Spørgsmål til parring
Fra : Jonny og Annika

Dato : 07-09-04 17:40

Hej.

Jeg er blevet lidt nysgerig. Jeg har en bror, som vil have sin golden
retriver holdt til. Tæven har været MEGET klar til det de sidste par dage.
Han hunden som skulle holde den til var meget intesseret i hende, og hoppede
på mange gange. De har været sammen i 14 dage. Men han hunden kom aldrig ind
i hende, trods utallige forsøg. Så i går kontaktede de en anden golden
retriver han, han sprang også på utallige gange uden held, og heller ikke i
dag. Tæven sviger fint halen til siden, bakker til og endda går ned i knæ,
for at hjælpe han hunden.
Jeg fatter ikke at begge han hunde ikke kunne gøre noget ved det.
Vi har selv fået vores schæfer holdt til sidste år, hun fik 10 hvalpe. Hun
er også holdt til i år, for sidste gang. hun skal føde om ca 5 dage, og så
vil vi beholde en.
Så jeg tænker bare, kan det være min brors tæve det er galt med. Kan han
hunde lugte det. Er der nogen som evt. kan fortælle hvad der kan være galt.
De vil prøve at få hende holdt til næste gang, men tror i den vil der.

Det er måske et underligt spørgsmål, men jeg syntes det hele lyder
underligt, da det gik så nemt for vores tæve.

Annika og Jonny Holm

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 06:41

"Jonny og Annika" <jones-annika@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg er blevet lidt nysgerig. Jeg har en bror, som vil have sin golden
> retriver holdt til. Tæven har været MEGET klar til det de sidste par dage.

<snip>
Tæven er ganske grøn når det gælder parring og det er ikke altid at
instikterne vejleder så godt! Hvad med hanhundene, har de prøvet det før? I
må prøve a hjælpe dem lidt! Støt både hannen og tæven. Er tæven blevet
undersøgt ved dyrlæge om hun (ud fra hvad man kan se) er i stand til at
gennemfører hele forløbet fra start til hvalpene flytter?

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Jonny og Annika

Dato : 08-09-04 08:44

Nej så vidt vi ved, har han hundene ikke prøvet det før. Og de har heller
ikke snakket med dyrelægen om det.

Annika og Jonny Holm

Fra : Louise

Dato : 08-09-04 19:08

Tid er kodeordet.

De skal have tid til at lege og det er ikke ualmindeligt at det først
er på 2 dagen for mødet og efter måske 30-40 opstigninger at det
lykkes.

Lad dem lege og more sig og når de begynder at blive trætte, så luk
dem hvor for sig og lad dem hvile i et par timer og prøv så igen. Ofte
har de lige brug for en tænkepause og er rigtig klar når de så mødes
igen.

Louise (som selv har en tåbe-han af en motorik-mongol der bruger mange
forsøg på at parre men alligevel har lavet 5 kuld uden problemer)

Fra : Jonny og Annika

Dato : 09-09-04 08:10

Hej Louise.

Den første han de havde fundet, var sammen med deres tæve helt fra starten
af løbetiden. Mindst 2 gange om dagen, og nogle gange hele dage. Han hunden
har nok været på, ja mindst 100 gange. Den anden han hund, var de ude ved,
de to dage hun var totalt meget klar, og hun var derude hele dagen. Så de
har haft god tid til at lege og lære hinanden at kende. Det er mig bare en
gåde hvorfor det ikke er lykkedes, når tæven var så villig. Kan der være
noget galt med hende tror du, hendes skede åbning, siden han-hundene ikke
har kunnet ramme. Eller kan hun bare ikke, så han-hundene kan lugte det, er
det muligt.

Hilsen Annika ( og Zenta, som er rumle tyk, og snart skal føde, jubii)

Annika og Jonny Holm

Fra : qfha

Dato : 09-09-04 08:06

Det første jeg studser over er at de har gået sammen i 14 dage.
Hvordan. Og i givet fald ville jeg mene hun ikke længere var højløbsk.
Har hundene fået tid til selv at finde ud af det eller har der stået
en fører ved siden af hele tiden. Har tæven været hos hanhunden eller
omvendt. En masse spørgsmål rejser sig, idet de alle har betydning for
om det lykkes.

Alfa og omega i parring er ro og tid.

Samtidig ser jeg det problematisk at begynde at skifte hanhund i
vadestedet. Hvis hun med den første hanhund har gået sammen i 14 dage
kan man ikke være sikker på evt. hvalpes linier. Det er selvfølgelig
ligegyldigt, hvis det er bastarder man laver.

Jeg tror bestemt ikke det har noget med hundene at gøre, men de rammer
for parring der gives dem.

Det lyder som om tiden er forpasset, så prøv at planlægge det mere
konkret til næste løbetid. Få dyrlægen på banen til en
progesterontest, som kan give jer det nøjagtige tidspunkt for
parringen. Lad herefter hundene mødes hos hanhunden og lad dem lidt i
fred under overvågning. Når tiden er helt inde kan I træde hjælpende
til.

Fra : Jonny og Annika

Dato : 09-09-04 08:30

Hej. Ja de har været hos hanhunden, i 14 dage, da de jo boede i samme by, så
det var jo nemt. Hundene har fået lov til at gå for sig selv, uden uro
omkring dem, men selvfølgelig under opsyn. Man var ikke i tvivl da tæven var
klar, Det behøvede man ikke dyrelæge til at se. Tæven ville meget gerne. Og
de vil selvfølgelig ikke have hende parret med en anden race end deres egen,
det er klart. Så Du mener bedre held næste gang. Og det er bedst at mødes
hos han hunden eller hvad.

Annika og Jonny Holm

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-09-04 14:19

> Og det er bedst at mødes
> hos han hunden eller hvad.

Ja, for det er hans område og der han er i sin fulde ret til at parre. Hvror
gamle er hundene? I kan prøve at kontakte jeres respektive opdrættere.
Opdrætteren er tit og ofte behjælpelig med råd og vejjledning også i sådanne
situationer.

Fra : Jonny og Annika

Dato : 09-09-04 15:13

OK, så må jeg sige vidre, at de må prøve igen næste år, forhåbenlig med
bedre held.
Tæven er ca 3 år. Den første han er ca 7 år. Og den sidste hanhund var
hvis ca 2 1/2 år.
Men syntes det var lidt synd for dem at det ikke lykkedes, når det er gået
så nemt for os. Vi venter jo så spændte på at zenta får hvalpe inden for ca
5 dage. Og så skal vi beholde en af dem, det bliver så spændene.

Men tak for alle råd.

Fra : Jo-Ann

Dato : 10-09-04 01:00

Hejsa

Kunne det måske tænkes at tæven er "for stor" ? Jeg har før hørt om
tilfælde hvor netop det er tæven er samme størrelse, eller måske sågar
større end hannen, kan give problemer. Det gør det naturligvis ikke
altid.

Jeg har selv en "lille" hanhund, i forhold til mange andre hanner
inden for hans race. Han er størrelsesmæssig jo ideel til tæve af lidt
store linier, men hvem ved om vi også en dag løber ind i en tæve som
han simpelthen vil få svær ved at parre? Da hun til at være første
gangs tæve, så ville jeg næste gang finde en erfaren hanhund, og hvis
hun er lidt stor, så også en hanhund af passende størrelse.

Er ikke altid nemt med de parringen, men for det meste, så går det jo
ganske af sig selv. Desværre sker det så også af og til at det bare
slet ikke vil (har f.eks. prøvet at have en tæve til parring som kom
for sent...og så ER der bare ikke noget at gøre).

Håber det lykkedes for dem næste gang!

Mvh
Jo-Ann

Kennel Kuzonga's
www.rhodesian-ridgeback.dk

Fra : Jonny og Annika

Dato : 10-09-04 09:18

Hej Jo-Ann

Tæven var lidt mindre end de to han-hunde, så det kan nok heller ikke være
det der er problemet.
Men tak fordi du skrev.

Hvis du har lyst, kan du gå ind og se vores egne hvalpe fra sidste år. De
ligger under, har i lyst til at se Zentas kuld fra sidste år......Zenta skal
have hvalpe igen inden for en 3 dage, vi glæder os bare så meget.

Annika og Jonny Holm

Fra : Jens Larsen

Dato : 10-09-04 11:20

Jeg tror at problemet er at hanhundene står med samlet ben imellem tævens
ben og så er han for høj.(Har selv samme problem med min hund, da han ikke
er så erfaren men meget ivrig )

Fra : Jonny og Annika

Dato : 10-09-04 11:26

Hej Jens.
Den første hanhund de prøvede, var ikke så meget stører end tæven. Men det
var nr 2 hanhund godt nok. Hvad gør du så, hvis det kan være problemet.
Retter lidt på ham, eller hvad. Ja jeg ved godt at det måske er et lidt
underligt spørgsmål.

Annika og Jonny Holm

Fra : Jens Larsen

Dato : 10-09-04 11:33

PS. jeg glemte at fortælle at hvis det er problemet kan du prøve at finde
nogle små huller som hanhunde kan stå i eller en lille forhøjning til tæven.

Held og Lykke.

Fra : Jonny og Annika

Dato : 10-09-04 12:32

OK, Jeg vil give alle rådene vidre til min bror.
Tak til alle, for de gode råd.

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-09-04 11:37

Vil meget gerne se hvalpe.....får jeg lige et link?

Mvh
Jo-Ann

Fra : Jonny og Annika

Dato : 11-09-04 13:17

Hej Jo-Ann

Jeg har lagt et nyt indlæg ind her på dk.fritid.dyr.hund. Det er nr. 9 i
rækken.
Der står.......Har i lyst til at se Zentas kuld fra sidste sommer.
Skriv lige til mig hvis du ikke kan komme ind på hjemme siderne.

Jeg smutter hurtigt igen, Zenta er nemlig ved at føde lige nu.

Hilsen Annika

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-09-04 23:58

Hej Annika!

Hvor spændende!! Var faktisk billede af de NYE hvalpe jeg ville se,
men kommer jeg jo så nok også snart til

Held og lykke med det hele!!

Mvh
Jo-Ann

Pust...som bliver helt træt ved at tænke på en nattefødsel.