Hvad er: SODIUM BICARBONAT
Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-08-04 13:27

Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT

John

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-04 13:27

John Vedsegaard wrote:
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> John
Hehe Undskyld OT, men har du spillet Freddy Pharka's da??

Jonas Jalling

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-08-04 13:35

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hehe Undskyld OT, men har du spillet Freddy Pharka's da??
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jonas Jalling

Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en gammel
opskrift jeg har tænkt mig at prøve...

John

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-04 13:36

John Vedsegaard wrote:
<snip>
> Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en
> gammel opskrift jeg har tænkt mig at prøve...

Ok, det må du undskylde. Man bruger bare sodium bicarbonat en del, i det
spil

Jonas Jalling

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-08-04 13:43

Jeg kender ikke det spil, men hvad bruger man det til?

Det anvendes bl.a. i tandpasta..

Fra : Holst

Dato : 26-08-04 13:40

John Vedsegaard wrote:

> Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en gammel
> opskrift jeg har tænkt mig at prøve...

Ja, så er det rette svar nok nærmere bagepulver eller natron

Fra : Holst

Dato : 26-08-04 13:38

John Vedsegaard wrote:

> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT

Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-08-04 12:03

Holst wrote:

> Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).

Ja, det er rigtigt. Natriumhydrogencarbonat er ét af de stoffer der
findes i bagepulver. Jeg tror nok at rent natriumhydrogencarbonat der
sælges til bagning, i Danmark kaldes »natron« (handelsnavn).

Her er et link: http://www.karoline.dk/sw241.asp

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-08-04 12:09

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> findes i bagepulver. Jeg tror nok at rent natriumhydrogencarbonat der
> sælges til bagning, i Danmark kaldes »natron« (handelsnavn).

En søgning på nettet gør mig helt sikker: NaHCO3 kaldes simpelthen
»natron« når man køber det til bagning:
http://www.oetker.dk/produkter/bageartikler/natron.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-08-04 15:01

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:413067B7.C135B7D3@jeppesn.dk...

> En søgning på nettet gør mig helt sikker: NaHCO3 kaldes simpelthen
> »natron« når man køber det til bagning:
> http://www.oetker.dk/produkter/bageartikler/natron.html

I gamle dage var NaHCO3/natron/etc registreret under antacida
i lægemiddelkataloget med indikationer som gastritis acida,
ulcus duodeni og ulcus ventriculi og esophagitis, men der
findes det tilsyneladende ikke længere.

Mvh
Martin

Fra : Ole Andersen

Dato : 29-08-04 09:40

Holst wrote:

> Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).

Når det hedder noget med bi-, ville jeg nu forvente *to* kulstof.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
'Der er mange, der tager hundredelssandheder for hele sandheden.'

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-08-04 10:18

Ole Andersen <news@palnatoke.org> writes:

> Når det hedder noget med bi-, ville jeg nu forvente *to* kulstof.

Præfikset 'bi-' betyder både noget med to og noget sekundært og det er
nok den sidste betydning der henvises til i bicarbonat. Bicarbonat er
carbonat (CO3--) der har optaget en proton (H+).

(Optager det en proton mere bliver det til kulsyre (H2CO3))

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-08-04 13:44

John Vedsegaard wrote:
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> John

Bagepulver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate

Martin.

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-04 15:08

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse news:412dda99$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Bagepulver.

Det er muligt at NaHCO3 kan bruges til bagepulver, da det
afgiver CO2 ved opvarmning. Men det er *ingenlunde*
givet at bagepulver er NaHCO3.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-04 16:01

Martin Larsen skrev:

>Det er muligt at NaHCO3 kan bruges til bagepulver, da det
>afgiver CO2 ved opvarmning.

Lidt præcision:
Der er flere opskrifter hvor hævemidlet er natron, men man siger ikke at
man bruger natron som bagepulver (jeg gør i hvert fald ikke). Bagepulver er
noget andet (som andre også forklarer).

--
Bertel

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-08-04 13:50

Takker for jeres svar, altså bagepulver

Fra : Froggy

Dato : 26-08-04 14:03

John Vedsegaard wrote:
> Takker for jeres svar, altså bagepulver

Skal du lave tandpasta - eller bage?

Det er forøvrigt også super til at rengøre thermokander - og lidt for
'anløbne' tepotter med.
1-2 tsk. i varmt (ca. 60 grader) vand - lad kanden stå natten over, og
den er som ny næste morgen.

--
Froggy
Som også tror på et liv før døden.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-08-04 14:16

Nej, det er til en "gammel" type maling...

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 26-08-04 16:30

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
> Nej, det er til en "gammel" type maling...

Skal du male på træ

mvh.

Jens

Fra : Froggy

Dato : 27-08-04 18:32

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en
meddelelse news:412de1f3$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej, det er til en "gammel" type maling...

Det lyder ret interessant, jeg er netop på jagt efter opskrifter på den
slags, men synes ikke jeg er stødt på nogen med sodium bicarbonat i.

Hvor har du den opskrift fra?

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : John Vedsegaard

Dato : 29-08-04 07:16

> [...]
>
> Det lyder ret interessant, jeg er netop på jagt efter opskrifter på den
> slags, men synes ikke jeg er stødt på nogen med sodium bicarbonat i.

Beklager men....

Fra : Froggy

Dato : 29-08-04 20:19

John Vedsegaard wrote:
> "Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Beklager men....

Glem det - jeg har fundet ud af det - det virker fint.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-04 13:40

John Vedsegaard wrote:
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT

Hmm.. Google siger at det er bagepulver(natriumbicarbonat)

Jonas Jalling

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-08-04 15:02

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> writes:

> Hmm.. Google siger at det er bagepulver(natriumbicarbonat)

Det er kun delvist korrekt. Bagepulver indeholder som regel andre
ting udover natriumbikarbonat, f.eks. kaliumhydrogentartrat,
hjortetakssalt og stivelse. Sodium bicarbonate kaldes også baking
soda og bør retteligen oversættes til tvekulsurt natron,
natriumhydrogenkarbonat eller natriumbikarbonat.

   Torben

Fra : N. Foldager

Dato : 27-08-04 11:21

John Vedsegaard: