diskret cosinus transformation
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 31-08-04 18:07

Er en DCT anvendelig til frekvensanalyse af et lydsignal?
Jeg husker at have læst et sted at DCT og fourier opfører sig forskelligt
ved overgangen mellem sampleblokke. Bevirker det at dct ikke er brugbar?

Ønskede anvendelse er at beregne frekvenserne mellem 10Hz og 10000Hz og i et
lydsignal. Dertil skal jeg vel behandle blokke på mere end halvdelen af den
længste bølgelængde. Altså +1/5s Er det korrekt?

Fra : Jesper Toft

Dato : 31-08-04 21:23

Jakob Nielsen wrote:

> Er en DCT anvendelig til frekvensanalyse af et lydsignal?

Det kommer meget an på hvad man leder efter i lydsignalet, men generelt,
nej.

> Jeg husker at have læst et sted at DCT og fourier opfører sig forskelligt
> ved overgangen mellem sampleblokke. Bevirker det at dct ikke er brugbar?

Det er rigtigt, men ikke grunden. Grunden er at DCT forsøger at opbygge
signalet af ene cosinus funktioner med fast fase og variabel amplitude.
Hvorimod fourier opbygger signalet af faste frekvenser med variabel
amplitude og variabel fase. ( hvilket vel er hvad du ønsker ).

> Ønskede anvendelse er at beregne frekvenserne mellem 10Hz og 10000Hz og i
> et lydsignal. Dertil skal jeg vel behandle blokke på mere end halvdelen af
> den længste bølgelængde. Altså +1/5s Er det korrekt?

... Halvdelen af en 10Hz bølge er 1/20 sekund.
Og nej, du skal have hele perioden med, hvis du vil bruge fourier
transformation, hvilket vil sige 1/10 sekund. Ellers vil du ikke direkte
kunne se frekvensen. Samtidig skal du sample med mindst den dobbelte
frekvens dvs 20kHz.

Ved 20kHz samplings frekvens og en fourier transformation af 2000 samples af
gangen, vil du have en opløsning på 10Hz med 10kHz som højeste frekvens.

--
/Jesper