Køb af kemi ting?
Fra : Louise Johnson

Dato : 04-09-04 16:21

Kære læsere,

Jeg kunne godt tænke mig at købe:

1-2 stk. kolber
tang til at holde på varme kolber
hansker som kan modstå ild.
kanyle/spøjte uden nål til 0,5dL-1dL.

Men jeg ved ikke, hvor almindelige mennesker kan købe den slags=(

Er der nogen er kender en kemi-forhandler?

Knus,
Louise

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-09-04 16:31

<http://www.sflab.dk/>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-09-04 16:32

Ups - jeg overså "Intet salg til private."

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-09-04 16:36

Louise Johnson skrev:
> [...]
> hansker som kan modstå ild.
> kanyle/spøjte uden nål til 0,5dL-1dL. [...]
> Er der nogen er kender en kemi-forhandler?

Hvis du havde spurgt for 30 år siden, havde mit "automatsvar"
været: Hos "Struers Kemiske Laboratorium" i Rødovre - *s'føli'*.

Men dette uundværlige foretagende findes tilsyneladende ikke mere,
så jeg kan desværre ikke hjælpe dig med et svar.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-09-04 09:58

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hvis du havde spurgt for 30 år siden, havde mit "automatsvar"
> været: Hos "Struers Kemiske Laboratorium" i Rødovre - *s'føli'*.

Ja, dét var også min første association [vi er sgu ved at blive gamle! :)]

Dog er jeg åbenbart lidt ældre, for jeg erindrer, at jeg hentede sagerne i
en mindre gade i omegnen af Daell's Varehus!(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-09-04 10:41

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
> Dog er jeg åbenbart lidt ældre, for jeg erindrer, at jeg hentede
> sagerne i en mindre gade i omegnen af Daell's Varehus!(?)

Du er garanteret ikke "tæt på 59". Men det var vist i
Skindergade 38, inden de flyttede til Rødovre. Jeg har i hvert
fald købt objektglas og dækglas m.m. til mikroskopet, derinde
cirka 1972.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-09-04 11:37

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Du er garanteret ikke "tæt på 59".

hm, joh - godt og vel forbi, endda! :)

>Men det var vist i Skindergade 38, inden de flyttede til Rødovre.

Netop, nu husker jeg det: Jeg tog med S-toget til Nørreport ststion!

> Jeg har i hvert
> fald købt objektglas og dækglas m.m. til mikroskopet, derinde
> cirka 1972.

Mine anskaffelser skete ca. 20 år før - men da var jeg bestemt også en
'meget ung kemiker'! :)

Forresten læste jeg også omtalte 'Min hobbybog' (har den muligvis stadig??)
- men det var nu især Paul Bergsøes 'Kemi på en anden måde', der var min
store 'visdoms'- og inspirationskilde!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Froggy

Dato : 04-09-04 17:13

In news:Louise Johnson <ask@for.it> typed:
[klip]

> Er der nogen er kender en kemi-forhandler?

Sprøjten kan du købe på det lokale apotek (jeg køber selv der til
genfyldning af farvepatroner).

De andre ting kan muligvis fås hos:

http://www.bie-berntsen-as.dk/

- ellers er de garanteret meget flinke til at hjælpe dig med, hvor det
ellers kan fås.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Peter Weise

Dato : 04-09-04 18:39

Det er desværre meget deprimerende og frustrerende som tiden har ændret
vilkårene for de personer der er interesseret i naturvidenskabelige fag. Man
kunne i 50'erne købe en bog der hed "Min hobby bog" der kan man læse hvordan
man indretter sit eget laboratorium, man får oplyst hvordan man hos den
lokale materialist kan købe rødt fosfor og andet spændende.

Man kunne i legetøjsbutikkerne få "kemisæt" som hos det unge menneske kunne
skabe en interesse for faget.

Mange drenge havde måske i starten interesse i krudt og pyrokemi, som så
senere udviklede sig til de fik en god stilling inden for den kemiske
branche.

Man havde Produktions Apoteker, det var de fleste af dem, og her var det en
naturlig sag at kunne købe Jod Krystaller, Pyrex glas og andet man lige stod
og manglede. Det var en dejlig tid hvor der ikke blev set skævt til en der
interesserede sig for Fysik og Kemi.

I dag er Matas en Parfumeri og helsekost butik, og burde fratages navnet
materialist. Det er en skandale som de har udviklet sig..

Apotekerne får deres varer fra store fabrikker og der er kun ganske få
Produktions Apoteker tilbage.

Jeg finder ind i mellem en lille "materiel handel" hvor der står en ældre
herre omkring de 80 år, man ser de gamle glas med f.eks Borsyre ( det vil
Matas ikke forhandle mere, uha da ), en time i butikken føles som minutter
og man overvældes af nostalgi.

Udviklingen med Narko fremstilling og terrorisme har desværre ødelagt meget,
nu ses der skævt til en hvis man ønsker at erhverve andet end druesukker,
for så er man nok en skurk. Og i dag er der i våben og sprængstofloven
udtrykkeligt skrevet at man ikke må besidde kemikalier til
sprængstoffremstilling, det kan utallige kemikalier bruges til, og man
risikerer derved at få skut tåregas ind af vinduerne og få stormet sit hjem
hvis man har interesse i kemi.

Synet på kemikalier har ændret sig til det sygelige og ting som er helt
banale kan ikke købes uden giftattest.

I "viden om" (DR2) vistes et udmærket forsøg med Blyacetat, som man så kunne
prøve der hjemme, men nej Blyacetat kan man ikke købe, men det fandt de
først ud af efter udsendelsen.

I dagens Danmark skal vi alle pakkes ind i vat og bomuld (men ikke
skydebomuld) og det bærer nok en del af skylden for den manglende interesse
i de naturvidenskabelige fag.

Med tanken på en svunden tid.

Peter Weise.

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-09-04 20:36

"Peter Weise" <Peterw@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> I dag er Matas en Parfumeri og helsekost butik, og burde fratages navnet
> materialist. Det er en skandale som de har udviklet sig..
Der er noget om snakken. Men der er da stadigt enkelte sjove kemikalier, man
kan købe hos Matas, endnu (i flæng nævnes salt-, svovl-, salpetersyre,
kaliumpermanganat, hydrogenperoxid).
Andre ting som f.eks. kaliumnitrat kan man jo så selv fremstille (ved at
neutrallisere en salpetersyreopløsning, med en kaliumcarbonat opløsning og
inddampe) eller ved at finde en alternativ kilde til kemikalierne.
Men hvis man absoulut vil have et eller andet ikke-hverdags relateret
kemikalie til samlingen, kan det lade sig gøre at overtale det lokale apotek
til at bestille det hjem via B&B. Det kræver dog man er villig til at betale
for en gigantisk avance til apoteket og kan forklare hvorfor man gerne vil
have hvad-det-nu-end-er.

> [...]
> Matas ikke forhandle mere, uha da ), en time i butikken føles som minutter
Uhh... hvor henne? Det kan umuligt være her i nærheden af Lolland! Der må
"vi" nøjes med Matas.

> Synet på kemikalier har ændret sig til det sygelige og ting som er helt
> banale kan ikke købes uden giftattest.
Hvilke "banale" ting, kræver at du har en tilladelse? Jeg vil mene at det
kun skulle være ting mærket med T og Tx, som kræver at en 3. part (går her
ud fra, at det er politiet) blandes ind i handlen.
Der er så andre ting, som f.eks. oxidationsmiddeler (nitrater bl.a.) der
kræver man er fyldt 18 år.

> I "viden om" (DR2) vistes et udmærket forsøg med Blyacetat, som man så
kunne
> prøve der hjemme, men nej Blyacetat kan man ikke købe, men det fandt de
> først ud af efter udsendelsen.
Og det er vel i og for sig også fint nok, at det ikke kan købes.
Blyforbindelser er nu engang noget stads, som Miljøstyrrelsen ikke kan lide
(og Kræftens Bekempelse klapper nok heller ikke i hænderne, hvis du donere
et halvt kilo blyethanoat til deres næste indsamling).

> I dagens Danmark skal vi alle pakkes ind i vat og bomuld (men ikke
> skydebomuld) og det bærer nok en del af skylden for den manglende
interesse
> i de naturvidenskabelige fag.
Handler det ikke mest om, at det ikke er rentabelt for f.eks. Matas, at
sælge en masse ting som størstedelen af befolkningen ikke aner hvad er?
Men hvis der er nok mennesker, der syntes det er sjovt at lege med
kemikalier der hjemme, er der måske en mulighed at starte en mindre
postordre materialist? Firmaet kunne så samle små ordre fra folk sammen, i
en bunke, lavede en samlet ordre hos B&B el.lign. en gang eller tre om
måneden og så distribuerede tingene til kunderne. Andet problem ville så
blive forsendelse - en masse administrativt bøvl med Post Danmark, for at få
lov at sende farlige stoffer og med garanti også nogle enorme priser til
fragt.

Thomas Demant

Fra : Emil

Dato : 04-09-04 21:00

Peter Weise skrev:

>Med tanken på en svunden tid.

Jeg takker for dine tanker, som er et udtryk for mine.

I dag kan man købe kemikalier hos tre apoteker, som har bevilling
til at fremstille medicin. Der er ét i Ålborg, ét i Skanderorg og
ét i København.

Herudover kan man købe kemikalier hos de "gammelkendte" hvis man
har et SE-nummer. Den lokale Matas har deres SE-nummer stående på
deres notespapir, så det er blot et spørgsmål om angivelse af
leverings- og betalingsadresse.
Jeg har brugt et SE-nummer fra en symaskineforretning til at købe
kemikalier med, uden problemer.

Mange kemikalier er aldeles harmløse; Problemet er nok, at der
ikke kan tjenes penge på disse.

Til gengæld synes jeg, at det stadig er for let at købe
kemikalier, som faktisk 'kan' udgøre en risiko for miljøet.
Her tænker jeg mest på det massive salg af (ulovligt)
nytårsfyrværkeri, som nok udgør en alvorlig forureningsfaktor.

m.v.h. Emil

Fra : Louise Johnson

Dato : 05-09-04 23:47

> Sprøjten kan du købe på det lokale apotek (jeg køber selv der til
> genfyldning af farvepatroner).

Perfekt! Spøjten har jeg ledt efter både i isenkrammere og
byggemarkeder, men uden held.

> http://www.bie-berntsen-as.dk/

Alletiders. Tak. =)

Louise

Fra : Flemming

Dato : 04-09-04 20:49

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> kanyle/spøjte uden nål til 0,5dL-1dL.
>
> Men jeg ved ikke, hvor almindelige mennesker kan købe den slags=(
>
> Er der nogen er kender en kemi-forhandler?

Hej Louise
Havde du spurgt for 200 år siden, var du blevet brændt på bålet.
ellers prøv http://www.buch-holm.dk/

Flemming

Fra : Louise Johnson

Dato : 05-09-04 23:45

> Havde du spurgt for 200 år siden, var du blevet brændt på bålet.

Hvis I vidste hvad jeg skal lave, så ville jeg nok også i dag blive
brandt på bålet=)

> ellers prøv http://www.buch-holm.dk/

Det er jo alletiders. Så skal jeg rigtig ud og snolle=)

Louise

Fra : Froggy

Dato : 08-09-04 20:01

In news:Flemming <sutmin@namnam.nu> typed:
[klip]
> Havde du spurgt for 200 år siden, var du blevet brændt på bålet.

Næ, næ, dengang ku' man såmænd klare sig med en suppegryde, en håndfuld
af de rigtige urter og en rørepind

> ellers prøv http://www.buch-holm.dk/

Der er så sandeligt lidt af hvert.
- det ser næsten for auten*tis*k ud - sorry ... - men al'så ...
http://www.buch-holm.dk/default.asp?pid=3&newsid=186

- det var tilsyneladende det eneste den stakkels reklamefotograf lige
ku' finde i farten.
- ku' de ikke bare ha' brugt hindbærbrus til de fotos?

Fra : Leo

Dato : 06-09-04 08:37

Jeg kan varmt anbefale:

Hounisens Laboratorieudstyr A/S