Hvordan måler vi mest retfærdigt?
Fra : Ukendt

Dato : 29-08-04 19:03

Hej alle

En ven og jeg skal lave et væddemål om at tabe sig og så diskuterer vi om
hvordan vi måler det mest retfærdigt.

A vejer 129 kg, 175 cm. og B 100 kg, 186 cm.

Først tænkte vi på procent, men hvis A taber 10 % er det 12,9 kg og A = 10
kg. Så hvis nu A taber 40 kg skal B jo så tabe 31 kg. for at det % mæssigt
er det samme. Det syntes jeg ikke er retfærdigt da A alt andet lige har mere
at tabe af.

Hvad så med procent af BMI? er det mere retfærdigt? Eller er der en helt
tredie måde at gøre det på.?

Vi vædder en tur til London, så det skal jo også være ens for begge parter.

mvh

Peter

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-08-04 19:29

Jeg tror, at arbejdet med at tabe det enkelte kilo er nogenlunde ens for jer
begge (måske endda størst for A), så overvej om I ikke blot skal
sammenligne, hvor mange kilo I har tabt hver især.

Dette under forudsætning af, at B ikke undervejs rammer en eller anden
ideal-vægt, I har defineret ude fra BMI = 25 f.eks (86 kg).

hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 29-08-04 19:41

"Popeye" skrev

> Først tænkte vi på procent, men hvis A taber 10 % er det 12,9 kg og A = 10
> kg. Så hvis nu A taber 40 kg skal B jo så tabe 31 kg. for at det %
mæssigt
> er det samme.

Procenter af det ønskede/forventede vægttab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Weis

Dato : 29-08-04 20:34

"Popeye" <pop> wrote:

> [...]
> andet lige har mere at tabe af.
>
> Hvad så med procent af BMI? er det mere retfærdigt? Eller er der en

Det mest rimelige er det i kan blive enige om.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 22:41

Peter Weis skrev:

>Det mest rimelige er det i kan blive enige om.

Det er da forkert. Hvis de bliver enige om at den ene skal tabe
10 g og den anden 20 kg, er det vildt uretfærdigt.

--
Bertel

Fra : armor

Dato : 30-08-04 18:32

> Det er da forkert. Hvis de bliver enige om at den ene skal tabe
> 10 g og den anden 20 kg, er det vildt uretfærdigt.

Måske uretfærdigt for dig, men ikke for dem hvis de bliver enige.

rAnders.

Fra : BJ

Dato : 30-08-04 18:34

"armor" <lonie@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske uretfærdigt for dig, men ikke for dem hvis de bliver enige.

Jeg ved godt, der vinder.

Den af dem som først kommer af med noget på toilettet....

Bjørn Jørvad

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-04 19:10

armor skrev:

> Måske uretfærdigt for dig, men ikke for dem hvis de bliver enige.

Det er uretfærdigt uanset. Det er muligt at de vil være
tilfredse, men det bliver det ikke retfærdigt af.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Peter Weis

Dato : 30-08-04 20:12

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Det er da forkert. Hvis de bliver enige om at den ene skal tabe
> 10 g og den anden 20 kg, er det vildt uretfærdigt.

Jeg kan ikke se hvad det med retfærdighed at gøre, da det ikke er et
moralsk spørgsmål. Det bliver det først hvis den ene narrer den anden til
at indgå væddemålet på falske forudsætninger.
Hvis den ene hævder at kunne tabe 20 kg lige så nemt som den anden kan tabe
10 g - det kunne være han dermed forsøgte at sige noget om den andens
formodede karakterstyrke - så er væddemålet da retfærdigt.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 30-08-04 20:33

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 10 g - det kunne være han dermed forsøgte at sige noget om den andens
> formodede karakterstyrke - så er væddemålet da retfærdigt.

Hmmm ... 10 gram et eller andet kunne eks. sidde under neglene.

Rens dem, vupti ... så er det væddemål vundet.

20 kg menneskevægt er ikke lige sådan at tabe i et snuptag.

Et sådan væddemål må efter min mening bero på en fornærmelse, det har intet
med en kappestrid at gøre.

Bjørn Jørvad

Fra : Peter Weis

Dato : 01-09-04 13:04

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> 20 kg menneskevægt er ikke lige sådan at tabe i et snuptag.

en fødsel giver umiddelbart et drastisk vægttab, omend 20 kg nok hører til
sjældenhederne.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 22:08

Ville der være mere retfærdigt at der er en faktor på 1.29 fra A til B?

Fra : Peter Weis

Dato : 05-09-04 10:06

"Popeye" <pop> wrote in

> Ville der være mere retfærdigt at der er en faktor på 1.29 fra A til
> B?

Jeg mener som sagt at det er ligegyldigt for "retfærdigheden" hvordan I
måler det, bare I er enige om metoden.
Det ligger jo lidt i væddemålets natur at I hver især skal tage et sats.
Hvis man kunne måle nøjagtigt hvor svært vægttab vil være for de to
deltagere, så er der jo ikke meget at vædde om.
Hvis I ikke kan blive enige om metoden til at måle vægttabet, så kan I
enten gå ud fra et gennemsnit af endemålene, eller I kan lade være at
vædde.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-04 11:01

Peter Weis skrev:

>Jeg mener som sagt at det er ligegyldigt for "retfærdigheden" hvordan I
>måler det, bare I er enige om metoden.

Jeg er helt uenig. Det er misbrug af ordet "retfærdighed" at lade
det være op til forhandling. En psykisk stærk person ville f.eks.
kunne overtale en psykisk svag person til at give afkald på snart
sagt hvad som helst frivilligt. Det er uretfærdigt.

>Det ligger jo lidt i væddemålets natur at I hver især skal tage et sats.

Ja.

>Hvis man kunne måle nøjagtigt hvor svært vægttab vil være for de to
>deltagere, så er der jo ikke meget at vædde om.

Det forstår jeg ikke. Det kan være lige svært for to personer at
gå 50 kilometer, men derfor kan man da godt vædde om om de begge
gennemfører, og om hvem der kommer først.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 07-09-04 11:46

> [...]

> gå 50 kilometer, men derfor kan man da godt vædde om om de begge
> gennemfører, og om hvem der kommer først.

Hvis den ene ikke gennemfører, så var det da åbenbart sværere for
vedkommende at gennemføre.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-04 12:49

Peter Weis skrev:

>Hvis den ene ikke gennemfører, så var det da åbenbart sværere for
>vedkommende at gennemføre.

Hvor ved du det fra? Måske fik han at vide at han havde arvet en
milliard og bestilte en luksuslimousine til at køre ham resten af
vejen?

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 07-09-04 20:34

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Hvor ved du det fra? Måske fik han at vide at han havde arvet en
> milliard og bestilte en luksuslimousine til at køre ham resten af
> vejen?

Så var det sværere på grund af manglende motivation.
Jeg taler ikke sværhedsgraden ud fra en ren fysisk arbejdsbetragtning.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-04 21:48

Peter Weis skrev:

>Så var det sværere på grund af manglende motivation.
>Jeg taler ikke sværhedsgraden ud fra en ren fysisk arbejdsbetragtning.

Du definerer altså sværhedgraden sådan at den kun er ens for to
deltagere hvis de når i mål samtidig. Det er en lidt unyttig
definition.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 08-09-04 18:23

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Du definerer altså sværhedgraden sådan at den kun er ens for to
> deltagere hvis de når i mål samtidig. Det er en lidt unyttig
> definition.

Det er nu ikke en definition jeg ellers ville tage i brug. Men lige præcis
i denne sammenhæng forekommer den mig rigtig.

I spørgsmålet om hvor let der for A og for B i det nævnte væddemål at nå de
forskellige mål, så kan jeg ikke se andre mulige definitioner. Den tabende
vil altid kunne hævde at nederlaget skyldes uretfærdige mål.

Vægttab er en relativt kompliceret størrelse, så det vil formodentlig være
umuligt at definere opgaven så den bliver lige svær for begge, selv efter
en større lægeundersøgelse.

mvh
Peter