Ændre teksten i en tabel til noget andet p~
Fra : Salva

Dato : 06-09-04 23:37

Jeg har brug for lidt hjælp til min kode.

I min database i tabellen "aargang" står der f.eks. "Tu2004" og den tekst
vil jeg gerne have ændret sådan, at på websiden står "TU1" i stedet for.

Min kode ser således ud.
<%
var link = tuemails.Fields.Item("aargang").Value;
if (link = "tu2004") {
Response.Write("<a href=" + link + ">TU1</a>");
}
%>

NB. Jeg er IKKE den store koder og koden er taget ud af en anden sammenhæng.
Jeg fik det dog til at virker på et tidspunkt men kan ikke huske helt
hvordan.

Kan I hjælpe mig eller har I brug for mere kode?

-Salva

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-04 12:34

Salva skrev:

> if (link = "tu2004") {

I javascript/jscript er der forskel på operatoren "sæt lig med" (=)
og "undersøg lighed" (==). Derfor siger ovenstående linje egentlig:

   Hvis link sættes til "tu2004" så...

- mens det du har brug for er:

   Hvis link er lig "tu2004" så...

Prøv derfor med det dobbelte lighedstegn:

   if (link == "tu2004") {

> Kan I hjælpe mig eller har I brug for mere kode?

Jeg vil tro at ovenstående skulle løse dit problem - men ellers er
det altid en god ide at fortælle hvordan din nuværende kode (ikke)
virker.

Altså fx om du får asp-fejl (i givet fald hvilken), om der hele
tiden udskrives "TU1" eller om der aldrig udskrives "TU1".

Du kan se lidt flere gode råd til at spørge i gruppen her på denne
side: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Salva

Dato : 08-09-04 20:49

> Altså fx om du får asp-fejl (i givet fald hvilken), om der hele
> tiden udskrives "TU1" eller om der aldrig udskrives "TU1".

Argh, jeg se lige at jeg har taget fejl.

Jeg fik dette script til at virker for et stykke tid siden men fik slettet
websiden.

Nu fandt jeg så koden igen og forsøgte at få det til at køre igen men uden
held.

Nu ser jeg, at min asp side er skrevet i VBscript og ikke JAVA som jeg kan
forstå koden er.

Lige nu får jeg denne fejl: "expected end of statement" og henvise til den
første linje her:

<% var link = Nyheder.Fields.Item("aargang").Value;
if (link == "tu2004") {
Response.Write("<a href=" + link + ">Læs mere</a>");
}
%>

Kan det lade sig gøre at få det til at virke på en VBscript asp side?

-salva

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-04 22:18

Salva skrev:

> Nu ser jeg, at min asp side er skrevet i VBscript og ikke JAVA
> som jeg kan forstå koden er.

Nej - ikke Java! Java og javascript er to vidt forskellige ting.
Javascript og Jscript er også forskellige - omend ikke helt så
meget. Den kode du gav før er i jscript, som lige som vbscript kan
anvendes til asp-kode. Man kan dog ikke blande de to på en side.

> Lige nu får jeg denne fejl: "expected end of statement" og
> henvise til den første linje her:

Funktionsnavne mv. er nogenlunde ens i jscript og vbscript - men
der er stor forskel på grundsyntaksen.

I Jscript skal alle linjer afsluttes med semikolon, og blokke
markeres med tuborgklammer. I VBscript er der ikke noget tegn der
afslutter en linje, og her er blokke afgrænset af selve
funktionsnavnet (fx IF ... Then) og et tilsvarende slutkald (fx End
If).

Jeg kan prøve at oversætte jscript-koden direkte. Det er ikke
testet.

> <% var link = Nyheder.Fields.Item("aargang").Value;

Dim link
link = Nyheder.Fields.Item("aargang").Value

> if (link == "tu2004") {

If link = "tu2004" Then

> Response.Write("<a href=" + link + ">Læs mere</a>");

Response.Write("<a href=" & link & ">Læs mere</a>")

> }

End If
--
Jens Gyldenkærne Clausen