Varmekapacitet!
Fra : NFL

Dato : 29-08-04 19:39

Hej.

Jeg sidder lige og har stirret mig blind på en opgave, så håber der er en
som lige gider hjælpe.

Jeg har en radiator med vand, som har en samlet varmekapacitet på 120,32
kj/(kg*celsius). (radiator = 35 kg jern og 25 kg vand). Den skal hæve
temperaturen fra 12 grader C til 40 grader C., som kræver 3.37 MJ. Kan det
så passe at jeg får det til at give ca. 1 time og 38 min?

Nic

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-08-04 20:49

2004-08-29 NFL wrote

> [...]
> temperaturen fra 12 grader C til 40 grader C., som kræver 3.37 MJ. Kan det
> så passe at jeg får det til at give ca. 1 time og 38 min?

Det hænger ikke helt sammen i mine "ører"

Er din radiator 100% isoleret fra omgivelserne? Altså uden tab varmetab.

Jeg kan heller ikke se hvor stor effekt du har til ar varme den op med.
Kun at du har beregnet at der skal bruges 3,37MJ (som jeg ikke aner
hvordan man beregner)

/Morten

Fra : NFL

Dato : 29-08-04 21:18

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg kan heller ikke se hvor stor effekt du har til ar varme den op med.
> Kun at du har beregnet at der skal bruges 3,37MJ (som jeg ikke aner

Jeg kunne selvfølgelig godt have udtryk mig lidt tydeligere, idet det drejer
sig om en simpel fysikopgave jeg har fået stirret mig blind på. Og da der
intet nævnes i opgaven om det, skal der ikke tages højde for varmetab,
omgivelser osv. Varmekilden er solen, som tilfører en indre energi på 575 W.
Den skulle jeg nok haft skrevet med i første omgang.

Ydermere har Peter malet radiatoren sort og som sagt står den i solen. Bogen
vil så gerne vide, hvor lang tid der går, før Peter kan tappe den for 40
grader C. varmt vand.

> /Morten

Nicolai

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 29-08-04 21:29

NFL wrote:
> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

<snip>

> Ydermere har Peter malet radiatoren sort og som sagt står den i solen. Bogen
> vil så gerne vide, hvor lang tid der går, før Peter kan tappe den for 40
> grader C. varmt vand.

Nu må jeg se hvad mine 3 års htx har gjort ved mig ;)

Start med at regne ud, hvor mange joule der skal til, for at den når
temperaturen. Det har du åbenbart regnet ud (3,37MJ) ?

Du ved at solen varmer den op med 575 W, hvilket jo er lig 575 joule /
sekund.. Så er det bare at dividere antal "joule krævet" med "joule per
sekund" :)

/Anders

Fra : NFL

Dato : 29-08-04 21:44

"Anders Matthiessen" <web@dioder.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du ved at solen varmer den op med 575 W, hvilket jo er lig 575 joule /
> sekund.. Så er det bare at dividere antal "joule krævet" med "joule per

Tak, så passer 1 time og 38 min. ganske godt jo. Så var det åbenbart
lykkedes mig at koncentrere mig en smule. Tror bare jeg havde forvirret mig
selv lidt med nogle af alle de begreber der er. Tak for hjælpen.

> /Anders

Nicolai

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 31-08-04 09:38

Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> writes:

> Er din radiator 100% isoleret fra omgivelserne? Altså uden tab varmetab.

Det ville nok ødelægge ideen med en radiator en lille smule

Fra : Jens Olsen

Dato : 30-08-04 00:51

"NFL" <news2004@mailme.invalid> wrote in message news:<IopYc.421$G23.54@news.get2net.dk>...
> [...]
> temperaturen fra 12 grader C til 40 grader C., som kræver 3.37 MJ. Kan det
> så passe at jeg får det til at give ca. 1 time og 38 min?

Jeg får det til 3 m og 37 cm !!!!!!!!!!!

Du har ikke formuleret hvad spørgsmålet er......såååååh, det bliver
lidt svært at hjælpe. Hvis det er tiden det kræver at hæve
temperaturen til 40 grader C du efterspørger, så må vi have at vide
med hvilken effekt du tilfører energien.

Fra : NFL

Dato : 31-08-04 20:22

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> temperaturen til 40 grader C du efterspørger, så må vi have at vide
> med hvilken effekt du tilfører energien.

Ja, det opdagede jeg i anden omgang, - jeg var lidt træt. Effekten var 575 W
og ja, det var tiden. Men der er styr på det, ellers tak.

Nicolai