som i Win XP?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-09-04 02:03

Kan man i Linux gøre som i Win XP - gendanne tidligere sessioner?
Jeg har installeret ting som har lavet lidt ged i pc'en, og vil gerne
tilbage til tidligere tider!
) Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 07-09-04 10:23

Hans Houmøller wrote:

> Kan man i Linux gøre som i Win XP - gendanne tidligere sessioner?
> Jeg har installeret ting som har lavet lidt ged i pc'en, og vil gerne
> tilbage til tidligere tider!

Altså det der hedder "System restore"? Tror det ikke, medmindre du har
installeret et program til det. Jeg kender ikke nogen programmer der kan
det - men så igen, jeg er rimelig grøn på området.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-09-04 10:55

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

>Altså det der hedder "System restore"? Tror det ikke, medmindre du har
>installeret et program til det. Jeg kender ikke nogen programmer der kan
>det - men så igen, jeg er rimelig grøn på området.

Svaret på være en restore af seneste backup.

Unix er jo 100% filorienteret (i modsætning til Windows' registry).
Det er derfor en smal sag bare at restore de relevante filer (evt.
hele systempartitionen), hvis man har lavet mindre heldige ting.

Det kræver jo lige, at man tager backup. Men det gør alle jo

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-09-04 14:04

Tak for svar!
) Hans

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-09-04 16:24

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> hele systempartitionen), hvis man har lavet mindre heldige ting.
>
> Det kræver jo lige, at man tager backup. Men det gør alle jo

Men den størrelse diske man har i dag, kan man også have to
rodfilsystemer (med /usr på samme filsystem) og bruge det ene som
backup. Det har også det fordel at man kan boote på backup'en
(root=/dev/hdax) hvis man fx vil lave en fsck på originalen.

Man skal naturligvis stadig tage backup aht til diskfejl, tyveri osv.

--
Niels