UV lys?
Fra : Anders Houmark

Dato : 27-08-04 22:53

Hej
Jeg faldt lige over dette link:
http://www.dioder.dk/produkter.aspx?KategoriID=20&subid=3007
Hvis linket ikke virker kan jeg fortælle, at det er en butik som sælger
Ultraviolette lys dioder. I salgsteksten står der:

"Ultraviolet 30 grader 2000 mCD Bemærk venligst at UV lys er Skadeligt for
øjnene, undgå derfor øjenkontakt med lyskilden."

Nu er spørgsmålet så: Hvorfor er det skadeligt for øjnene?

Er UV lys det samme som det "blacklight" de f.eks. har på diskoteker?
Blacklight er den slags belysning, som får hvide genstande til at lyse op i
et blåligt skær.

På forhånd tak,

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-08-04 11:33

Anders Houmark wrote:

> Er UV lys det samme som det "blacklight" de f.eks. har på diskoteker?
> Blacklight er den slags belysning, som får hvide genstande til at lyse op i
> et blåligt skær.

Ja, det »blacklight« er UV-lys. Når UV-lyset rammer fx en T-shirt
finder der en prces sted (fluorescens) som gør at det usynlige UV-lys
omdannes til synligt blåt lys. Derfor virker T-shirten selvlysende.

I vaskemidler til tøj findes der »optisk hvidt«. Dette stof har til
formål at gøre hvidt tøj fluorescerende. Så ser tøjet nemlig hvidere
og renere ud.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-08-04 12:26

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Ja, det »blacklight« er UV-lys.

Det er det formodentlig. Har ikke hørt om nogen LED's der laver UVB eller
kortere bølgelængder endnu. UVA (som blacklight er) er ikke så farligt, det
er der store mængder af i sollys (og blacklight rør . Men OK, hvis det er
kraftigt og koncentreret skal man nok ikke lige glo direkte ind i det for
længe.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 28-08-04 12:15

Anders Houmark wrote:
> [...]
>
> "Ultraviolet 30 grader 2000 mCD Bemærk venligst at UV lys er Skadeligt for
> øjnene, undgå derfor øjenkontakt med lyskilden."

Du kan læse lidt om det her :)
http://www.eyecare.com/html/eyecare/uv_article.htm

--
Anders - web@dioder.dk

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 28-08-04 12:36

Anders Matthiessen wrote:

> Anders Houmark wrote:

<snip>

> Du kan læse lidt om det her :)
> http://www.eyecare.com/html/eyecare/uv_article.htm

Og lidt mere generelt om UV her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Uv

/Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-04 12:37

Anders Houmark skrev:

>Nu er spørgsmålet så: Hvorfor er det skadeligt for øjnene?

Jeg tror at det er fordi vi ikke kan se det, og derfor påvirkes
øjets naturlige beskyttelsesmekanisme ikke selv om vi får for
meget lys. I sol trækker pupillerne sig sammen, og i skarp sol
kniber vi endda selv øjnene sammen. I uv-lys på et mørkt diskotek
sker ingen af delene.

Det er også derfor man advarer mod solbriller uden uv-filter. De
får os til at slappe af i øjne og pupiller, men der kommer stadig
meget (uv-)lys ind i øjnene.

--
Bertel