dimension på jernbjælke
Fra : Leonard

Dato : 01-09-04 13:37

Hvilken dimension skal en jernbjælke i I-profil have for at kunne bære
en kran der skal kunne løfte 2.000 kg når bjælken understøttes i
enderne og skal være 8m lang?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-09-04 18:30

Leonard wrote:

> Hvilken dimension skal en jernbjælke i I-profil have for at kunne bære
> en kran der skal kunne løfte 2.000 kg når bjælken understøttes i
> enderne og skal være 8m lang?

Skal du ikke lige fortælle, hvad kranen vejer - eller er dens vægt/masse med
i de 2.000 'kg'?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Leonard

Dato : 01-09-04 20:02

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

>Skal du ikke lige fortælle, hvad kranen vejer - eller er dens vægt/masse med
>i de 2.000 'kg'?

Nå ja, den vejer vel 200 kg. Altså 2.200 kg i alt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kallestrup

Dato : 02-09-04 20:08

hej igen
"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> wrote in message

> Skal du ikke lige fortælle, hvad kranen vejer - eller er dens vægt/masse
> [...]

Måske skulle vi bruge S235 stål f (k) = 235 MPa , det er jo mere normalt.

hygge

Fra : alexbo

Dato : 01-09-04 21:26

"Leonard" skrev

> Hvilken dimension skal en jernbjælke i I-profil have for at kunne bære
> en kran der skal kunne løfte 2.000 kg når bjælken understøttes i
> enderne og skal være 8m lang?

Hvis konstruktionen skal godkendes bliver man nødt til at kende
betingelserne for en sådan godkendelse.
Jeg kender betingelserne for en bil, så hvis du bruger dem falder det i
hvert fald ikke ned.

For en kørende bil må forholdet mellem bøjningsmoment og modstandsmoment
ikke overstige 1000 ( tusind)
For en stillestående auto-kran/lift må forholdet ikke overstige 1500
(ettusinde femhundrede)

Bøjningsmoment er den kraft der påvirker monteringsstedet.
Mål er i dette tilfælde kg. og cm.
2200 kg. kran på en 800 cm bjælke vil påvirke hver ende med 1100 kg. x 400
cm = 440.000 kg.cm.

Modstandsmomentet i en jernbjælke er H*H*H*B - h*h*h*b resultatet / 12 og
igen / halve Højde
H er udv. højde, h indv.højde, B udv. bredde, b indv. bredde.
Tykkelse kommer af sig selv som forskel på H og h. samt B og b.

Hvis vi nu prøver et I jern på 18 x 18 x 1,5 cm.

18*18*18*18= 104.976 minus 15*15*15*16,5 = 55.688 resultat 49.288
49.288/12 = 4107 som vi / med halv Højde 4107/9 = 456

440.000 kg.cm. / 456 = 964 det vil opfylde kravet til en kørende
belastning.
Og med kørende belastning mener jeg en lastbil der kører derudaf med af kran
hængene bag baghjulene.

Sådan et jern ville jeg roligt bruge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-09-04 21:48

Leonard wrote:

> Hvilken dimension skal en jernbjælke i I-profil have for at kunne bære
> en kran der skal kunne løfte 2.000 kg når bjælken understøttes i
> enderne og skal være 8m lang?

Hvordan vil du understøtte den i enderne? Jeg forstår ikke helt hvad du
skriver, bl.a. det med "understøtte"...

Her er et billede af en bjælke med 2 understøtninger, der bærer den:

---------------
^ ^

Her er et med 3 understøtninger:

----------------
^ ^ ^

Normalt så er bjælken fast-forankret i den ene side (og kun i 1 punkt),
mht. moment i x- y- og z-retningen og mht. kraft i y-retningen, mens de
andre "simple" understøtninger kun bærer bjælken i y-retningen (her: opad).

Du må gerne lige tegne det, men har jeg forstået dette korrekt?:

--
/ \-------------------
| ^ ^
---|

Kran Bjælke Last

Kranens vægt er vist ligegyldig (ligesom en væg med en bjælke i) men
bjælkens vægt og lastens vægt betyder noget. Såvidt jeg forstår det,
skal lasten være på 2000 kg.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Leonard

Dato : 02-09-04 08:14

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Her er et billede af en bjælke med 2 understøtninger, der bærer den:
>
>---------------
>^ ^

og midt på bjælken hænger der en kran/talje/whatever.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kallestrup

Dato : 01-09-04 22:25

Mojn
"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
> Hvilken dimension skal en jernbjælke i I-profil have for at kunne bære
> en kran der skal kunne løfte 2.000 kg når bjælken understøttes i
> [...]

Ifølge Teknisk Ståbi side 101: bjælke med enkelt kraft i eks. midten bruges
Navier' formel: sigma = Moment M / modstandsmoment W

_____længde =8m___________ Simple understøttet i enderne:
* ! * M = ½*Q*x , hvor x
= ½*længde , så M = 1*Q*længde/4
! M (max)=39,240
kNm = 39240000 Nmm
\/
(Q=2000kg * 9,81)

Styrke af stål ny tentor f = 550MPa. (MPa = N/mm2) isoleres til W = M / f
= 71345,45455 mm3

Side 193 i Teknisk ståbi
en IPE140 (h= 140mm b=66mm) W (y,el) = 81900 mm3 > 71345 mm3 denne
dimension skulle kunne klare det!! ( uden partialkoeffecienter - se norm for
stålkonstruktioner)

Tag evt. på bib. for at kigge lidt i teknisk ståbi!! Udregninger er
karakteristiske

Hygge Kallestrup

Fra : TP

Dato : 02-09-04 16:33

Når belastning er over 600kg, holder dig væk fra kranen! (hvis skinnen er
lavet af IPE140)

Find en ingeniør til at hjælpe dig med at dimensionere bjælken. Det vil
koste dig liv hvis bjælken er under dimension!

Vh.
Tom

"Kallestrup" <kalinnea@mail.hejsa> wrote in message

> [...]
bruges
> Navier' formel: sigma = Moment M / modstandsmoment W

(max)=39,240

Fra : Kallestrup

Dato : 02-09-04 20:35

> [...]
bruges
> Navier' formel: sigma = Moment M / modstandsmoment W

(max)=39,240
> [...]
for
> stålkonstruktioner)
>
> Tag evt. på bib. for at kigge lidt i teknisk ståbi!! Udregninger er

Statisk set: Normal sikkerhedsklasse og normal materiale klasse:

Det fortjener vist en ny beregning: M =(1,0)*2000kg*10m/s2 * 8000mm/4 =
40 E06 Nmm
f.eks. S355 f = 335 MPa W = M/ (f /1.17, se norm for stål) = 102054
mm^3
IPE180 med W = 146E03 mm^3. er svaret.

Men da en kran er bevægelig kan det regnes ud at tage høje for udmattelse.
Så skal vi bestemt over IPE 180.
Som TP skrive, så prøv at forhøre et ing. firma!
Se evt. www.syd-staal.dk, der laver kranbygning op til 50 tons'!!!

slut

Fra : Leonard

Dato : 02-09-04 21:01

"Kallestrup" <kalinnea@mail.hejsa> wrote:

>Som TP skrive, så prøv at forhøre et ing. firma!

Da jeg ikke har lyst til at tabe noget med en vægt på 2.000 kg vil jeg
helt sikkert konsultere et firma der mod betaling vil udregne og
garantere at skidtet kan holde til mit brug.

Denne forespørgsel var kun for at få en ide om det er en 180 eller 400
bjælke der skal til.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : TP

Dato : 02-09-04 23:18

Du kan nøje med profil IPE-300, HEA-240, eller HEB-200, stål St-37 (S235).
At vælge den rigtige profil afhænger af udformning af løbekat/kran. Profil
IPE-300 bør undersøge for kipning.

Mvh.

Tom

( væk med "_" og forkortelse af ttt og danmark får du min rigtige email)