Hjælp til Matlab plot
Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-04 10:51

Hej,

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?
Jeg kan ikke hitte ud af at få matlab til at plotte følgende intervaller på
samme graf:
[0; 0.3] f(t)=10
[0.3; 0.5] f(t) = 20
[0.5; 1] f(t) = 0
Nogen der kan give mig et hint? (læs: et vink med en vognstang)

Jonas Jalling

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-08-04 20:38

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> [0.3; 0.5] f(t) = 20
> [0.5; 1] f(t) = 0
> Nogen der kan give mig et hint? (læs: et vink med en vognstang)

Ud fra Matlab manualen vil jeg gætte på noget i den her stil:

function y = f(t)
if (0<=t) and (t<= 0.3)
y=10;
elseif (0<t) and (t<=0.5)
y=20;
else
y=0;
end

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 26-08-04 20:59

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:

> Ud fra Matlab manualen vil jeg gætte på noget i den her stil:
>
> function y = f(t)
> if (0<=t) and (t<= 0.3)
> y=10;
> elseif (0<t) and (t<=0.5)
> y=20;
> else
> y=0;
> end

Du kan også gøre noget i den her retning:
x=[0:0.001:1];
y = 10 * (x <= 0.5) + 10 * (x > 0.3) .* (x <= 0.5);
plot(x,y);

Eller måske sådan her (men det er lidt snyd):
x =[0,0.3.0.3,0.5,0.5,1];
y =[10,10,20,20,0,0];
plot(x,y,"-");

Matlab er et smukt sprog :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-08-04 21:58

Niels L. Ellegaard wrote:

> Du kan også gøre noget i den her retning:
> x=[0:0.001:1];
> y = 10 * (x <= 0.5) + 10 * (x > 0.3) .* (x <= 0.5);
> plot(x,y);
>
> Eller måske sådan her (men det er lidt snyd):
> x =[0,0.3.0.3,0.5,0.5,1];
> y =[10,10,20,20,0,0];
> plot(x,y,"-");
>
> Matlab er et smukt sprog :)

Mange tak til jer begge, det var lige hvad jeg søgte. Og til dig Niels -
Hans Ellegaard, er det en du kender?

Jonas Jalling

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 26-08-04 22:19

>Mange tak til jer begge, det var lige hvad jeg søgte. Og til dig Niels -
>Hans Ellegaard, er det en du kender?
[...]

Hmm, ham kender jeg. :)

--
Henrik

Fra : Jonas Jalling

Dato : 27-08-04 08:51

Niels L. Ellegaard wrote:
<snip>

> Det er min far :)

Det tænkte jeg nok. Han har undvist mig i mat på IHK. En energisk og
hyggelig fyr.
Well, blev bare lige nysgerrig :)

Jonas Jalling