Fiber fra EL-selskaberne
Fra : f00ge

Dato : 08-09-04 02:27

For nogle år siden hørte jeg om, at el-selskaberne havde gravet fiber med
ned, da de lagde el-ledningerne efter orkanen i 1999 - og ville så (inden
for en kort årrække?) begynde at tilbyde, var det 10mbit eller endda
100mbit, fiber til husstande.

Sker der noget på den front, eller er det hele gået i vasken?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 03:11

f00ge skrev:

>Sker der noget på den front, eller er det hele gået i vasken?

Det afhænger af, hvor du bor.

NESA kan tilbyde det.
http://www.nesa.dk/privat/produkter/fibernet.htm?ODAuMTY2LjE1MS4xMjU
NVE kan tilbyde det.
http://www.fth-bredbaand.dk/tryk/pris_surf_talk.pdf
http://www.fth-bredbaand.dk/default.asp?mode=viewNews&pageid=7

For begge selskaber er det endnu kun få steder, det er muligt.

SEAS tilbyder det til firmaer.
http://www.seas.dk/cm625.asp?d=1

Der er sikkert også andre selskaber, der tilbyder det, men det er
hvad jeg har (lidt) kendskab til.
--
Knud

Fra : f00ge

Dato : 08-09-04 10:09

Ser spændende ud.
Nu spiller jeg en del online spil på udenlandske servere. Er der nogen her,
der har fiber fra en af selskaberne? Kunne godt tænke mig at vide, hvor god
routingen og, hvordan svartiderne er til udlandet. (I DK er de vel
superduper, går jeg ud fra)
Må være en ultralav latency med sådan en opkobling, sammenlignet med fx.
DSL, eller hva'?

Fra : Nicolai

Dato : 08-09-04 10:29

> [...]
> der har fiber fra en af selskaberne? Kunne godt tænke mig at vide, hvor god
> routingen og, hvordan svartiderne er til udlandet. (I DK er de vel
Korrekt.

> Må være en ultralav latency med sådan en opkobling, sammenlignet med fx.
> DSL, eller hva'?
Næ, den er ikke meget lavere :)

Slet ikke til udlandet, hvor det sikkert er fiber i forvejen :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-04 14:42

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message

> Må være en ultralav latency med sådan en opkobling, sammenlignet med fx.
> DSL, eller hva'?

ja det må i hvertfald være noget lavere... lidt ligesom lokalnetværk... men
DSL giver nu heller ikke en voldsomt delay... jeg har fx. 10-12ms til tele2
ved fiber vil det jo så være omkring under 1ms til udbyderen alt afhændig af
flere ting. fx routingen og belastningen på resten af netværket
selvfølgelig.

Fra : Nero-Wolfe

Dato : 08-09-04 06:32

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sker der noget på den front, eller er det hele gået i vasken?
>
> fik denne meddelse da jeg mailede til energi fyn

Vi takker for din interessetilkendegivelse omkring tilslutning til Energi
Fyns bredbånds-forbindelse.

Bredbåndsteknologien er ny og kræver, at der er nedlagt kraftige
lyslederkabler i forsyningsnettet på den enkelte vej. Herfra skal kablerne
siden forbindes med brugerinstallationerne.

I bredbåndsbyen Båring er det vort mål at have kablet størstedelen af
husstandene op i løbet af efteråret 2004. Da husstandene spreder sig over et
relativt stort areal, tager det nogen tid, inden vi er færdige med det
arbejde. Men allerede i eftersommeren regner vi med, at de første brugere
kan drage fordel af den lynhurtige internetforbindelse.

Vi vil sideløbende med etableringen af bredbåndsforbindelserne i Båring
vurdere behovet og muligheden for at etablere nye områder med bredbånd, men
kan desværre ikke på nuværende tidspunkt give dig en helt konkret melding
på, hvornår vi kommer til dit område.

Vi gemmer din interessetilkendegivelse, og vil kontakte dig, når vi har nye
oplysninger.
Så æv æv ser ud til at have lange udsigter
Nero
Nero-Wolfe@ofir.dk