Pro@ccess ADSL - hvordan virker routeren?
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-05-01 23:53

Hej -

i tirsdags stillede jeg et spørgsmål, fordi jeg havde set nogle sære ARP
requests på den private side af routeren (naturligvis).

Jeg har stadig ikke forstået det - en venlig person sendte mig nogle hints
om "source routing", som vistnok gør det muligt for en hacker at sende
pakker ind til den private side af nettet med noget ekstra information
indbygget, der gør at pakken ender på en af de private (192.168.1.x)
adresser.

Kan det virkelig lade sig gøre med standard-konfigurationen af Pro@ccess
ADSL routeren (Speedstream 5711) ?

Mvh. NKJensen

Fra : Bent skohorn

Dato : 11-05-01 02:35

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> wrote in message
> Hej -
>
> i tirsdags stillede jeg et spørgsmål, fordi jeg havde set nogle sære ARP
> requests på den private side af routeren (naturligvis).

Med sære.. mener du så ARP WHOHAS pakker? det er helt normalt..

> [...]
> pakker ind til den private side af nettet med noget ekstra information
> indbygget, der gør at pakken ender på en af de private (192.168.1.x)

Ikke hvis du har ingres/egress? filtre sat op..

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 11-05-01 08:09

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote in <9dffgt$mit$1@news.inet.tele.dk>:

>"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> wrote in message

>Med sære.. mener du så ARP WHOHAS pakker? det er helt normalt..

Ja, men det sære var at routeren bad indehaveren af nummer 192.168.1.100 og
192.168.1.100 om at melde sin MAC - og hvad i alverden skal routeren vide
det for? Højeste IP nummer, som routerens DHCP server har delt ud er 35.

>Ikke hvis du har ingres/egress? filtre sat op..

Det ved jeg ikke - er der nogen, der kender standardkonfigurationen, der
kan svare på det?

Mvh. NKJensen

Fra : Bent skohorn

Dato : 11-05-01 13:01

> [...]
> det for? Højeste IP nummer, som routerens DHCP server har delt ud er 35.

Hvis du konfigurerer en maskine manuelt i stedet for via dhcp skal den jo
osse kunne komme på nettet. Og hvis outeren ikke poller lidt rundt på
nettet, hvordan skulle den så kunne finde ud af om der stod andre maskiner?
og evt. maskiner med en ip indedn for samme range.. og.. hvis nu den finder
en der hedder f.eks 192.168.1.56 skal den jo ikke forsøge at uddele samme ip
til en maskine via dhcp..

Uha det endte som en rodet forklaring, men det er vistnok sådan det hænger
sammen.

Bent

Fra : Sune Gellert

Dato : 12-05-01 10:06

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote in message

> [...]
> til en maskine via dhcp..
>
> Uha det endte som en rodet forklaring, men det er vistnok sådan det hænger

Jep, jeg havde samme oplevelse med en Cisco 677, den lavede whohas på hele
subnettet, når dhcp serveren var enablet

/Sune