Blodtryksregulerende medicin
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 12:02

Hej NG!

Er der mon nogen her, der har erfaring med, om præparatet Cozaar Comp
kan forårsage gigtlignende bivirkninger?

Hilsen
Birger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-09-04 16:03

<Birger> skrev

> Er der mon nogen her, der har erfaring med, om præparatet Cozaar Comp
> kan forårsage gigtlignende bivirkninger?

Jeg har ingen erfaring med ovennævnte produkt, men Http://www.lmk.dk
skriver:

Bivirkninger
Milde og ofte forbigående. Svimmelhed. Sjældent ortostatisk hypotension,
udslæt og forhøjede levertal, som normaliseres ved seponering af
behandlingen. Ændring i serumkalium forekommer, hyppigst hypokaliæmi, men
hyperkaliæmi kan ses. Paræstesi og gulsyn kan ses under behandling med
hydrochlorthiazid. Kraftig hypotensiv reaktion ses især hos patienter i
diuretisk behandling med lavt serumnatrium. Nyrefunktionsnedsættelse, som
sædvanligvis er reversibel. Se endvidere Diuretika af thiazidgruppen.

Det er så ikke en af de almindelige bivirkninger.

Sådan lige et dumt spørgsmål:

Du har problemer med forhøjet blodtryk, muligvis nyreproblemer, og nu har du
fået gigtlignende problemer?
Hvad er du blevet diagnosticeret som havende ?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 19:43

On Sun, 5 Sep 2004 17:02:48 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:
Hej Uffe!
Tak for dit svar.

>Det er så ikke en af de almindelige bivirkninger.

Jeg har selvfølgelig selv været inde og checke medicinalfirmaets og
lægemiddelstyrelsens hjemmesider for bivirkninger relateret til dette
præparat og kan selvfølgelig heller ikke der finde omtalte bivirkning,
men det er måske heller ikke alt, man kan læse sig til der.
>Sådan lige et dumt spørgsmål:
>
>Du har problemer med forhøjet blodtryk, muligvis nyreproblemer, og nu har du
>fået gigtlignende problemer?
>Hvad er du blevet diagnosticeret som havende ?

Lettere fohøjet blodtryk. Behandlingende kontrolleres løbende med
hyppige blodprøver, som indtil nu ikke har vist nogen unormale
værdier.

Med venlig hilsen

Birger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-09-04 19:40

Birger wrote:

> [...]
> præparat og kan selvfølgelig heller ikke der finde omtalte bivirkning,
> men det er måske heller ikke alt, man kan læse sig til der.

Hvis du ikke kan finde oplysninger om gigtlignende bivirkninger, så er
det måske nok nærmere fordi, præparatet ikke forårsager gigtlignende
bivirkninger.

Tal med din læge, hvis der er mistanke om ukendte bivirkninger ved
medicin, skal han vist melde det til Sundhedsstyrelsen,
Lægemiddelstyrelsen eller et andet sted.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-09-04 22:05

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> [...]
> medicin, skal han vist melde det til Sundhedsstyrelsen,
> Lægemiddelstyrelsen eller et andet sted.

Faktisk kan man via: http://www.laegemiddelstyrelsen.dk indberette
bivirkninger selv, og det kan faktisk gøres online hvis man har en digital
signatur.

TIl Birger:

Vær klar over at det som du selv betegner som gigtlignende bivirkninger, kan
være en sygdom med gigtlignende symptomer. Der findes faktisk sygdomme der
giver forhøjet blodtryk og gigtligende symptomer.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 22:55

On Sun, 5 Sep 2004 23:05:26 +0200, "Uffe Ravn"
> [...]

>være en sygdom med gigtlignende symptomer. Der findes faktisk sygdomme der
>giver forhøjet blodtryk og gigtligende symptomer.

Hvad er det for sygdomme, hvis jeg skal stille min læge et
kvalificeret spørgsmål?

Hilsen
Birger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-09-04 22:51

<Birger> skrev

> Hvad er det for sygdomme, hvis jeg skal stille min læge et
> kvalificeret spørgsmål?

Mange bindevævssygdomme, såkaldt autoimmune sygdomme.

Og så er det en fordel at opliste alle symptomer man går med, også små som,
lidt udslet, næseproblemer, hoste, urin der skummer, øreproblemer mm.

Hvordan ytrer dine gigtsymptomer sig?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 23:19

On Sun, 5 Sep 2004 23:50:37 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Hvordan ytrer dine gigtsymptomer sig?

Smerter i nogle af fingerleddene, især tommelfingerens grundled. Min
læge har ved en af de regelmæssige blodprøver checket for evt.
urinsyregigt, uden dog at finde tegn på det, og mener i øvrigt, at det
kan skyldes slidgigt. Grunden til, at jeg indledningsvis spurgte, om
nogen kendte til symptomerne i forb. med omtalte præparat, er, at jeg
bemærkede dem første gang kort tid efter, at jeg var begyndt at
indtage præparatet.

Hilsen
Birger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-09-04 23:53

<Birger> skrev

Grunden til, at jeg indledningsvis spurgte, om
> nogen kendte til symptomerne i forb. med omtalte præparat, er, at jeg
> bemærkede dem første gang kort tid efter, at jeg var begyndt at
> indtage præparatet.

Så få din læge til at udskrive noget andet medicin til dig, så kan du få
afgjort om det er bivirkninger eller ej.
At de andre så kan have andre bivirkninger er så en anden sag.

Er monoterapi med ACEhæmmere ikke nok?

ACE-hæmmere er nok det blodtrykspreparat jeg oplever mest bivirkningsfrit.

Men dette er et job for din læge!

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 00:36

On Mon, 6 Sep 2004 00:53:06 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Er monoterapi med ACEhæmmere ikke nok?
Det kunne jeg jo selvfølgelig spørge om. Jeg drikker i forvejen så
meget te, at jeg ikke havde noget imod at undværende det vanddrivende!

>ACE-hæmmere er nok det blodtrykspreparat jeg oplever mest bivirkningsfrit.
I kraft af hvad oplever du det? ( Hvis jeg må være så indiskret at
spørge.)

>Men dette er et job for din læge!
Naturligvis.

I øvrigt tak for din interesse og dine svar.

Hilsen
Birger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-09-04 01:31

<Birger> skrev

> I kraft af hvad oplever du det?

Ja sagen er jo at jeg stort set ikke oplever bivirkninger med det. Så det er
jo så nemt.

Hvorimod vanddrivende, betablokkere, og kalciumantagonister har hver deres
mere eller mindre ireterende bivirkninger.

Mvh. Uffe Ravn

uffesaffald@hotmailpunktumcom

Fra : Hekto

Dato : 07-09-04 12:58

In article <hbslj0p53jm6vdokr3f1pbggaa53rhoeeg@4ax.com>, Birger <>
says...
> Hej NG!
>
> Er der mon nogen her, der har erfaring med, om præparatet Cozaar Comp
> kan forårsage gigtlignende bivirkninger?

Eneste bivirkning jeg har konstateret er at jeg i perioder bliver
svimmel når jeg rejser mig hurtigt op.
--
/Hekto