Magnettæppe
Fra : Jacob Jensen

Dato : 04-09-04 12:31

Hej

Min kæreste har sådan et magnettæppe hun ligger på. Hun er overbevist om at
det er godt at ligge på men jeg er lidt skeptisk.

Er der nogle der ved noget om sådan noget? Der står på de små labels der
hænger på tæppet at det er mod smerte og tæppet skal vendes rigtigt i
forhold til den vej man sover (hovedende, fodende).

Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-04 12:33

Jacob Jensen skrev:

>Er der nogle der ved noget om sådan noget?

Hvis det er sundt at sove i et magnetfelt - så kan vi alle sammen
glæde os over at Jorden helt automatisk og gratis stiller netop
det til rådighed.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-09-04 14:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis det er sundt at sove i et magnetfelt - så kan vi alle
> sammen glæde os over at Jorden helt automatisk og gratis
> stiller netop det til rådighed.

Det kunne måske tænkes at tæppet ophæver Jordens felt? Skulle dog undre mig
noget hvis Jordens naturlige felt var usundt.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-04 18:27

Ulrik Smed skrev:

>Det kunne måske tænkes at tæppet ophæver Jordens felt?

Så skal der laves forskellige tæpper til de forskellige
breddegrader.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 06-09-04 21:13

In article <4139bf7c$0$309$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
ulsm@post1.tele.dk says...

> Det kunne måske tænkes at tæppet ophæver Jordens felt? Skulle dog undre mig
> noget hvis Jordens naturlige felt var usundt.

Det er ikke så nemt at ophæve Jordens magnetfelt. Men standardmåden at
gøre det på, er ved at lave tre par spoler i helmholtz konfiguration. Et
helmholtz spolepar er to parallelle spoler med radius a og indbyrdes
radius a. Ved at bruge tre spolepar kan man neutralisere B-feltet i de
tre retninger i rummet. Fordelen ved spolerne er, at B-feltet er ensartet
over et større volumen. Med en enkelt stangmagnet kan man kun nulstille
feltet i et punkt.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Anders Lund

Dato : 06-09-04 23:11

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne måske tænkes at tæppet ophæver Jordens felt?

Med mindre at tæppet påkrever at man ligger sig til at sove med hovet i en
bestemt kompas retning, kan man vist godt glemme den teori.
Det udelukker dog desværre ikke, at producenter påstår dette. Disse
"alternative" midler, har ikke meget troværdighed i mine øjne

Anders Lund

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-09-04 23:55

Anders Lund wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Med mindre at tæppet påkrever at man ligger sig til at sove
> med hovet i en bestemt kompas retning, kan man vist godt
> glemme den teori.

Det nævnte Jørgen Rasmussen jo netop.

> Det udelukker dog desværre ikke, at producenter påstår dette.
> Disse "alternative" midler, har ikke meget troværdighed i mine
> øjne

Heller ikke i mine. Det er som Sven nævnte ikke spor nemt at ophæve et felt.
Men måske man kan opnå en reduktion af feltet med en stor, svagt magnetisk
flade. Kan dog stadig ikke se hvorfor et svagt statisk felt skulle være
usundt. Et vekslende felt fra f.eks. højspændingsledninger kunne man bedre
forstille sig kunne påvirke kroppen ved at inducere strøm.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-09-04 12:43

Jacob Jensen wrote:

> [...]
> hænger på tæppet at det er mod smerte og tæppet skal vendes rigtigt i
> forhold til den vej man sover (hovedende, fodende).

Nej, det skal vist helst vende mod nord. (Magnetisk nord) ...

Hvis hun tror på det, så lad hende dog.
Personer der er troende er som regel meget vanskelige at overbevise om
noget andet.

Og hvis du kan leve med hendes særhed, så lad hende dog.

Du vil ikke kunne få noget som helst brugbart ud af en diskussion. Det
er et spørgsmål om tro.

Jeg formoder at de fleste der læser denne gruppe er enige med dig.

Mvh. Jørgen

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 05-09-04 11:04

On Sat, 04 Sep 2004 13:43:07 +0200, Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa>
wrote:

>Du vil ikke kunne få noget som helst brugbart ud af en diskussion. Det
>er et spørgsmål om tro.

Er det iøvrigt ikke netop troen på magnetfelters skadelige virkning der får
huspriserne til dykke i områder med højspændingsledninger?

--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-09-04 11:37

Kim Kolmorgen wrote:

> Er det iøvrigt ikke netop troen på magnetfelters skadelige virkning
> der får huspriserne til dykke i områder med højspændingsledninger?

Måske ... Men det er nok mere sandsynligt at det skyldes det faktum at
højspændingsmaster er ualmindeligt grimme at kigge på

--
PeKaJe

If I knew what brand [of whiskey] he drinks, I would send a barrel or so
to my other generals. -- Abraham Lincoln, on General Grant

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 05-09-04 16:14

On 05 Sep 2004 10:36:52 GMT, Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:

>Måske ... Men det er nok mere sandsynligt at det skyldes det faktum at
>højspændingsmaster er ualmindeligt grimme at kigge på

OK, den er købt, ihvertfald som delårsag, men mon ikke mistanken om "farlige"
magnetfelter også er en del af forklaringen?

Hvordan er det nu også lige med nedgravede kabler? Er jord en god isolator mod
magnetfeltet, eller kan de blot "isoleres" bedre, da vægten ikke har samme
betydning som ved luftførte ledninger?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-04 18:21

Kim Kolmorgen skrev:

>Hvordan er det nu også lige med nedgravede kabler? Er jord en god isolator mod
>magnetfeltet, eller kan de blot "isoleres" bedre, da vægten ikke har samme
>betydning som ved luftførte ledninger?

Man kan ikke isolere mod et magnetfelt. Hvis der kun er
umagnetiserbart materiale i nærheden, generes feltet ikke. Hvis
der er magnetiserbare materialer i nærheden, forstærkes det.

Men jordledninger ses normalt ikke, så derfor er der ingen der er
utrygge ved dem.

Bortset fra det er der vist heller ikke jordledninger der har så
høj spænding som luftledninger?

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-09-04 19:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> er utrygge ved dem.
>
> Bortset fra det er der vist heller ikke jordledninger der har

Man kan vel godt skærme magnetfelter delvist, f.eks. med jern eller
mu-metal. Tænk på skærmdåsen uden på magneten på en højttaler i et TV. Og
vekslende felter bliver også skærmet delvist af ledende materialer, da
feltet skaber strøm i lederen og mister styrke. Er det forresten ikke DC der
er i jordkabler?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-09-04 19:45

Ulrik Smed wrote:

> [...]

Jo.

> Man kan vel godt skærme magnetfelter delvist, f.eks. med jern eller
> mu-metal. Tænk på skærmdåsen uden på magneten på en højttaler i et TV. Og

Korrekt.

Til de der ikke er klar over det: Bertel har en kommentar til alting.

Mvh. Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-04 20:19

Jørgen Rasmussen skrev:

>Til de der ikke er klar over det: Bertel har en kommentar til alting.

Og *du* brokker dig over at *jeg* kommenterer?

Jeg er ved at være rigtig godt træt af at du har nedsat dig selv
som kommentator til mine indlæg. Find noget fornuftigt at skrive
eller hold din mund.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 06-09-04 10:06

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse
> [...]

snip

> Korrekt.

Det er sikkert verificeret empirisk, men er det logisk?
Det giver god mening at et magnetisk felt inducerer en strøm i et metalnet der omspænder det ... men
skaber disse inducerede strømme ikke et nyt magnetfelt osv osv

Carsten

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 06-09-04 10:33

"Kim Kolmorgen" <kk1@kolmorgen.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> magnetfeltet, eller kan de blot "isoleres" bedre, da vægten ikke har samme

Tag et kig på

http://www.sykavhuset.no/magnetiskefelt.htm

Afstanden mellem de strømførende kabler kan have en indflydelse på det resulterende magnetfelt.

Carsten

Fra : Froggy

Dato : 08-09-04 17:18

In news:Carsten Troelsgaard <carsten.troelsgaard@mail.dk> typed:
[klip]

> Tag et kig på
> http://www.sykavhuset.no/magnetiskefelt.htm

Jo, jo, fin side - men den bør vist lige suppleres med:
http://www.sykavhuset.no/index.htm#Priser - Bemærk, fra samme domæne!

- mange lignende udsagn og henvisninger kan findes hos hundredevis af
andre 'strålefjernere' og 'strålemålingseksperter', der som ovennævnte
tjener fede penge på folks angst.

- en googling på: "Wertheimer + cancer" giver ikke mindre end 5.870
hits - og meningerne er delte - men bedøm selv ...

Noget af det tilsyneladende nyeste kan ses på:
(bemærk "gov"-adressen)
http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Electromagnetic_radiation_and_health_issues?open

(citat)
Two decades of debate
In 1979, researchers investigating childhood leukaemia in Denver,
Colorado (USA) found an association between high-current configuration
electrical wiring near the home and an increased risk of childhood
cancer (Wertheimer and Leeper). This initial work, however, did not
measure electromagnetic fields, relying instead on distances from power
lines and the type of wiring. Since then, researchers across the world
have investigated power lines. To date, serious limitations have been
identified in nearly all studies on power lines and cancer. It has not
been possible to confirm whether or not there is a real association
between EMF and cancer.
(citat slut)

Midlertidig konklussion: Nogen beviser noget - andre siger det er vrøvl,
flere tjener penge på 'beviserne'. Andre ville til gengæld miste
millioner, hvis 'beviserne' blev bevist. Det er et uigennemsigtigt
gråzoneområde - og umuligt for almindelige mennesker, at vurdere om
resultaterne af de tilsyneladende veldokumenterede videnskabelige
undersøgelser bliver dysset ned p.g.a. statslige og multinationale
økonomiske hensyn.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 09-09-04 06:54

"Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:413f3098$0$212$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> [klip]

> Jo, jo, fin side - men den bør vist lige suppleres med:

Godt set, det havde jeg ikke bemærket.
Det undrede mig godt nok bagefter, at der kunne associeres sådan en voldsom sygelighed til
elektromagnetisk stråling.
.... indsatte du et bogmærke, eller hvordan kunne du få min browser til at lande lige der, hvor
informationen er?

Carsten

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 06-09-04 11:00

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> Måske ... Men det er nok mere sandsynligt at det skyldes det faktum at
> højspændingsmaster er ualmindeligt grimme at kigge på

Eller måske fordi mange synes det er ubehageligt/uhyggeligt, at
højspændingsledninger brummer i fugtigt vejr.

Gitte

Fra : Peter Weis

Dato : 07-09-04 20:50

Kim Kolmorgen <kk1@kolmorgen.net> wrote:

> Er det iøvrigt ikke netop troen på magnetfelters skadelige virkning
> der får huspriserne til dykke i områder med højspændingsledninger?

Nu er det jo ikke givet at et statisk magnetfelt har samme virkning som et
varierende.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-04 21:49

Peter Weis skrev:

>Nu er det jo ikke givet at et statisk magnetfelt har samme virkning som et
>varierende.

Nej, det er klart. Det sidste får jo priserne til at svinge op og
ned.

--
Bertel