Er det mit ansvar??
Fra : Heidi B.

Dato : 06-09-04 11:42

Hej gruppe.

Jeg læse meget med herinde og synes altid der kommer nogen gode svar.
Nu er det mig der har brug for et godt råd. Min søn på 22 mdr er lige
begyndt i dagpleje i friplads da vi synes han havde problemer med sproget
(det har han så ikke, har vi fundet ud af efter det blev sat igang).
Det var min mand og sundhedsplejesken der synes det var en genial ide, mens
jeg hele tiden har haft mine forbehold, men gik med til det hvis han kunne
nøjes med max. 4 timer om dagen.
Nu er han så startet og han er meget glad for det, dagplejeren er meget sød
og jeg kender hende fra da min datter gik i dagpleje. Nu er problemet så at
hun synes det er synd for en af pigerne dernede som er på alder med min søn
at hun ikke har nogen at lege med om eftermiddagen og jeg følger lidt
presset til at lade min søn være flere timer dernede.
Men det er vel ikke mit ansvar at hendes dagpleje børn har legekammerater??
Min mand synes det er ok han er flere timer dernede da jeg så kan få tid
sammen med vores datter. Men kan ikke se hvorfor at det skal være et
aggumment!!
Gider i kommer med lidt input da det nok er mig der er forkert på den og en
værre hønemor

Knus
Heidi B.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 11:55

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aggumment!!
> Gider i kommer med lidt input da det nok er mig der er forkert på den og

Hvorfor vil du kun have at han er i dagplejen max. fire timer om dagen?

Har du tænkt på, at han også har brug for det sociale i at være sammen med
andre børn, fremfor at gå og tulle rundt samme med dig og sin søster hver
eneste eftermiddag?

Det kunne jo evt. blot være et par dage om ugen, han var der lidt længere.

Tina

Fra : karsten klaaby

Dato : 06-09-04 12:21

> [...]
> eneste eftermiddag?
>
> Det kunne jo evt. blot være et par dage om ugen, han var der lidt længere.

Jammen det sociale får han jo de 4 timer hver dag, og det mener jeg er mere
end rigeligt for et barn på 22 mdr.

Hvis du ikke synes du/han har behov får at være i dagplejen længere tid end
4 timer hver dag, så er det fint du henter ham, og det er bestemt ikke dit
ansvar at et andet dagpleje barn så ikke har nogen at lege med, så må
dagplejemoderen selv igang på gulvet. Dit barn sover vel også til middag, og
hvorfor ikke gøre det hjemme. Jeg har aldrig forstået nødvendigheden af at
proppe sine børn i daginsitution/dagpleje hele dagen hvis man selv går
hjemme, så burde man ikke have fået børn.

MVH Pia

Fra : Brian k

Dato : 07-09-04 09:50

karsten klaaby wrote:

> [...]
> aldrig forstået nødvendigheden af at proppe sine børn i
> daginsitution/dagpleje hele dagen hvis man selv går hjemme, så burde

Hørt!!....Hørt!!!

Jeg tabte en forældremyndighedsretsag.... bla. fordi vores søn gik hjemme
sammen med mig (vi havde det pissehyggeligt, fodrede ænder, tog i skoven,
osv, osv).

Selv min advokat stillede sig op i retten og sagde "at hun ikke havde troet
at hun i sit voksne liv ville høre 2 voksne mennesker sige at det var usundt
for et barn på 2 år at gå hjemme sammen med en af sine forældre!", men som
hun sagde bagefter.... Der er forskel på at være mor og far i det danske
retssystem!

Mvh
Brian (hvis tillid til det danske retssystem.... ikke eksistere mere)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-09-04 15:18

> Brian (hvis tillid til det danske retssystem.... ikke eksistere mere)

forstås - der kan hurtigt ske noget i ens liv der får troen på systemet
til at vakle. mere vil jeg ikke sige til det.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Heidi B.

Dato : 06-09-04 12:24

> Hvorfor vil du kun have at han er i dagplejen max. fire timer om dagen?

Fordi jeg ikke har fået børn for at andre skulle passe dem. Han skulle slet
ikke have gået i dagpleje, det er kun fordi vi var bekymret over hans sprog.

> Har du tænkt på, at han også har brug for det sociale i at være sammen med
> andre børn, fremfor at gå og tulle rundt samme med dig og sin søster hver
> eneste eftermiddag?

Nu går han ikke kun rundt sammen med mig og sin søster. Han er ude og lege
med de andre børn på gaden!!
Så han får masse af socialt samvær med andre børn, Også jævnalderne.

> Det kunne jo evt. blot være et par dage om ugen, han var der lidt længere.

Ja det var en mulighed som jeg overvejer
> Tina

Knus
Heidi B.

Fra : Brian k

Dato : 07-09-04 10:03

Heidi B. wrote:

> Fordi jeg ikke har fået børn for at andre skulle passe dem. Han
> skulle slet ikke have gået i dagpleje, det er kun fordi vi var
> bekymret over hans sprog.

Hvis du er bekymret over hans sprog, kan jeg varmt anbefale at du læser, og
læser, og læser masser af historier for ham, gerne bøger med masser af
billeder. Det er en af de bedste måder at lære et barn ord på.

Jeg gjorde det at jeg sendte vores søn i dagpleje på den dag hvor der var
"legestuedag", nogen gange deltog jeg selv.

> Nu går han ikke kun rundt sammen med mig og sin søster. Han er ude og
> lege med de andre børn på gaden!!
> Så han får masse af socialt samvær med andre børn, Også jævnalderne.

Nøjagtig lige så snæversynet var både den psykolog og dommer i min FM
retssag "hvis han går hjemme med sin far... så sidder han sikkert bare på
gulvet og keder sig".

Hvordan kan nogen tro at det skulle være bedre for et barn at være i
instution end at være hjemme?
Forudsat at det er en forældre som tager sit barns liv seriøst, hvilket det
lader til at du gør.

> Ja det var en mulighed som jeg overvejer

Bare du ikke gør det imod din egen overbevisning!

Jeg har gået hjemme med min søn til han var 3 år og 2 mdr, da han startede i
BH fik jeg efter 10 dage af vide at "de aldrig nogensinde havde set en dreng
falde så hurtigt til, at de aldrig havde set en dreng som var så god til at
kende forskel på hvad der var rigtigt og forkert, at de var vildt imponeret
over hvor god han var til at tale og formulere sig", de gav 3 eksempler, her
er 1 af dem:

Oliver kom over til mig og sagde at Nicolai havde slået ham, "det må man
ikke, for det gør ondt når man slår", vil du ikke godt sige noget til ham?"

Da pædagoen havde "snakket" lidt med Nikolai, fortsatte Oliver til pædagoen
"det var godt du sagde noget til ham, for havde han slået mig igen, så kunne
det havde været at jeg var blevet nødtil at slå igen"

Pædagoen havde været måløs! (en dreng på 3,2 år).

Idag er min søn hos sin mor, han bliver afleveret i BH kl 07.00 afhentet
igen kl. 17.00, det mente dommerne var bedre for hans fremtid, vores datter
er i SFO til kl. 17.00, det nyder hun bestemt ikke (115 børn i samme SFO).

Mvh
Brian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 21:19

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> instution end at være hjemme?
> Forudsat at det er en forældre som tager sit barns liv seriøst, hvilket

Brian, nu svarer jeg under DIT indlæg, men det gælder ikke specielt dig, men
stort set alle, der har svaret.
Men måske undrer jeg mig mest over dine udtalelser, når jeg husker, hvad du
ellers har skrevet.

I forholder jer til Heidis ret til selv at bestemme, selv at vælge. Og den
ret mener I åbenbart alle sammen, hun har.
Har I glemt at forholde jer til barnets far?
HAN mener altså, der er en god grund til, at sønnike godt kunne være i
dagpleje lidt mere.
Er der ingen grund til tage hensyn til hans holdning? Har han ingen
rettigheder?
Eller støtter I alle sammen den snævre mor-søn-forbindelse, som siger, at
farmand er uden betydning?

I forholder jer til, om sønnike tager skade - har I glemt storestøster?
Det var vist hende, farmand mente, trængte til mere "mor".

Heidi skriver, at hun ved storesøsters fødsel fik en fødselsdepression.
Og det er altså ikke for sjov.

Hun skriver også, at lillebror har friplads i dagplejen.
Og der, hvor JEG bor, gives det heller ikke for sjov.

Du skriver, Heidi, at din datter kom i dagpleje så hurtigt som muligt.
Flot!
På den baggrund mener jeg, det var det eneste rigtige.
Andre situationer kan være anderledes.

Men gætter jeg rigtigt, når jeg tolker det sådan, at du for enhver pris ikke
vil gentage det mønster?

Du skriver selv, at du ikke er særligt tæt på din datter.
Det kan jeg godt forstå - det kan simpelt hen ikke lade sig gøre under de
betingelser, du har haft.

Måske knytter du dig derfor så meget til din søn, at det er "bare for
meget"?
Måske kan barnets far og sundhedsplejersken se nogle ting, som du ikke selv
kan?
Det er svært at bevare overblikket, når man selv er dybt involveret.

Kan det være sådan, at din mand og sundhedsplejersken ser, at du knytter dig
ekstra til din søn - men at det er din datter, der har det egentlige behov?

Og kan det være derfor, de synes, det er vigtigt, du og din datter får tid
sammen uden konkurrence fra lillebror?
Det kan være fint nok med eftermiddage og aftener, men hvis du "vælger" din
søn, når muligheden er der, kan der måske være god fornuft i at fjerne den
mulighed nogle timer om ugen.

Hilsen Inger

Fra : Cat

Dato : 07-09-04 21:25

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
din
> søn, når muligheden er der, kan der måske være god fornuft i at fjerne den

Jeg har ikke fulgt ordentligt med i hele tråden, men jeg synes bare, jeg
ville sige til dig, Inger, at det var et flot indlæg. Velskrevet,
diplomatisk og med omsorg.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 22:16

"Cat" <ss.dd@ff> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke fulgt ordentligt med i hele tråden, men jeg synes bare, jeg
> ville sige til dig, Inger, at det var et flot indlæg. Velskrevet,
> diplomatisk og med omsorg.

Tak.
Det var sådan set lige præcis det, der var meningen.

Hilsen Inger

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-09-04 21:52

> [...]
> rettigheder?
> Eller støtter I alle sammen den snævre mor-søn-forbindelse, som siger, at

Du har fat i noget rigtigt - jeg er selv en far så jeg ser da gerne
problemindstillinger fra begge sider.

Samtidig vil jeg sige at vi ikke kan tage stilling til emner der ikke har
været oppe og vende - vi kan kun svare / rådgive ud fra de oplysninger Heidi
vil dele - forhold til datter er først kommet senere og med få oplysninger -
vil heidi dele mere af den erfaring vil der garanteret komme meninger om det
osse - som du nu har gjort - men indtil Heidi fortæller mere om det føler
jeg ikke det er vores "job" at bringe emner op som måske ikke er relevante.

jeg er sikker på alle her ønsker det samme for far og datter som for mor og
søn - men vi kender ikke heidi godt nok til at rådgive hende om punkter hun
ikke selv har belyst - skal jeg danne mig en mening om situationen fuldt ud
skal der måske flere facts på bordet - indtil da forholder jeg mig til det
heidi har skrevet... men du har ret - helt ret... det er svært at rådgive
andre når man ikke kender dem. Hvis Heidi føler for at dele mere med os
svarer jeg gerne på det, når det dukker op.

undskyld hvis jeg gentager mig selv lidt, men jeg synes det er lidt svært at
give udtryk for sine meninger som man gerne vil have dem ud via skrift - man
kan hurtigt lyde bedrevidende og uhøflig uden at være det - så jeg prøver at
gøre mig umage med at forklare mine synspunkter. Er selv meeget følsom med
hensyn til min store dreng, så jeg ønsker ikke at fremstå bedrevidende på
nogen punter - jeg lærer selv en del herinde.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 22:17

> [...]
> osse - som du nu har gjort - men indtil Heidi fortæller mere om det føler
> jeg ikke det er vores "job" at bringe emner op som måske ikke er

Ok - du vurderer så, at det ikke er relevant - jeg vurderer, at det måske er
kernen i det hele.
Sådan ser vi jo så forskelligt.

Hilsen Inger

Fra : Mus

Dato : 08-09-04 05:06

Inger Pedersen <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:413e2569$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> relevante.
>
> Ok - du vurderer så, at det ikke er relevant - jeg vurderer, at det måske

Ja det er jo nok evnen til at læse mellem linierne. Se problemerne fra flere
synsvinkler.
Dykke ned i eventuelle problemer - spørge ind forskellige steder, hvor der
ligger noget "begravet".

Det er jo ikke altid man selv er klar over, hvad der er kernen i ens
problem. Men Heidi spørger jo for at få råd og vejledning.
Og Inger evner åbenbart at spørge mere ind og dykke ned i det, der måske
eller måske ikke kan være sagens kerne.

Vi ønsker jo alle det bedste for Heidi og hendes familie. Og alle råd er
helt sikkert velmente. Dejligt at se.

Inger, må jeg spørge om det er dit erhverv at hjælpe mennesker med diverse
problemer?

LN

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-09-04 07:05

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Inger, må jeg spørge om det er dit erhverv at hjælpe mennesker med diverse
> problemer?

Ikke specielt.
Men jeg har et erhverv, hvor det er ret vigtigt at forholde sig til flere
sider af samme sag.

Hilsen Inger

Fra : sniper_Nolight

Dato : 08-09-04 14:32

> Ok - du vurderer så, at det ikke er relevant

nej - jeg svarer blot på de info der er til rådighed fra heidi

- jeg vurderer, at det måske er
> kernen i det hele.

muligvis

> Sådan ser vi jo så forskelligt.

nej, det gør vi ikke - det er bestemt vigitgt - som far kan jeg da udmærket
se det fra hans synspunkt

men måske vi skal passe på ikke at blive for indsigtsfulde og nøjes med at
forholde os til det der faktisk er skrevet - det var såmænd det eneste jeg
ville frem til - bortset fra det er vi helt enige - så så forskellige er vi
nok heller ikke.

Fra : Brian k

Dato : 07-09-04 21:58

Inger Pedersen wrote:

> Brian, nu svarer jeg under DIT indlæg, men det gælder ikke specielt
> dig, men stort set alle, der har svaret.

Ok

> Men måske undrer jeg mig mest over dine udtalelser, når jeg husker,
> hvad du ellers har skrevet.

Det må du da gerne uddybe, jeg plejer ikke at modsige mig selv...hvis det er
det du mener?

Beklager at jeg ikke forholder mig til resten af indlægget, jeg har lige
fået børn hjem, så er der ting der er mere vigtige end internettet de næste
5 dage.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-04 22:15

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Det må du da gerne uddybe, jeg plejer ikke at modsige mig selv...hvis det
er
> det du mener?

Du "plejer" at at tale ret meget for, at mødre ikke er de eneste i børns
liv.
Her "køber" du uden videre diskussion, at forældre har ret til at vælge at
være sammen med med deres barn.
Men "her" er det altså Mor og IKKE Far.

Til lykke!
Hav en god uge

Hilsen Inger

Fra : Brian k

Dato : 07-09-04 22:46

Inger Pedersen wrote:

> Du "plejer" at at tale ret meget for, at mødre ikke er de eneste i
> børns liv.

Korrekt... jeg mener at børn har krav på 2 ordentelige forældre

> Her "køber" du uden videre diskussion, at forældre har ret til at
> vælge at være sammen med med deres barn.

ja, naturligvis.

Jeg forholdte mig mest til det med at "det ikke skulle være sundt for et
barn at være hjemme hos sin(e) forældre.

Du så mere i indlægget, og du har helt ret i de "ekstra" ting.

> Men "her" er det altså Mor og IKKE Far.

Yep..., jeg har ingen fordomme om hvem der er bedst som forældre, når det
kommer til at anerkende at børn har 2 forældre..... så har jeg tilgændgæld
ret store fordomme . (du ved... det med at mene JEG er bedst, så nu må
XXX ud af børnenes liv)

Takker, og i lige måde

Bedste hilsner

Brian

Fra : Mus

Dato : 08-09-04 03:59

> [...]
din
> søn, når muligheden er der, kan der måske være god fornuft i at fjerne den

Super flot indlæg. Meget veloverlagt og med stor omsorg for dine
medmennesker.

Ikke lige som mange af os andre, som måske er for hurtige til at drage
forhastede meninger og holdninger.

Tager hatten af for dig. Kunne godt selv tage vil lære! Og man lærer jo hver
dag.

LN

Fra : Heidi B.

Dato : 08-09-04 05:23

Hej Imger.

Nu skal jeg prøve at svare på dit meget lange og velskrevet indlæg.

> I forholder jer til Heidis ret til selv at bestemme, selv at vælge. Og den
> ret mener I åbenbart alle sammen, hun har.
> Har I glemt at forholde jer til barnets far?
Her vil jeg lige indskyde at min søn og hans far har et rigtigt godt
forhold, men
min mand er ikke hjemme på skiftende tider pga. arbejde så det er mig der
står for børnene på hverdagene.
> HAN mener altså, der er en god grund til, at sønnike godt kunne være i
> dagpleje lidt mere.
> Er der ingen grund til tage hensyn til hans holdning? Har han ingen
> rettigheder?

Han har rettigheder og vi har snakket meget om det her. Men jeg må jo
desværre tilstå
at han er en af dem der siger at børnene ikke kan leve uden at komme
institionen, altså
dagpleje og senere børnehave.
Men vi er dog enig så langt at der ikke er nogen grund til at han er der fra
7-17 når jeg går
hjemme, men derudover er vi ikke specielt enig. Han snakker for flere timer
for sønnen
skyld og jeg snakker for færre af selv samme grund

> [...]
> Det var vist hende, farmand mente, trængte til mere "mor".
>
> Heidi skriver, at hun ved storesøsters fødsel fik en fødselsdepression.

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal skrive om min fødselsdepression, andet
end at den er vel overstået ved hele vejen og tale om det og de følelser jeg
have. Selv min sundhedsplejerske har sagt hvor vel overstået det er. Og at
min forhold til min datter ikke er specielt dårligt.

> Hun skriver også, at lillebror har friplads i dagplejen.
> Og der, hvor JEG bor, gives det heller ikke for sjov.

Nu vil jeg sige at jeg bor i en lille kommune og så svært at det bestemt
ikke at
få friplads her i byen også fordi de igen er ved at være for dagplejere
Så synes sundhedsplejerskeren det er en god ide bliver det mange gange
bevilget.

> [...]
>
> Du skriver selv, at du ikke er særligt tæt på din datter.
> Det kan jeg godt forstå - det kan simpelt hen ikke lade sig gøre under de

Nej det ved jeg også godt og det er også noget jeg er meget fokuseret på,
men efter
manden fik nyt arbejde hvor han arbejder skiftehold er det blevet bedre. Og
jeg gør
meget for at hende og jeg gør ting sammen.
Men ikke nogen tvivl om at hun er fars pige og det vil hun altid være
er det alligevel
mig der sidder og hygger med hende om lørdagen og mig der skal læse godnat
historie.

> [...]
dig
> ekstra til din søn - men at det er din datter, der har det egentlige

Fra min mands synspunkt er det nok ikke helt ved siden af. Han forguder sin
datter
og ja jeg er meget knyttet til min søn, men også min datter selvom han ikke
helt vil give
mig ret i min kære mand Hvis man spørge folk uden for familien vil de
give mig ret i
at der ikke blive gjort den store forskel på de to unger, andet end hvad
deres forskellige
alder ligesom lægge op til.
Jeg ved ikke hvad min sundhedsplejerske mener da hun desværre er holdt op
inden jeg fik
denne her friplads.

> [...]
din
> søn, når muligheden er der, kan der måske være god fornuft i at fjerne den

Ja når jeg ser det på den måde kan jeg godt se fornuften i at lade sønnen
blive et par timer ekstra i dagplejen,
det hjælper bare ikke, for der er datteren alligevel ikke hjemme hun er ude
og lege. Og hvis han var hjemme
skulle han alligevel sove.

Men mange tak for dit fine indlæg og jeg håber du måske er blevet lidt mere
klog på mig

Hilsen

Heidi

Fra : Sulley

Dato : 06-09-04 12:22

> [...]
> aggumment!!
> Gider i kommer med lidt input da det nok er mig der er forkert på den og

Tja, dit ansvar på ingen måder, men hvorfor vil du kun ha' at han skal være
i dagpleje i 4 timer om dagen?
Siden min knægt på 1 år startede i dagpleje har vi set store fremskridt i
hans udvikling.
Der er nogle børn som er lidt ældre end ham, men det motivere ham bare lidt
mere til at kravle, gå, snakke m.m.

Og hvis du ser på det sociale aspekt er det vel kun et plus at dit barn er
der lidt længere tid ad gangen.
Især hvis han skal i børnehave senere eller skole...

Sulley

Fra : karsten klaaby

Dato : 06-09-04 12:35

> [...]
> der lidt længere tid ad gangen.
> Især hvis han skal i børnehave senere eller skole...

Det siger da mere om dig, at du ikke kan motivere dit barn godt nok selv, og
så er det da fint dit barn er i dagpleje, så han kan lære noget, men vi er
jo nogle stykker der fint kan motivere vores børn selv, og skaffe dem de
legekammerater de har brug får uden de nødvendigvis behøver i dagpleje af
den grund. Hvis man har mulighed får at gå hjemme og barnet ligeså, og
barnet ingen sociale problemmer har, kan jeg ikke se at det død og pine skal
afsted 6-7 timer el. mere hver dag.

Så Heidi B, du skal ikke føle dig presset af situationen, lad du ham blot
komme der de fire timer og hent du ham så bare, pt. går jeg på barsel med
nummer 3, og håber da på at kunne finde et deltidsjob når det slutter så
mine børn også kan få en kort tid i daginstitution, vi får jo vores børn får
også at være sammen med dem, ikke bare får at aflevere dem i andres
varetægt.

MVH Pia

Fra : Sulley

Dato : 06-09-04 18:55

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
får
> også at være sammen med dem, ikke bare får at aflevere dem i andres

Om min kone og jeg ikke er kan motivere vores barn nok, har vel noget med
sagen at gøre...
Hun bedre om hjælp og jeg fremsætter mine erfaringer, og forventer derpå
ikke at blive svinet til mine opdragelsesmetoder er gode nok...
Endvidere oplever vi begge (igen: min kone og jeg), hvordan forældre ikke
tidligere i deres børn opvækst har forsøgt at motivere dem nok.
Idet min kone, hendes mor og far er skolelærere, og oplever dag ind og dag
ud, at børn med netop ingen sociale færdigheder. De kan simplethen ike
omgås andre børn.
Det er så de selv samme forældre der ikke kan forstå hvorfor deres søde små
puds, ikke har venner med hjem efter skoletid....Men dette kan jo kun være
skolen og lærerens skyld...
Baggrunden kunne være at de omtalte forældre, ikke tidligere ikke syntes at
det med dagpleje er bedst, og mor og far nok skal klare det....

Sulley

PS. Dette er selvfølglig ekstrem tilfælde, og håber ikke at jeg har trådt
Heidi over tærerne.

Fra : Heidi B.

Dato : 06-09-04 19:17

> [...]
at
> det med dagpleje er bedst, og mor og far nok skal klare det....

Nej du har ikke trådt mig over tæerne. Men omvendt vil jeg sige at man godt
kan lære sine børn sociale færdigheder uden at de behøver at gå i dagpleje.

Heidi B.

Fra : Brian k

Dato : 07-09-04 10:10

karsten klaaby wrote:

> Det siger da mere om dig, at du ikke kan motivere dit barn godt nok
> selv, og så er det da fint dit barn er i dagpleje, så han kan lære
> noget

Hørt, hørt.... hvorfor er det så mange mennesker tillægger pædagoer det at
de skulle have specielle evner?
Eller for den sags skyld dagplejere (som bare er helt almindelige mennesker,
uden en pædagoisk uddannelse)

> [...]
> får at gå hjemme og barnet ligeså, og barnet ingen sociale problemmer
> har, kan jeg ikke se at det død og pine skal afsted 6-7 timer el.

Hørt.

Jeg har også siddet og hørt venner og bekendte sige at "børn skal i
instution", når jeg så har spurgt dem "hvor længe er jeres barn i BH?", så
har svaret været "fra kl. 7.15 til 16.45"

Argh... tror nærmere de har dårlig samvittighed over at de selv er nødtil at
sende deres barn afsted, end at de oprigtigt er bekymret for min søn tager
skade af at være hjemme hele dagen!

> [...]
> det slutter så mine børn også kan få en kort tid i daginstitution, vi
> får jo vores børn får også at være sammen med dem, ikke bare får at

Jubbbiiii, håbet for menskeheden er ikke uddød endnu..... gid nogle flere
forældre tog deres børns liv lige så seriøst!

Mvh
Brian

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 09-09-04 16:08

> Hørt, hørt.... hvorfor er det så mange mennesker tillægger pædagoer det at
> de skulle have specielle evner?

Pædagogisk uddannelse, professionel indgangsvinkel og erfaring med at se
børns udvikling så objektivt som muligt.

> Eller for den sags skyld dagplejere (som bare er helt almindelige
mennesker,
> uden en pædagoisk uddannelse)

Se overfor, minus uddannelse :)

Iøvrigt er det hverken legetøj, de voksne eller aktiviterne som børn vægter
højest ved institutioner. Det er de andre børn (legekameraterne) og her har
en institution altså mere at byde på end selv de bedste forældre. Så jeg kan
ikke forstå folk der er så bange for at komplementere deres børns liv med et
kvalitativt dagtilbud. De eneste der nogengange skal overtales, er som regel
pakistanske forældre, men de kan også som regel overtales når de hører
fordelene for deres børn.

Fra : Jacob

Dato : 06-09-04 12:45

Det er under ingen omstændigheder dit ansvar og jeg synes helt du selv skal
bestemme, hvor meget dit barn skal være i dagpleje.
Mine 2 tvillingers mor går hjemme (ad årsager jeg ikke skal komme ind på
her) og det gør tvillingerne også. De har selvfølgelig også hinanden. Men de
kommer altså ikke i dagplejer eller pædagoger klamme hænder før det er
højest nødvendigt. Børn kan sagtens trives hjemme hos mor og far. De har
ikke det påståede behov for socialt liv som pædagogerne prøver at bilde os
ind. Hvis dit barn får kammerater på besøg og ellers leger med de andre på
vejen, så er det alt rigeligt. Lad være med at lade dig rive med, af at alle
vil bilde dig ind, at det såååååå nødvendigt at proppe det i institution.
Det er det ikke - sørg blot for at barnet får en naturlig omgang med andre
mennesker.
I mine øjne, så ødelægger pædagogerne mere en de gør godt. Undskyld, men
sådan har jeg det - og vi har seks børn, så vi er måske nogle der ved lidt
om børn. De andre har dog være "hele møllen" igennem med dagpleje, børnehave
osv.
Vore tvillinger kommer i børnehave når de er fem - men det er alene for at
sluse dem langsomt ind i det system, som de skal leve med i 10 år - nemlig
skolesystemet. Og til den tid er fint at få nye kammerater, som man kan lege
med og følges med. Men indtil da vil vi gerne selv stå for børnenes
opdragelse.

Gør hvad DU synes er bedst for barnet - det er mit bedste råd.

Jacob

Fra : Heidi B.

Dato : 06-09-04 13:17

"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdragelse.
>
> Gør hvad DU synes er bedst for barnet - det er mit bedste råd.

Tusinde tak for dit indlæg.
Bliver også så harm over at alle tror at børn absolut skal i dagpleje,
børnehave og SFO og de simpelthen ikke kan fungere hvis de ikke kommer hele
den mølle igennem.
Men ja jeg vil gøre hvad jeg synes der er bedst for min søn

Knus
Heidi B.

Fra : Simone

Dato : 07-09-04 08:09

> Bliver også så harm over at alle tror at børn absolut skal i dagpleje,
> børnehave og SFO og de simpelthen ikke kan fungere hvis de ikke kommer
> [...]

På min søns første skoledag, skulle alle forældrene skrive på en liste,
hvor børnene skulle hen efter skoletid. Da jeg går hjemme for tiden, ser jeg
ingen grund til at min søn skal i SFO.
Der er masser af børn hjemme på vejen.
Alligevel overhørte jeg to mødre kommentere listen, da den nåede frem til
dem.
"Se lige, han skal ikke i SFO. Hvor er det dog synd for ham."
Og så fulgte ellers en lang snak om, hvor hurtigt de mente, at min søn ville
blive holdt udenfor af de andre børn.

/Simone

Fra : Heidi B.

Dato : 07-09-04 08:23

> [...]
> "Se lige, han skal ikke i SFO. Hvor er det dog synd for ham."
> Og så fulgte ellers en lang snak om, hvor hurtigt de mente, at min søn

Ja folk er hurtig til at dømme.
Min datter går heller ikke i SFO og kommer nok aldrig til det, men det er
der så mange grunde til.
Har også tit undret mig over at når forældre alligevel går hjemme og der er
andre børn på vejen, hvorfor de så absolut skal i SFO.
Men sådan er vi så forskellige

Knus
Heidi B.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-09-04 15:36

> Har også tit undret mig over at når forældre alligevel går hjemme og der
> er
> andre børn på vejen, hvorfor de så absolut skal i SFO.

Det er fordi der skabes en masse behov, vi TROR vi har brug for - "børn skal
i sfo, ellers bliver de analfabeter og dør!" - ok, jeg overdriver, men
hvorfor skal man føle sig som en dårlig forælder fordi man har en anden
mening end de andre?

Min søn kom ikke ud fra hjemmet, før han startede i børnehave, hvor han som
nævnt er kortere tid end de andre - han taler fejlfrit dansk og er klar til
skole på lige vilkår med alle andre.

>"Se lige, han skal ikke i SFO. Hvor er det dog synd for ham."
>Og så fulgte ellers en lang snak om, hvor hurtigt de mente, at min søn
>ville
>blive holdt udenfor af de andre børn

min søn er vellidt og bestemt ikke holdt uden for, så tag det helt roligt.

Fra : Mette

Dato : 06-09-04 15:00

"Jacob"

> [...]
> ind. Hvis dit barn får kammerater på besøg og ellers leger med de andre på

Langt henad vejen giver jeg dig ret. Men hvis der ikke er nogle kammerater i
nærheden - fordi de er i børnehave/vuggestue, eller fordi der bare ikke bor
nogen, og der kun er én forælder i familien, så er daginstitution et
udmærket alternativ, som min datter har haft STOR glæde af - både sproglig
og socialt. Hun startede dog først i dagpleje da hun var 17 mdr. og da hun
startede tog hendes udvikling fart. Ikke fordi jeg ikke selv kunne "finde ud
af det", men fordi det giver sig selv at omgang med flere voksne og flere
børn (i dette tilfælde 2 andre børn) gav hende mere end omgang med én
forælder.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-04 12:56

> [...]

mens
> jeg hele tiden har haft mine forbehold, men gik med til det hvis han kunne

Det lyder som om, der er "et eller andet" begravet her?
Hvad er det, der gør, at din mand og sundhedsplejersken synes, det er
genialt, mens du kun nødtvungent er gået med til det?

> Nu er han så startet og han er meget glad for det, dagplejeren er meget
sød
> og jeg kender hende fra da min datter gik i dagpleje.

Dejligt.

> [...]
> at hun ikke har nogen at lege med om eftermiddagen og jeg følger lidt
> presset til at lade min søn være flere timer dernede.

Jeg tænker lidt, om det kunne hænge sammen med din mands og
sundhedsplejerskens holdning?
At dagplejeren måske mener, din søn har godt af at være sammen med andre
noget mere?
Men at hun ikke siger det ligeud - og så bruger det andet barn som
"undskyldning"???
Spørg hende.

> Men det er vel ikke mit ansvar at hendes dagpleje børn har
legekammerater??

Nej.
Og man ikke bruge et barn som middel til at opfylde et andet barns behov!
Jeg synes faktisk, det er lidt uprofessionelt af dagplejeren - og det er det
i endnu højere grad, hvis mit gæt ovenfor er rigtigt.

> Min mand synes det er ok han er flere timer dernede da jeg så kan få tid
> sammen med vores datter. Men kan ikke se hvorfor at det skal være et
> aggumment!!

Hvor gammel er din datter?
Og på hvilket tidspunkt af dagen er sønnike i dagpleje?

> Gider i kommer med lidt input
Ja da

> da det nok er mig der er forkert på den

Hvad får dig til at tro det?

> og en
> værre hønemor

Det er du måske - jeg ved det ikke.
Kan det tænkes, at du koncentrerer dig så meget om lillebror, at far og
sundhedsplejersken er bekymret for, at storesøster føler sig glemt?
Spørg dem.

Hilsen Inger

Fra : Heidi B.

Dato : 06-09-04 13:15

Nu fjerne jeg lige hele indlægget, da jeg ikke viste hvordan jeg bedst
klippede i det.
Grunden til at min mand og vores daværende sundhedsplejerske synes det er en
genial ide at jeg også får noget tid sammen med vores datter (og det gør jeg
alligevel da Mark sover til middag når han kommer hjem).
Grunden til at de synes jeg skal have noget alene tid sammen med vores
datter som er 6 år og lige er begyndt i skole er at da jeg fik hende havde
jeg en mindre fødselsdepresion, så da jeg kunne slippe afsted med det røg
hun i dagpleje og sådan var det nu engang. Og så har min mand i en periode
på 1½ år været alene med hende, da jeg ikke kunne holde ud og bo hvor vi var
flyttede hen. Så min datter og jeg er ikke specielt tæt, men jeg synes nu
heller ikke at vi har de store problemer idag.
Jeg tror ikke at dagplejeren bruger det andet barn som undskyldning for at
Mark skal være flere timer dernede, jeg tror virkelig at hun synes det er
syndt for den anden pige.
Min søn er i dagpleje om formiddagen fra 8-12.
Men som skrevet tidligere er min søn også sammen med børn herhjemme.
Men tror jeg vil holde mig til mine 4 timer om dagen

Knus
Heidi B.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-09-04 14:18

> [...]
> Men som skrevet tidligere er min søn også sammen med børn herhjemme.
> Men tror jeg vil holde mig til mine 4 timer om dagen

jeg tror det er vigitgt at du gør hvad du finder rigtigt og ikke hvad andre
finder rigtigt - selvfølgelig skal du ikke udelukke andres meninger (ellers
skrev du nok ikke her) men det er rart at læse at du ikke bare gør hvad
andre siger. mennesker i dag, er slemme til at gøre sig afhængige af ting
fordi ekspereter mener det skal være sådan. mange har problemer med at tage
ansvar over eget liv og børn, så meget at vi nogle gange lever i en slap
verden hvor alle skyder skylden på samfundet, så det glæder mig at læse om
en mor der står fast på sine meninger og løser sine ting som hun finder
bedst. forholdet til din datter er ligeså vigtigt som til knægten, men hvis
du mener og føler det kører på det rette spor, så synes jeg du skal
fortsætte som du gør.. i har jo stadig eftermiddage og aftener osse

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-09-04 14:06

> Gider i kommer med lidt input da det nok er mig der er forkert på den og
> en
> værre hønemor

det er ikke dit ansvar - dit barn er dit ansvar og hvis du mener han er der
længe nok som det er så er det sådan - så længe man ikke generer eller
skader andre mennesker bør ens egne være nærmest - de andre børn har andre
til at tage sig af deres behov. min søn møder først i børnehave kl 9 og
hentes som regel ved 15 tiden - han er der i gennemsnit et par timer kortere
end sine venner - hos os er det dejligt vi har den mulighed at der for det
meste er nogen hjemme - så kan vores unger ligeså godt være her - efter 6
timer synes han selv det er nok og han får noget ud af eftermiddagen
herhjemme - enten med venner eller os, sine forældre - om det så passer de
andres behov i børnehaven har jeg ikke spekuleret over i 2 sekunder

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 14:12

Hej Heidi
Jeg syntes du skal gøre som du føler er det bedste og hvis du føler 4 timer
er det bedste, jamen så er det det er...
Jeg har selv en datter på 14 mdr. der er i dagpleje. Der er 3 børn ud over
hende. 2 jævnaldrende på 2½ år og en på min datters alder og selv om drengen
på min datters alder er der stort set hele dagen, jamen så er min datter det
altså ikke. Jeg arbejder kun 4 timer om dagen og derfor er min datter også
kun 5 timer i dagpleje.
Jeg har ikke (som du også selv siger) fået min datter for at andre skal
passe hende og derudover, ja så nyder jeg da også at have hende hjemme.
Min dagplejemor gør så det at hun besøger andre dagplejemødre i området, så
der er flere legekammerater til den anden dreng. Mon ikke det er en mulighed
hos jer også? Egentlig er det jo ligegyldt om det er en mulighed for det er
og bliver ikke dit problem.
Hent du endelig din søn hjem efter 4 timer.

Hilsen Eva

Fra : Nette

Dato : 06-09-04 20:41

"Heidi B." skrev

> Gider i kommer med lidt input da det nok er mig der er forkert på den og
en
> værre hønemor

Næ, det mener jeg ikke det er. Jeg synes både du og dine børn er
priviligerede ikke at have brug for en fuldtidsstilling i dagplejen.
Jeg synes fire timer er fint, så bliver det sociale med andre børn også
styrket. Med mindre han selvfølgelig sover de fire timer væk, han er der.

Det er overhovedet ikke dit ansvar, at de andre børn har nogle at lege med
en hel dag. De har hinanden fire timer, og at det andet barn skal være
længere i instutionen er virkelig ikke jeres problem. Så må dagplejemoderen
selv igang med at underholde.

Men en anden ting er, at det må ske ville være en god idé, som din mand
foreslår, at lade ham være dernede noget længere en gang imellem, hvis det
kan give jeres store datter lidt fred for lillebror og lidt koncentreret
opmærksomhed fra mor.
Men det er set fra jeres datters vinkel, ikke fra dagplejerens eller hendes
ungers.

Nette

Fra : Heidi B.

Dato : 06-09-04 21:08

> [...]
> opmærksomhed fra mor.
> Men det er set fra jeres datters vinkel, ikke fra dagplejerens eller

Mange tak for dit input. Nej han sover slet ikke når han kun er 4 timer
dernede
Men jeg vil overveje hvad du og alle i andre har skrevet. Og så vil jeg tage
en snak med hende i morgen (selvom det ikke er det jeg er bedst til)

Knus
Heidi B.