ny harddisk!!!!
Fra : Kalle Møller

Dato : 07-09-04 16:46

Jeg har et problem som går mig på !!!
Jeg har købt en ny harddisk.
Jeg har sat den i samme kabel i pc´ren som min dvdbrænder drev.
Min gamle harddisk har jeg så sat på det andet kabel i pcren.
I bios står den ny had som pri-master - dvd brændr som pri-slave
gamle hd som second- master ingenting som second -slave.
Men stadig booter den op fra den gamle hd. Der er installeret win 98 på
begge hd´r.
Hvordan får jeg den til at boote op fra den ny hd´r ??????
Jeg har prøvet at andre bootfrekevensen i bios så ide2 booter før ide1, lige
lidt hjælper det !!!.
Er det noget med jumperne eller hva - og hvordan skal de stå.

På forhånd tak.
Kalle

Fra : Anders Lund

Dato : 07-09-04 17:07

Kalle Møller wrote:

> Hvordan får jeg den til at boote op fra den ny hd´r ??????

Jeg skal lige være sikker - der er styresystem på den nye disk, ikke?

Jeg har været ude for at Windows også valgte en anden disk end den jeg
ville have, som system drev. Her blev jeg nød til at hive den anden disk
fra, da jeg skulle installere Windows. Efter installationen satte jeg
den i igen og har ikke haft nogen problemer her efter.

Her var der tale som SATA - men det kunne vel også ske på andre systemer.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Davidsen

Dato : 07-09-04 17:48

"Kalle Møller" <kgm@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> lidt hjælper det !!!.
> Er det noget med jumperne eller hva - og hvordan skal de stå.

Ja!
Du skal sætte en jumper afh. af om disken skal køre som master eller slave.
Det er som regel indikeret bag på disken.

Mvh
Davidsen

Fra : Kalle Møller

Dato : 07-09-04 21:33

Der er installeret styresystemer på begge hd. win 98 er isntalleret på
begge. Dog vælger pc at boote fra pri-slave harddisken. Hvorfor ????

Kalle Møller.

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 07-09-04 22:36

"Kalle Møller" skrev.
> Der er installeret styresystemer på begge hd. win 98 er isntalleret på
> begge. Dog vælger pc at boote fra pri-slave harddisken. Hvorfor ????

Fordi du skal sætte jumperen på din gamle HD fra Master til Slave.
Det svarede Davidsen jo.

Alternativt..hvis sådan noget overhovedet eksisterer mere.....kan du jo bare
konsekvent sætte jumperne til Cable select...så er det placeringen på
kablet, der afgør om det er Master/Slave.

--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-04 07:35

[DK6400] Brian Baldersbæk wrote:

> Alternativt..hvis sådan noget overhovedet eksisterer mere.....kan du
> jo bare konsekvent sætte jumperne til Cable select...så er det

Cable Select eksisterer i bedste velgående. Men SVJV kræver det min
UDMA-66 kabler for at virke (80-leder).

Jesper G. Poulsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 08-09-04 08:10

Jesper G. Poulsen wrote:
> Cable Select eksisterer i bedste velgående. Men SVJV kræver det min
> UDMA-66 kabler for at virke (80-leder).

Som den superpedant du er, er det mig en fornøjelse at rette lidt på dit
svar
UDMA-66 kablet har 40 ledere og 40 skærme.
Jesper dog !!!

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-04 14:34

Jens Mikkel Lausten wrote:

> Som den superpedant du er, er det mig en fornøjelse at rette lidt på
> dit svar

??

> UDMA-66 kablet har 40 ledere og 40 skærme.

Ja, 80-ledere.

> Jesper dog !!!

I et IDE-kabel (40-leder) er flere ledere NC (Not Connected).

Jesper G. Poulsen