> fordøjelse, hård og tynd afføring skiftevis.

Jae det kan det godt, men det er svært at sige noget helt sikkert om.
Er det en langhåret kat, hvad giver du den at spise, har den fået
ormekur inden for det sidste år, børster du den

> Er det ikke meningen at katte skal af med det hår som de slikker i
> sig ? jo da

> og
> hvordan er den bedste måde ?

uha, det er der nok delte meninger om, jeg ville umiddelbart anbefale
at give den et hairball control foderprodukt, der findes flere
forskellige hos dyrehandlere/dyrlæger. Og det indeholder nogle fibre
som gør at pelsen følger med ud under halen.

> og til sidst når hun ikke kaster det op hvad sker der så, og hvad
> kan man gøre ved det ?

Joe, det skal som regel nok komme ud på den ene eller anden
måde. Hvordan er en anden sag... Du kan bruge kattemalt som indeholder
paraffinolie (giver også en øget appetit og ikke alle katte kan lide
det) så kommer det (resterne) ud under halen, andre katte foretrækker
kattegræs som får dem til at kaste op og dermed trækker hårboldene ud
den vej.

> Håber på at høre jeres erfaringer.

Selvom jeg har boet sammen med katte i "snart" 17 år ville jeg lige
vende den med dyrlægen en gang, Noget tyder på vrøvl med fordøjelsen,
det kan være pels, men det kan også være andet...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : jytte

Dato : 07-09-04 22:05

hej henrik
tak for dit svar.
Hun har det godt nok, leger æder osv.
Det er en british shorthair, altså hverken helt glat eller langhåret. Hun
får tørfoder, og jeg børster hende ikke.
Jeg giver hende kattemalt nu, og af og til et skud parafinolie og det
hjælper på det hårde. Men hvis fordøjelsen ikke rigtig fungerer, er det vel
meget naturligt at det skifter lidt?
Jeg undrer mig over hvor al det hår bliver af, for hun fælder, og har her i
sommer fældet rigtig meget.
Jeg har ikke givet hende ormekur, men hun er en 100 % indekat, og er ikke i
kontakt med andre katte. Jeg omgås heller ikke andre katte.

Venlig hilsen
Jytte J

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-09-04 23:55

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> writes:

> hej henrik

Hej Jytte

> tak for dit svar.

Var/er så lidt *S*

> Hun har det godt nok, leger æder osv.
> Det er en british shorthair, altså hverken helt glat eller langhåret. Hun
> får tørfoder, og jeg børster hende ikke.

Ok, dårlig trivsel ses oftest ved ændret adfærd. Selvom katte er gode
til at skjule at de har det skidt...
Men selv om hun er korthåret, så kan det godt betale sig at få en
børste/tæt kam og børste/rede hende jævnligt. Naturligvis vasker hun
ikke helt så meget hår i sig som en langhåret, men det kan nu blive
til noget alligevel..

Men hvilket tørfoder giver du hende, der er ret stor forskel
nemlig. Noget indoor foder ville måske være en god ide og får hun
allerede noget, så prøv at skifte til noget andet, men det skal være et
stille og roligt skift over 10 - 14 dage ellers giver det bare tynd
mave..

> Jeg giver hende kattemalt nu, og af og til et skud parafinolie og det
> hjælper på det hårde. Men hvis fordøjelsen ikke rigtig fungerer, er det vel
> meget naturligt at det skifter lidt?

Ok. jeg bruger gerne at give min (har levet sammen med en enkelt i
snart 9 år, den ene ville ikke dele og den anden er uforskyldt fordi
jeg bor et sted, hvor man kun må have et husdyr) en dosis vådfoder
hver dag (kan evt blandes lidt om med lidt mere vand) , så er jeg
sikker på at den får væske nok, ikke alle katte er gode til at drikke
vand nok. Om din er det kan du næsten kun se et sted, nemlig i
bakken...

Når fordøjelsen ikke rigtig fungerer, er der jo en årsag til det og
her kommer jeg til kort. Det må du vende med en dyrlæge som kan afgøre
om det er nødvendigt, at tage katten med til en nærmere undersøgelse.

> Jeg undrer mig over hvor al det hår bliver af, for hun fælder, og har her i
> sommer fældet rigtig meget.

Igen kan du se det i bakken, hvis hendes klumper er meget tørre og
pelsfyldte så har du stedet Men problemet er jo lidt at hårbolde i
tarmene også kan vise sig ved tynd mave. Helt generelt bør en kat have
fast afføring ret konstant, får den tynd mave bør man også lige tænke
på om den evt har fået noget andet at spise f.eks rester eller lignende, om
der er sket noget "nyt" i hjemmet (besøg af børn/larm hos
naboen/flyttet møbler osv) fordi det også kan være et stresssymptom.

Tynd mave kan også klares med zoolac, købes hos dyrlæge og på
apoteket. Jeg køber det nu gerne hos dyrlægen og kan så lige få et
godt råd med på vejen

Her er det sådan at tæpper og møbler siger miau når man går på dem/
sætter sig i dem også selvom jeg jævnligt reder/børster
hende. Oplevede med min anden kat at kigge under sofaen og tro at hun
lå derinde for så at opdage at hun sad ved siden af og undrede sig
over hvad der mon var derinde... Det var en gedigen nullermand *GG*

Jeg kan meget varmt anbefale politikens kattebog, kan givet lånes på
biblioteket og faktisk alle de katteejere jeg kender kalder den
biblen, fordi der står så meget godt i den.

> Jeg har ikke givet hende ormekur, men hun er en 100 % indekat, og er ikke i
> kontakt med andre katte. Jeg omgås heller ikke andre katte.

OK, så burde det jo ikke være nødvendigt. Jeg er bare nødt til at
spørge ind for at kunne "se" hvad årsagen muligvis kan være.

Det er slet ikke simpelt at være katteejer/slave, men det er meget
givende og slet ikke til at undvære

Fra : Denise

Dato : 08-09-04 08:53

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan er den bedste måde ? og til sidst når hun ikke kaster det op hvad
> sker der så, og hvad kan man gøre ved det ?

Hej Jytte
Kan godt huske du skrev om hård mave for et stykke tid siden. Mon det er
sådan, at du endnu ikke har fundet det korrekte foder til hende, altså det
hun trives på. Du skriver hun får tørfoder, hvad er det for et mærke, og
hvad er proteintypen (kylling, kød, lam ?), og giver du hende andre ting ved
siden af. Iøvrigt synes jeg det er en god ide hvis du også giver vådmad,
eller tørmad med vand i. Det der med at give kattemalt og parafinolie så tit
er ikke vejen frem, og vil på længere sigt bare gøre problemet værre. Det
kan godt tage sin tid at finde det korrekte foder, og når man så har fundet
det er der efter min mening ikke grund til at eksperimentere mere. Jeg
bruger selv Hills og IAMS med lam, samt W/D. Men fortæl hvilket mærke du
bruger, ved du hvad foder hun fik før du overtog hende ?
Jeg har også en brite og en rimelig langhåret en, jeg ser heller aldrig hår
hverken det ene eller andet sted. Jeg reder hende af og til, så jeg tror
ikke det har noget som helst med hår at gøre, at din mis har skiftevis hård
og tynd mave. Jeg tror det mest nærliggende er foderproblemer. Og det er
altså ikke alle katte, som kan tåle alt muligt mad, som nogle skriver de
giver deres katte. Nogle trives bedst på een slags uden alt for mange
godbidder og mystiske ting.
NB! Og som du sikkert ved, foderskift skal ske gradvis ellers kan maven slås
i stykker.

--
Hilsen Denise

Fra : jytte

Dato : 08-09-04 16:52

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godbidder og mystiske ting.
> NB! Og som du sikkert ved, foderskift skal ske gradvis ellers kan maven

Tak for jeres god råd og spørgsmål.
Gad vide om jeg har været for tilbøjelig til at give hende lidt for meget
forskelligt.
Hun får Hill´s Natures Best og en teskefuld vådfoder dagligt, men jeg giver
hende også lidt ølgær, lidt for tænderne, forskellige former for godbider,
samt lidt forskellige mærker af vådfoder. Og af og til lidt tun.
Dog ikke det hele hver dag.
Jeg synes bestemt ikke hun har "håret" afføring, så det undrer mig hvor al
det hår bliver af.
Jeg tror jeg vil forsøge med RC´s hårbolle foder, og kun et mærke i
vådfoder, hvis det så ikke hjælper, vil jeg gå til dyrlægen. Jeg er helt
enig med jer i at parafinolie og kattemalt kun er en midlertidigt nødløsing.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Denise

Dato : 08-09-04 18:13

jytte wrote:
> [...]
> giver hende også lidt ølgær, lidt for tænderne, forskellige former
> for godbider, samt lidt forskellige mærker af vådfoder. Og af og til

Jeg tror måske hun for lidt for meget forskelligt, og så er der noget af det
hun ikke har det for godt med. Prøv at begrænse det og nøjes med en slags
lødig tørmad og en slags vådmad og skip alle de andre godbider, som måske
ødelægger maven. .

> [...]
> vådfoder, hvis det så ikke hjælper, vil jeg gå til dyrlægen. Jeg er
> helt enig med jer i at parafinolie og kattemalt kun er en

Jeg tror ikke du skal være så focuseret på hvor håret bliver af, som sagt
min gamle brite på 15 ser jeg heller aldrig håraffald efter (altså bortset
fra på tøjet mm). Og du kan være ganske rolig, hvis hun havde problemer med
ikke at kunne få hårene ud, så skulle du nok opdage det, for så ville hun
ikke kunne spise noget uden at kaste op. Så jeg tror ikke hun har problemer
med håraffald, så jeg synes da ikke du behøver skifte til hårbolle foder.
Hvorfor prøver du ikke de gængse Hills, IAMS eller RC, hvis du absolut skal
skifte. Men iøvrigt er det både godt og da også hyggeligt en gang imellem at
kæmme katten for løse hår.

--
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-09-04 18:55

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> writes:

> Hej Denise og Henrik

Hej Jytte

> Tak for jeres god råd og spørgsmål.
> Gad vide om jeg har været for tilbøjelig til at give hende lidt for meget
> forskelligt.

Jae det er muligt..

> Hun får Hill´s Natures Best og en teskefuld vådfoder dagligt, men jeg giver
> hende også lidt ølgær, lidt for tænderne, forskellige former for godbider,
> samt lidt forskellige mærker af vådfoder. Og af og til lidt tun.

Uha, Anastacia får også Hills natures best, dog kun som godbidder i
sin foderbold. Men hun får en hel pose kitekat hver dag, udemærket
også til at stoppe vækkeuret med. At det nok ikke helt er lødigt foder
det kitekat gør mig ikke noget, hun får lødigt tørfoder og det andet
er for væsken.
Og ellers lever hun af RC MCO (da hun er en sådan) og Hills Oral Care
blandet sammen.

> Jeg tror jeg vil forsøge med RC´s hårbolle foder, og kun et mærke i
> vådfoder, hvis det så ikke hjælper, vil jeg gå til dyrlægen. Jeg er helt
> enig med jer i at parafinolie og kattemalt kun er en midlertidigt nødløsing.

Det kan være at det hjælper, sommetider er der noget i også lødigt
foder som gør at katten ikke kan tåle det..