[Windows] Alternativ til MSN Messenger?
Fra : Troels Arvin

Dato : 07-09-04 20:19

Hej,

Jeg er utryg ved at have et så IE-knyttet produkt som MSN Messenger
kørende, når jeg benytter Windows, men jeg har en del MSN
Messenger-kontakter, jeg ikke bare har lyst til at droppe.

Samtidig har jeg aldrig været imponeret over kvaliteten af den officielle
ICQ-software.

Med andre ord er jeg på jagt efter noget instant messenger software, der
skal køre godt på Windows. Det skal understøtte MSN Messenger, ICQ, og
helst også Jabber. Det skal være meget billigt eller gratis. Det skal
ikke kræve administrator-privilegier ved normal afvikling. Endelig må
det ikke have en grim sikkerhedshistorik (grim = mange
sikkerhedsrelaterede fejl i kombination med sløv fejlrettelsesproces).

Hvad bør jeg kigge på?

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-09-04 20:24

I indlægget <pan.2004.09.07.19.18.29.648826@arvin.dk> skrev Troels Arvin:
> [...]
> Messenger-kontakter, jeg ikke bare har lyst til at droppe.
>
> Samtidig har jeg aldrig været imponeret over kvaliteten af den officielle

[SNIP]
> Hvad bør jeg kigge på?

Trillian fra www.trillian.cc Meget solidt og stabilt produkt som jeg har
benyttet i flere år. Finde både i en gratis udgave og betalingsudgave
med flere features (De fleste vil være helt tilfredse med den gratis
udgave PS. der er ingen reklamer i den gratis udgave)

Den kan ICQ, MSN, YAHOO og IRC. Der har såvidt jeg husker kun været en
enkelt sikkerhedsfejl i programmet som blev løst pænt hurtigt.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Kristian Thy

Dato : 07-09-04 21:53

Martin Schultz uttered:
> [...]
> med flere features (De fleste vil være helt tilfredse med den gratis
> udgave PS. der er ingen reklamer i den gratis udgave)

Jeg kan kun sige "ditto". Trillian har længe været min foretrukne
IM-klient når jeg har været tvunget over i Windows ;)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Peter Kruse

Dato : 08-09-04 11:38

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> med flere features (De fleste vil være helt tilfredse med den gratis
> udgave PS. der er ingen reklamer i den gratis udgave)

OBS!
http://unsecure.altervista.org/security/trillianbof.c

Venligst
Peter Kruse
http://www.csis.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-09-04 16:56

I indlægget <413ee104$0$263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> skrev Peter Kruse:
> "Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> OBS!
> http://unsecure.altervista.org/security/trillianbof.c

Lyder rigtigt slemt hvis det virker. Jeg har pt. ikke mulighed for at teste det.
Kan du bekræfte at det opfører som beskrevet i filen?

Fra : Peter Kruse

Dato : 09-09-04 07:29

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Martin,

> Lyder rigtigt slemt hvis det virker. Jeg har pt. ikke mulighed for at
> teste det.
> Kan du bekræfte at det opfører som beskrevet i filen?

Nu har jeg haft mulighed for at afprøve koden og den virker desværre som
beskrevet. Exploit samt beskrivelse er i mellemtiden også blevet postet til
Bugtraq, så forvent at koden er i omløb.En kort beskrivelse kan findes her:
http://unsecure.altervista.org/security/trillian.htm

Venligst
Peter Kruse
http://www.csis.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-09-04 08:58

Peter Kruse uttered:
> Nu har jeg haft mulighed for at afprøve koden og den virker desværre som
> beskrevet.

I den postede kode står der at den er testet med WinXP SP0. Hvilken SP
har du testet med?

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Peter Kruse

Dato : 09-09-04 09:56

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse

Hej Kristian,

> I den postede kode står der at den er testet med WinXP SP0. Hvilken SP
> har du testet med?

Med Windows XP SP1 DK.

Venligst
Peter Kruse
http://www.csis.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-09-04 20:26

I dk.edb.sikkerhed, skrev Troels Arvin:
> [...]
> det ikke have en grim sikkerhedshistorik (grim = mange
> sikkerhedsrelaterede fejl i kombination med sløv fejlrettelsesproces).

Enhver jabber-klient understøtter via transporterne MSN, Yahoo!, ICQ og
AIM. Kan køre SSL mod serveren og benyttte PGP/GnuPG til kryptering af
beskeder og signering af "presence".

Jeg benytter Psi http://psi.affinix.com/, sikkerhedsmæssigt har jeg ikke
hørt noget skidt om den.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-09-04 21:33

On Tue, 07 Sep 2004 19:25:30 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Enhver jabber-klient understøtter via transporterne MSN, Yahoo!, ICQ og
> AIM.

OK. Men hvis fx. en Jabber-klient skal ICQ'e eller MSN-Messenger'e, sender
den så trafikken gennem en Jabber-server til konvertering, eller sker det
lokalt? - Jeg vil helst undgå et ekstra point of failure ved
kommunikation med de folk, der ikke er på Jabber.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-09-04 05:42

> [...]
> lokalt? - Jeg vil helst undgå et ekstra point of failure ved
> kommunikation med de folk, der ikke er på Jabber.

Ja, det gør den.

Det er selvfølgeligt ulempen du ridser op, fordelen er at AIM, ICQ, MSN
og Yahoo! er reverse-engineerede protokoller, så når de nu "igen, igen"
ændrer sig, så er det kun 1 stykke software der skal skiftes og ikke
alle klientinstallationerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-04 21:34

Den Tue, 07 Sep 2004 21:18:30 +0200 skrev Troels Arvin:
> [...]
> det ikke have en grim sikkerhedshistorik (grim = mange
> sikkerhedsrelaterede fejl i kombination med sløv fejlrettelsesproces).

Gaim supporterer alle protokollerne. Den ser ikke for køn ud som
default, men det kan rettes under preferences.

Mvh
Kent

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-09-04 21:40

On Tue, 07 Sep 2004 20:34:16 +0000, Kent Friis wrote:

> Gaim supporterer alle protokollerne. Den ser ikke for køn ud som
> default, men det kan rettes under preferences.

Jeg bruger allerede Gaim på min normale arbejdsplads, dvs. min
Linux-laptop, og jeg er yderst tilfreds med den, bortset fra, at jeg kan
have problemer med at overføre filer til/fra MSN Messenger brugere.

- Men kører Gaim også godt på Windows? (Jeg vidste faktisk slet ikke,
at den fandtes til Windows.)

Fra : Niels Callesøe

Dato : 07-09-04 23:54

Troels Arvin wrote:

> [...]
> brugere.
>
> - Men kører Gaim også godt på Windows? (Jeg vidste faktisk slet

Jeg kører Gaim under Win XP og det virker ganske fint. Indtil for
nyligt havde jeg også problemer med at flytte filer til MSN-brugere,
men det ser ud til at være løst med en af de seneste patches.

--
Niels Callesøe - dk pfy
496620796F752063616E207265616420746869732C00

Fra : Mikkel U.

Dato : 07-09-04 21:36

Troels Arvin wrote:
> [...]
> kørende, når jeg benytter Windows, men jeg har en del MSN
> Messenger-kontakter, jeg ikke bare har lyst til at droppe.

Ditto.

> Samtidig har jeg aldrig været imponeret over kvaliteten af den officielle
> ICQ-software.

Ditto.

> [...]
> det ikke have en grim sikkerhedshistorik (grim = mange
> sikkerhedsrelaterede fejl i kombination med sløv fejlrettelsesproces).

Jeg bruger Miranda.Lille i resource brug, kan umiddelbart de ting du
nævner, og kan udvides med både skins og plugins, hvis man vil den
slags. Find den på http://www.miranda-im.org

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-09-04 13:30

"Mikkel U." wrote:

> Jeg bruger Miranda.Lille i resource brug, kan umiddelbart de ting du
> nævner, og kan udvides med både skins og plugins, hvis man vil den
> slags. Find den på http://www.miranda-im.org

Jeg tilslutter mig den, jeg er også miranda fan, et lækkert og
enkelt program der kan udvides med de features man nu måtte savne.
Filoverførsler til MSN og ICQ klienter har jeg ikke fået til at
fungere, men jeg har nu heller ikke prøvet specielt ihærdigt da
jeg har en ftp kørende. Det bedste ved miranda er næsten at den er
"non-intrusive", dvs. kommer der en besked får jeg en "beskedlyd"
og den flasher med et lille brev i min taskbar, men ikke noget med
at der kommer popups, at jeg bliver switchet fra det program jeg
nu var i færd med over for at se den nye besked og den slags
unoder. Alt i alt et dejligt diskret program.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-09-04 12:20

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg tilslutter mig den, jeg er også miranda fan

.... lad mig lige hyle med i koret. Jeg bruger også Miranda (har tidligere
brugt Windows Messenger, MSN Messenger, ICQ og Trillian) og det er det
klart bedste program jeg endnu har set. Det lækre er, at programmet er
lille som "nyfødt" men kan udvides i det "uendelige" med de plugins der
findes. Jeg har endnu ikke haft et ønske om en bestemt plugin, som jeg ikke
har kunnet finde.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 16:51

Jesper Stocholm wrote:

> ... lad mig lige hyle med i koret. Jeg bruger også Miranda (har tidligere

Jeg har lige installeret programmet og glæder mig til at se det i aktion
i længere tid. Jeg er glad for den lille størrelse det har - så nu må vi
bare se hvordan det er i brug. Kan godt lide konceptet med plugins i
stedet for en milliard features man ikke bruger. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Alex Jensen

Dato : 10-09-04 15:14

Miranda er genialt... :)

Mvh Alex

Fra : Gevaldi

Dato : 08-09-04 05:53

Troels Arvin skriblede:
> [...]
> sikkerhedshistorik (grim = mange sikkerhedsrelaterede
> fejl i kombination med sløv fejlrettelsesproces).

Jeg har lige skiftet MSN Messenger
ud med Al's Messenger og bare det
at blive fri for alle de rekvalmer var
skiftet værd.

--
/Gevaldi

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-09-04 11:53

Troels Arvin wrote:

> Hvad bør jeg kigge på?

På min pda bruger jeg agile messenger.., jeg ved ikke om det findes til
"rigtig" windows, da jeg ikke bruger "rigtig" windows

--
regards, Peter Larsen