Okay!!!?
Fra : Søren Saxtorph

Dato : 06-09-04 21:51

Man siger at børnenes sprog afspejler forældrenes...Suk
Vores 11 måneder gamle datter har idag sagt sit første ord. og det var
hverken mor eller far men Okay!
Nu kan jeg selv godt se at jeg bruger det lidt for meget, og jeg kunne måske
have ønsket at det første ord var mor, men Okay er vel heller ikke det
værste...
Har i andre pudsige førsteord?

Hilsen en helt "okay" mor
Carina

Fra : SE

Dato : 07-09-04 07:13

"Søren Saxtorph" <Saxtorph@lite.remove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måske
> have ønsket at det første ord var mor, men Okay er vel heller ikke det

Jeg har ikke personlige erfaringer, men min (nu 27-årige) kusines første ord
var "støvsuger".

/se

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 07:32

"Søren Saxtorph" <Saxtorph@lite.remove.dk> skrev i en meddelelse

> Man siger at børnenes sprog afspejler forældrenes...Suk

Okay
> Har i andre pudsige førsteord?

Min datters første ord (8 mdr) var 'is (mis) og 'els (storebror Niels), mam
(jeg vil ha bryst) og mad (anden mad).

Så jeg tror nu mere på, de først bruger de ord, der er vigtige for dem.

Hilsen Inger

Fra : Dorthe

Dato : 07-09-04 20:43

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så jeg tror nu mere på, de først bruger de ord, der er vigtige for dem.

Hehe - min søns første ord var "traktor"...og så sad man dér og håbede, det
første ord ville blive Mor *G*

Men selv i dag, hvor han er 2 år, er han vild med traktorer, rendegravere
mv. Og nej - vi bor ikke på landet

/Dorthe

Fra : Nette

Dato : 07-09-04 08:15

"Søren Saxtorph" skrev

> Har i andre pudsige førsteord?

Jeg har et kært famliemedlem som var meget gammel før munden kom på gled.
Det skete en dag, hvor stuen blev entreret med fuld fart og gulvmåtten lå i
vejen, så gulvet var det første, der blev hils på. Ordet var ikke et ord,
men en hel sætning: "Av for fanden". De små knæ blev børstet af og turen
fortsatte, indtil der igen blev stoppet op med forundrene øjne, som man
tydeligt kunne se tænkte "Hey, how, jeg sagde jo noget".....

*G*

Nette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 17:22

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortsatte, indtil der igen blev stoppet op med forundrene øjne, som man
> tydeligt kunne se tænkte "Hey, how, jeg sagde jo noget".....

Hahaha... Hvor sødt! Kan lige se det for mig!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Jane

Dato : 07-09-04 08:43

Søren Saxtorph skrev i

> Har i andre pudsige førsteord?

Jeg sagde "rys" fordi min far så tips og de sagde
kryds - og min far blev stiktosset over at jeg
forstyrrede og larmede.

Jane - med kryds
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Henrik L. S.

Dato : 07-09-04 09:06

"Søren Saxtorph" <Saxtorph@lite.remove.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hilsen en helt "okay" mor
> Carina
>
> Tja, vores den yngste sagde "mam" i en alder af 8 mdr. måske ikke
synderligt originalt Budskabet var klart, hvad hjertet er fuldt af....
Mad var hans helt store lidenskab det første års tid.

Pernille.

Fra : karsten klaaby

Dato : 07-09-04 10:09

> synderligt originalt Budskabet var klart, hvad hjertet er fuldt
af....
> Mad var hans helt store lidenskab det første års tid.
>
> Pernille.

Hvis det tæller med som ord så sagde min datter mam mam (mad) allerede her
da hun var 6½ mdr. Hun er nu 7½ mdr og siger det stadigvæk + baba = bryst.

MVH Pia

Fra : Michael-7500

Dato : 07-09-04 11:08

> [...]
>
> Hilsen en helt "okay" mor
> Carina

> Vores datter var meget interesseret i koen på mælkekartoen, så hvergang
hun sagde "muh muh" betød det at hun ville have mælk .....
--
Anne-Lise

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-09-04 15:26

Søren Saxtorph wrote:
> Har i andre pudsige førsteord?

Min yngste søn på 5, var kun 8 mdr da han stod og lænede sig op ad
bogreolen og tydeligt sagde "bog".

Et af mine egne første ord var "vimmerring" som naturligvis betyder
flyvemaskine.

Marianne Feddersen

Fra : Britta Larsen

Dato : 07-09-04 15:44

Kan ikke huske have der var mine små drenges første ord, men den ælste havde
op fundet et nyt navn til et tipvogn.....vipsevogn...

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Gunnar007

Dato : 07-09-04 16:17

"Søren Saxtorph" <Saxtorph@lite.remove.dk> skrev i en meddelelse
> Hilsen en helt "okay" mor
> Carina

Tjae, vores søn på 22 mdr, snakker livligt, dog er der nogen ord som ikke
kommer rigtigt ud.

Eksempel.. Diller...

Ja tænker alle, han har set far nøgen, men nej, der betyder skam Cykel..
Et irreterende ord han bruger konstant når vi går på gaden, og nogen cykler
forbi.

Og så kan han pudsigt nok sige "det må man ikke", de ord har siddet fast
længe, og tydeligt.

Hilsen G

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-09-04 18:01

> Hilsen en helt "okay" mor

måske du har hørt lazy boy i radioen for nyligt eller vidste det i forvejen:
okay (ok) er det mest almindelige ord i verden - så det er nok ikke helt
ualmindeligt at det første ord er okay
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 07-09-04 19:14

> måske du har hørt lazy boy i radioen for nyligt eller vidste det i
> forvejen: okay (ok) er det mest almindelige ord i verden - så det er
> nok ikke helt ualmindeligt at det første ord er okay

Det havde jeg ikke tænkt på, men jeg har lagt mærke til, at hver gang den
store spørger om noget eller siger f.eks nu hopper jeg, så svarer jeg
automatisk med ok i stedet for ja.

MVH Carina

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-09-04 20:29

> Det havde jeg ikke tænkt på, men jeg har lagt mærke til, at hver gang den
> store spørger om noget eller siger f.eks nu hopper jeg, så svarer jeg
> automatisk med ok i stedet for ja.

- når min den mindste får toast spørger han efter " en tår ost" - han er
nu næsten 5 og taler perfekt - men den hænger ved - det kommer sig af at
hans storebror og jeg hørte "terkel i knibe" hvor ordet toast indgår nogle
gange - kendere vil så vide at det udtale "tååst" i terkel og når vi så
lavede toast herhjemme havde min ældste og jeg sån en lille insider joke
kørende og bad om tååst når vi skulle spise og det har den lille så hørt som
"en tår ost" og spørger efter det - det lyder stadig meget morsomt når
han intetanende spørger sin mor - "må jeg få en tår ost?"

Fra : Daniela Althof

Dato : 07-09-04 19:57

He he.. Her var det første ord vores den store kunne sige 'Lys'... Da
han er tosproget blev det tøt efterfulgt af 'licht', dog syntes han at
det nu skal hedde buyys.. eller noget i den retning...

Lige nu for tiden mener han også at 'cockie' betyder Rosiner... Det
hænger da også næsten sammen...

Hilsen Daniela..

Fra : Eva

Dato : 07-09-04 20:29

Vores Malthe, på nu 16 måneder, sagde sine første "rigtige" ord, da han var
7 måneder: "Hva´ det?"
Der er kommet mange på siden, men som den lille videbegærlige fyr han er,
bliver de stadig brugt flittigt hver dag.
Alt det han ikke kan sige hedder "di da". Vores to store piger fik derfor
den "geniale" ide, at hvis de skulle blive spurgt i skolen om noget, de ikke
ved, så kan de bare sige "di da", for det betyder jo alt. -Ja, de store kan
sagtens lære af de små

Mvh
Eva

Fra : VRK - Marlene

Dato : 07-09-04 20:56

> [...]
måske
> have ønsket at det første ord var mor, men Okay er vel heller ikke det

Ja, de er nu søde, de små

Sebastian er nu 22 mdr, og øver sig på rigtig mange ord.

Da han var 8 ½ måned, sagde han mam-mam og bab-bab (om mad/bryst), men det
første rigtige klare og tydelige ord kom, da han var 16 måneder:

IS

Han sagde det rigtig mange gange. Jeg kan godt li' is, så jeg troede, at han
mente is, men han ville ikke ha' en. Efter længere tids efterforskning, har
vi fundet ud af, at han nok mente æg (for det ville han gerne ha).

Det næste var skak (ingen i familien spiller skak !!)

så kom mor/far/mormor/rør.

En pige i vores mødregruppe, hendes første ord var tørstig !

Mvh Marlene

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-09-04 21:33

"Søren Saxtorph" skrev...

> Har i andre pudsige førsteord?

Vores særdeles høflige søn havde "tak" som sit første rigtige ord, da
han var godt 8 måneder gammel. Det sjove var, at han brugte det
rigtigt - altså når han fik noget, som han så takkede for.

Han brugte så en måneds tid på at takke for alt muligt, indtil han fandt
ud af, at man såmænd også kan sige mange andre ting, og så tog sproget
for alvor fart. Sjovt nok vendte "tak" først for alvor tilbage i hans
aktive ordforråd efter et års tid, og da var det ledsaget af "vær'go".

Han er nu godt 2 år og har et særdeles flot sprog - til gengæld er han
ikke den store abekat eller vovehals på legepladsen. Sjovt som de kære
små bruger krudtet forskelligt de første år, men det udligner sig jo nok
så nogenlunde med tiden...

Christina

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 17:28

> Vores særdeles høflige søn havde "tak" som sit første rigtige ord, da
> han var godt 8 måneder gammel. Det sjove var, at han brugte det
> rigtigt - altså når han fik noget, som han så takkede for.

Ja, det gjorde vores yngste også og vi brugte mange mange
familie-sammenkomster osv,. på at diskutere hvorvidt et barn har naturlig
høflighed! Samtidig med "Tak" kom "Undskyld" når hun bøvsede og hun har
siden hun havde bare lidt styr på kroppen fra omkring 4 mdr. alderen mener
jeg, holdt hånden for munden når hun nøs!

Nannas sprog gik så i stå pga. kraniesynostose, men kom igang igen da hun
som 2-årig blev opereret!
(Se om det her: http://www.flatcoated-retriever.dk/op.htm )

Fra : Kenneth

Dato : 08-09-04 09:01

> Har i andre pudsige førsteord?

Min brors søn sagde LAMPE som det første ord. Gad vide hvad mit barns
første bliver, om 1 års tid måske.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?435

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 17:21

"Søren Saxtorph" <Saxtorph@lite.remove.dk> skrev i en meddelelse

> Har i andre pudsige førsteord?

Nej, men en pinlig middag ved svigerforældrene da min søn var helt ny i det
med sætninger! Han ligger på gulvet og leger med en bil og råber så "Flyt
dig så din gamle nar" og andre (grimmere) udtryk! Så jeg har lært at
moderere mit sprog når jeg kører med børnene!

Mit eget første ord var i øvrigt "Hurraaaaaaa"

Rinnie
-En meget højtråbende billist der ikke altid husker når vinduerne er rullet
ned!

Fra : Sune Salminen

Dato : 11-09-04 18:14

Søren Saxtorph wrote:
> [...]
> Nu kan jeg selv godt se at jeg bruger det lidt for meget, og jeg
> kunne måske have ønsket at det første ord var mor, men Okay er vel

Min ene datter på 8 måneders første og hidtil eneste ord var "Hundige".

Eller måske har jeg bare en god fantasi.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.