MS Windows
briani 27239
w2k netproblem kun for eksperter!
Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 07:09

Hej

Windows 2000 fuldt opdateret.

Der er på mystisk facon gået ged i netværksdelen, så man ikke kan komme på
internettet. Det skete efter isætning af andet netkort. Det gamle blev
afinstalleret behørigt og det nye installeret. Men netværksdelen er defekt.
Jeg kan pinge et givent ip nummer i dos, men når maskinen skal omsætte en
www adresse, så går det galt.

Jeg har forsøgt at afinstallere alle netværkskomponenter, prøvet med fire
forskellige netkort med forskelligt chipsæt, men lige meget hjælper det.
Maskinen vil ikke gå på nettet. Den sender fint pakkerne til routeren, men
modtager intet tilbage. CC kan se min maskine og jeg kan godt pinge CC.

Det er ikke en hardware fejl, da det virker fint med andre OS og andre
maskiner.

Det er ikke muligt at geninstallere w2k, fordi man ikke kan installere
servicepack 2 oven på version 4. Jeg vil meget gerne undgå en total
nyinstallation, fordi det er over 20 timers rent arbejde...

Jeg har en mistanke om, at det er gået galt på følgende måde: Jeg fik ikke
deaktiveret netværksforbindelsen efter skift fra min CC router til et andet
bredbånd selskab. Det har måske lavet ged i DHCP systemet, men det burde
alligevel ikke kunne gå så galt, fordi det har jeg prøvet før..

Hvad pokker er der galt og hvad gør man..

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-04 07:22

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kan pinge et givent ip nummer i dos, men når maskinen skal omsætte en

Lidt flere oplysninger, tak.

Hvad fortæller IPCONFIG /ALL (kørt på en kommandolinie ?

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 07:45

> Lidt flere oplysninger, tak.
> Hvad fortæller IPCONFIG /ALL (kørt på en kommandolinie ?

nodetype= udsendelse
Ip routing til= nej
winproxy? nej
autoconfig til = ja
Ip autoadresse 169 254 114 68
undernetmaske 255 255 0 0
standard gateway (der står intet)
DNS server (der står intet)

Jeg har forsøgt at sætte DNS og standard gateway ind manuelt, men det
hjælper heller ikke.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 07:46

Der skulle også stå:

DHCP til= ja

Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-09-04 07:59

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> DHCP til= ja
Og det lykkes så ikke for den at fange en DHCP
server. Adresser i 169.254 området er adresser
som windows selv tildeler PC'en hvis den ikke fanger
en DHCP server. Derfor får du heller ikke DNS
konfigurationen forærende.
Så "et eller andet" forhindrer routeren i at tildele
dig en adresse - kan det være i routeren der er gået
noget galt ? Check dennes konfiguration mht. DHCP
scope og den slags. kør en ipconfig /release efterfulgt
af ipconfig /renew fra en kommandoprompt og se
om det lykkes eller noter hvilke fejl der meldes.
--
Peter J

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 08:08

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af ipconfig /renew fra en kommandoprompt og se
> om det lykkes eller noter hvilke fejl der meldes.

Det er også det, jeg konkluderer

Maskinen kører fint med både ME og XP (jeg kan selv vælge bootdisk ved
opstart), så det er ikke hverken hardware eller router. Jeg har dog
alligevel prøvet at skifte til min gamle cisco 677 og det er samme problem.
Jeg har også forsøgt med boligforeningens bredbånd, samme problem.

Noget er gået i stykker i netværksdelen i W2K....

Nu vil jeg lige prøve det, du skriver...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 08:24

noget galt ? Check dennes konfiguration mht. DHCP
> scope og den slags. kør en ipconfig /release efterfulgt
> af ipconfig /renew fra en kommandoprompt og se
> om det lykkes eller noter hvilke fejl der meldes.

Køre jeg release fortæller den mig, at alle netkort (der er kun et) er
tildelt automatisk DHCP og at ip derfor ikke kan frigives...

Kører jeg renew fortæller den mig, at jeg forsøger at lave en handling på en
ikke eksisterende socket...

Claus

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 08-09-04 09:09

> [...]
>

> Køre jeg release fortæller den mig, at alle netkort (der er kun et) er
> tildelt automatisk DHCP og at ip derfor ikke kan frigives...

Øhh... gav det mening? Kan du ikke skirve den nøjagtige fejlbesked?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-04 08:14

>nodetype= udsendelse
>Ip routing til= nej
>winproxy? nej
>autoconfig til = ja
>Ip autoadresse 169 254 114 68
>undernetmaske 255 255 0 0
>standard gateway (der står intet)
>DNS server (der står intet)
>
>Jeg har forsøgt at sætte DNS og standard gateway ind manuelt, men det
>hjælper heller ikke.

Maskinen får af en-eller-anden grund ikke ip-adresse fra din router, men en automatisk ip-adresse tildelt af windows selv.

Er routeren opsat korrekt, dvs med DHCP server der uddeler IP-adresser til de lokale maskiner ?

Check din netværksopsætning grundigt igennem - Vær helt sikker på at TCP/IP protocollen er knyttet til det rigtige netkort /
driver. Og at TCP/IP protocollen er opsat til automatisk IP- og DNS-adresser.

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 08:22

> Er routeren opsat korrekt, dvs med DHCP server der uddeler IP-adresser til
de lokale maskiner ?

ja

> [...]
TCP/IP protocollen er knyttet til det rigtige netkort /
> driver. Og at TCP/IP protocollen er opsat til automatisk IP- og

Det er tjekket og geninstalleret indtil flere gange. Jeg har haft
afinstalleret alt flere gange og prøvet med forskellige netkort. Jeg har
også af og geninstalleret alle protocoller.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-04 08:27

>Det er tjekket og geninstalleret indtil flere gange. Jeg har haft
>afinstalleret alt flere gange og prøvet med forskellige netkort. Jeg har
>også af og geninstalleret alle protocoller.

Man kan let stirre sig blind på den...

Kan du ikke smide et par skærmdumps af netværksopsætningen i dk.binaer - (Irfanview er et godt værktøj til den slags)

Også gerne oplysning om hvilket netkort der sidder i maskinen nu.

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-04 08:53

> Man kan let stirre sig blind på den...

Det er ikke der, problemet ligger, jeg er ikke helt nybegynder

Uanset hvad jeg sætter maskinen til, manuelt eller automatisk DHCP så er der
noget galt et sted.

> Også gerne oplysning om hvilket netkort der sidder i maskinen nu.

Lige nu er det et Intel Pro/100+ ellers var det et realtek 8039. Dertil to
andre med forskellige mindre kendte chipsæt.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-04 09:06

>Det er ikke der, problemet ligger, jeg er ikke helt nybegynder

Det siger jeg heller ikke - men selv eksperter kan stirre sig blind på et problem

>Uanset hvad jeg sætter maskinen til, manuelt eller automatisk DHCP så er der
>noget galt et sted.

Maskinen fungerer åbenbart fint under ME og XP, men ikke W2K.

Du har TCP/IP kørende i W2K, men det fungerer ikke. Hverken med fast eller automatisk ip-adresse.

Det kan vel næsten kun betyde at TCP/IP protocollen ikke er knyttet til dit nuværende netkort, men til rester af tidligere netkort
?!?!

Får du samme MAC-adresse (fysisk adresse) når du kører IPCONFIG /ALL i ME, XP og W2K ???

En helt anden ting - Hva' sker der når du 'leger' med ping i W2K:

ping 127.0.0.1
ping localhost
ping <computernavn>
ping <aktuel netkort adresse>

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-09-04 02:35

> [...]
> ?!?!
>
> Får du samme MAC-adresse (fysisk adresse) når du kører IPCONFIG /ALL i ME,

Ja, kortet sidder på den samme fysiske adresse. Jeg fulgte den vejledning
fra MS og fik slettet alle de spøgelseskort, som lå gemt i enhedshåndtering,
men samme resultat!

Nu kan jeg ikke bruge mere tid på det, så jeg er nødsaget til at slette alt.
Jeg har iøvrigt oplevet *præcis* det samme problem to gange på en anden
maskine med XP, og den eneste måde at få netværket til at virke igen, var en
total geninstallering..

Øv, masser af spildt tid...

Men tak til alle dem, der hjalp!

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-09-04 21:54

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Øv, masser af spildt tid...

Ja, hva' fik vi egentlig tiden til at gå med inden vi fik computere ?

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-04 01:26

> Ja, hva' fik vi egentlig tiden til at gå med inden vi fik computere ?

Der fik vi tiden til at gå med at rode med interrupt request og hex
adresser..

Og før vi fik Commedore og armstrad osv...KVINDER!

Claus

PS Ret beset, så har mit w2k system kørt fuldstændigt fejlfrit i næsten tre
år. Kun een gang har der været blå skærm og det var en defekt harddisk.
Ellers kører det absolut fremragende uden een enest fejl. Hvilket også er
grunden til, at jeg ikke vil skifte mit gamle TUSL 2 med en 1560 OC celeron,
fordi jeg frygter, at jeg næppe får så stabilt et system igen. Og maskinen
er endda spændt til bristepunktet med *meget* hardware...

Fra : Hans

Dato : 08-09-04 13:51

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> Lige nu er det et Intel Pro/100+ ellers var det et realtek 8039.
> Dertil to andre med forskellige mindre kendte chipsæt.

Prøv og kig her:
http://support.microsoft.com/?kbid=269155

Det er en kendt bug i 2000.

Hans

Fra : Sander

Dato : 08-09-04 19:44

Nu kan jeg ikke dy mig for at spørge:

Du har vel prøvet at tage strømmen helt fra
både router og computer et øjeblik, og så starte
skidtet op igen. Jeg har også haft problemer med
en ugyldig ip på netkort, som resulterede i at jeg ikke
kunne komme på nettet. Jeg lavede i desperation til sidst
en format c:, blot for at konstatere at det ikke hjalp et hak,
pc'en fik stadig en ikke fungerende ip. (169.??? så vidt jeg husker.)
Der viste det sig at løsningen blot var at slukke helt for strømmen
et øjeblik, pling så var netkort resettet, og så kørte det igen.

Sander.
Og forøvrigt - hvorfor kun eksperter, "Blind høne kan også finde korn".