solens stråler ej parallelle..
Fra : TJ

Dato : 24-08-04 08:05

Spsm om et fænomen jeg har bemærket:

hvis det er overskyet og solen kan "se" ned i et par huller som ligger
noget væk, virker det som om at disse stråler "mødes" næsten lige
over skyen. ca således --> // \\\

Naturligvis må dette være et synsbedrag, men hvoraf kommer det at
solens stråler tilsyneladende kommer fra et punkt så tæt på ?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-08-04 08:54

TJ <tdj@c.dk> writes:

> [...]
>
> Naturligvis må dette være et synsbedrag, men hvoraf kommer det at
> solens stråler tilsyneladende kommer fra et punkt så tæt på ?

Et gæt: Hvis solen er foran dig, så vil strålerne komme ind skråt imod
dig. Dermed vil de lavere dele være tættere på, og dermed se ud som
om de er længere fra hinanden (ligesom jernbaneskinner ser ud som om
de mødes i horisonten).

   Torben

Fra : Jens Olsen

Dato : 24-08-04 16:08

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) wrote in message news:<7z8yc5x973.fsf@pc-032.diku.dk>...

> [...]
> dig. Dermed vil de lavere dele være tættere på, og dermed se ud som
> om de er længere fra hinanden (ligesom jernbaneskinner ser ud som om

Lige præcis. Forlæng for dit indre blik solstrålerne op gennem skyen,
og hvor de mødes har du det sted hvor solen står på himlen (oppe bag
skyen, hvor du ikke kan se den).
Flot ser det jo ud.

J.O.

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 24-08-04 16:10

"TJ" <tdj@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Naturligvis må dette være et synsbedrag, men hvoraf kommer det at
> solens stråler tilsyneladende kommer fra et punkt så tæt på ?

Det er nok ikke _direkte_ sollys, men :indirekte og difust lys, som er
tilbagekastet af de omliggende skyer.

Hvis du ser på en skygge dannet af sollys, følger silhuetten omridset af
objektet.

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-08-04 18:22

"Søren 35 - Ølstykke" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbagekastet af de omliggende skyer.
>
> Hvis du ser på en skygge dannet af sollys, følger silhuetten omridset af

Det er ikke diffust lys, men paralelle stråler, de vil ses som havende en
vinkel, men det er synsbedrag. Tag eksemplet en meteorsværm. Det er
partikler der kommer parallelt ind i atmosfæren over det hele. Men det ser
ud for iagttageren som om de udgår fra ét punkt. Ligesom de paralelle
stråler fra Solen gennem skyerne ser ud til at være meget vinklede, pegende
mod Solen, der naturligvis ikke 'hænger lige der' hvor den ser ud til, altså
ganske lav højde/afstand, men er 150 mio. km væk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen