Forfærdentlig træthed
Fra : Helle Nielsen

Dato : 31-08-04 14:53

Hejsa.

Jeg er mere eller mindre desperart! Endnu engang må jeg opleve ikke at kunne
klare et job/studie pga. en ekstrem træthed. Jeg går i seng kl. 21 om
aftenen, står op kl. 6.15. Spiser havregryn til morgenmad og rugbrød med
fedtfattigt pålæg samt grønt til frokost. Aftensmaden består også af masser
af grøntsager samt kød mm. Ikke noget sovs.
I al den tid jeg kan huske har jeg altid haft en overdrevet træthed og er
blevet tjekket utallige gange for om mit blodtryk, blodsukker mm er i orden
og det er det. Jeg har lidt af en depression i nogle år som jeg får medicin
imod men det hjælper heller ikke på trætheden. Jeg sover som en sten om
natten og kan sove uafbrudt. Jeg må endelig ikke sætte mig hen i sofaen midt
på dagen for der går ikke 10 min så sover jeg i flere timer. Jeg har svært
ved at vågne og hele dagen er jeg ved at kaste op af træthed. Det eneste det
står mig i hovedet er at sove! Jeg pjækker fra min hf fordi jeg bare vil
hjem og sove. Jeg synes det er enormt spændende på hf og vil så gerne
gennemføre det men kan ikke pga. trætheden. Alle siger at det er dovenskab,
at jeg bare skal ind i en rytme, at jeg spiser forkert osv men den holder
ikke. Det er IKKE dovenskab og jeg er seriøst i en rytme. Jeg har ikke
kræfter til at træne...orker ikke en skid. Er virkelig kørt ned på
nulpunktet. Har gået sygemeldt i flere år og det gør det ikke nemmere. Har
forsøgt med arbejde men det gik heller ikke. Pjækker tit pga. træthed.

Jeg vejer 20 kg for meget og BURDE motionere...der er så mange ting jeg
burde....måske det ville hjælpe at tabe sig men det har jeg forsøgt i 3år
nu...holder ikke ret længe af gangen.

Jeg har prøvet DDV hvilket kræver alt meget meget energi og tid og jeg har
prøvet motionscenter men har hverken tid eller energi til det. Jeg spiser
generelt sundt men falder tit i noget usundt om aftenen. Dette er som regel
slik. Prøvede Letigen dengang de var på markedet men droppede dem da der var
gået en uge fordi jeg blev herre syg af dem.

Jeg drikker Aloe Vera fra FLP som hjælper lidt på energien. Men mest gør det
bare min hud renere og gør at jeg ikke render rundt og stinker af sved og
har forstoppelse altid. I starten hjalp det på energien men det er bare ikke
nok.

Hvad i alverden skal jeg gøre?? jeg VIL gennemføre den hf her og jeg har tit
overvejet at tage livet af mig selv fordi det er så hæsligt at være så træt
og ingen forstår mig.

Please...?...nogen der har det som mig??

Kh Helle

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 16:52

Hej Helle

Google er din ven ...

Prøv evt. at søge under Narkolepsi

Og kig evt. : http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/narkolepsi.htm
Og : http://www.narkolepsi.dk/

Mvh
Lui

Fra : Jørgen

Dato : 31-08-04 18:04

Prøv at søge under nakolepsi.
jeg har noget der ligner dit. lægen kom med masse af dårlige ideer.
Jeg har lige været oppe ved læge og banke i bordet og fortalt at det ikke
kan passe at jeg har haft det sådan i flere år.

Når du læser om nakolepsi, skal du huske der er forskellig sværheds grader
og jeg tror 4 forskellig former som ikke nødvendigvis hører sammen

hilsen Jørgen

Fra : Helle Nielsen

Dato : 31-08-04 21:05

"Jørgen" <js3@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når du læser om nakolepsi, skal du huske der er forskellig sværheds grader
> og jeg tror 4 forskellig former som ikke nødvendigvis hører sammen

Hvordan klarer du arbejd/studier? jeg synes ikke helt det lyder som
narkolepsi jeg har. Lægen siger at jeg bare skal tabe mig men jeg har hele
mit liv haft denne træthed også før jeg blev overvægtig.

Mvh Helle

Fra : Jørgen

Dato : 01-09-04 08:46

Det er svært at sige, men jeg har sommetider gemt mig væk og taget en time
på øjet.
Mit passer heller ikke ind i mønsteret, men jeg har været ved en neolog, som
har stillet diagnosen, min egen læge har svær ved at acc. det, han har bl. a
sendt mig til en TC scanning for fat se om det var noget ved hjernen, efter
en faldulykke, det var det ikke. nu skal jeg til en anden undersøgelse, som
jeg går og venter på.
Jeg har bedt om at live sygemeldt indtil jeg kan komme under behandling, og
det er jeg blevet.

Mine symptomer er træthed, ukoncentreret, sidder og ruller med hovedet og
har svært ved at holde mig vågen.
Jeg falder ikke pludselig i søvn som det står om sygdommen , men får en lang
advarsel hvor jeg bliver mere og mere træt. og kommer jeg ikke hen og
blunder falder jeg i søvn,
det er langt fra sikker at jeg ikke er træt når jeg vågner, men er det ofte
i hver fald så meget at jeg er "normal" det vil sige træt
Der var en udsendelse i tv i uge 39. den optog jeg, så satte jeg mig ned og
noterede + og - ud for ting de sagde og tog med til lægen.

Så bank i bordet og bed om en forklaring på hvad du fejler. evt. at komme
til specialundersøgelse

Fra : Anette

Dato : 31-08-04 22:43

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk>> Hejsa.

> [...]

træt
> og ingen forstår mig.
>
> Please...?...nogen der har det som mig??

Øv, hvor er det bare surt. Jeg havde et par år på den måde, træt, træt,
træt.
Jeg har egentlig kun et godt råd, prøv at ændre din kost voldsomt. Prøv en
low-carb kost (Atkins - www.atkins.com
eller evt. South Beach ). Som din kost er i øjeblikket får du formentlig
ikke ret meget fedt eller for den sags skyld kalorier nok til at kunne
fungere....

For mig virkede det glimrende, foruden nyfunden energi røg de overflødige
kilo også. Så helt ærligt, check op på lowcarb - start i weekenden og hold
ud et par uger - det ER anderledes, men når du først lige har vænnet dig til
reglerne er det meget simpelt.

Anette

Fra : preben nielsen

Dato : 01-09-04 17:48

> [...]
> fedtfattigt pålæg samt grønt til frokost. Aftensmaden består
også af masser
> af grøntsager samt kød mm. Ikke noget sovs.

Måske noget med nogle kalorier i ?? Lyder ikke som om du får
mange....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Helle Nielsen

Dato : 02-09-04 00:00

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rugbrød med
> også af masser
>
> Måske noget med nogle kalorier i ?? Lyder ikke som om du får

Jo det gør jeg, jeg får da kød, grønt, sukker på mine havregryn mm. Det har
været galt altid og er altså vokset op i er gammeldags hjem med kartofler og
sovs på bordet hver aften. Dengang var det også galt.

Mvh Helle

Fra : Bamse

Dato : 15-09-04 23:01

Helle...er dit levertal for højt? Hvis det er så spis nogen kapsler med
marietidsel...

Fra : Helle Nielsen

Dato : 16-09-04 08:55

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> skrev i en meddelelse
> Helle...er dit levertal for højt? Hvis det er så spis nogen kapsler med
> marietidsel...

Jeg har fået taget en masse blodprøver hos lægen og der er intet galt -
heller ikke med levertallet. Ingen infektion, ingen mangel på jern eller b
vitaminer, blodprocent i orden, kolesterol i orden, blodsukker og blodtryk i
orden.

Mvh Helle

Fra : Christina

Dato : 16-09-04 09:30

Min kusine led af en ulidelig træthed i mange år....hendes far var død, og
hun var som alle os andre søgende i livets spørgsmål...hun blev gift, tog
uddannelse og levede så at sige normalt, men så fandt hun i sin søgen, ud af
at hun ville skilles igen efter 8 år...og hmm...så forsvandt hendes
træthed...bare et eksempel på at træthed måske kan komme af at "man ikke er
der, hvor man gerne vil være" i sit liv....

Fra : Crazy Camilla

Dato : 16-09-04 15:15

"Christina" <Christin(remove)@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> der, hvor man gerne vil være" i sit liv....

Hej.

Det kan jeg nikke genkendende til.

Jeg led meget af træthed i en periode, hvor jeg samtidigt var i medicinsk
behandling for en depression. Jeg syntes ikke at medicinen hjalp mig, tvært
imod, jeg følte mig træt og lettere deprimeret hele tiden. Jeg fik en del
medicin - 225 mg. Efexor depot, 100 mg. Lamictal og 1 mg. Risperdal, men jeg
følte overhovedet ikke det hjalp. Jeg gjorde det at jeg valgte simpelthen at
stoppe med medicinen. Jeg valgte at satse ud fra devisen alt at vinde intet
at tabe. Jeg trappede lige så stille ned, uden at nogen vidste det, heller
ikke min læge. Efterhånden som medicinen var ude af kroppen fik jeg det
bedre og bedre. Jeg tog min sidste tablet i februar måned, og har haft det
fantastisk lige siden. Selvfølgelig går det lidt op og ned - man kan ikke
have det lige godt hver dag - men jeg har på ingen måde følt mig deprimeret
siden jeg fik medicinen ud af kroppen. Samtidigt er jeg også sluppet for
bivirkningerne, men det tog lidt over 5 måneder før bivirkningerne var helt
væk.
Jeg er ikke i stand til at forklare præcist hvad det var der skete med mig,
men jeg tror at medicinen var med til at holde mig fast i et billede af mig
selv som deprimeret, selv om min depression egentlig var overstået. Jeg
tænkte hele tiden på at jeg var syg og havde frygteligt ondt af mig selv.

Jeg valgte ikke at fortælle nogen om mit ophør med medicinen, fordi jeg
vidste at de ville forsøge at overtale mig til at begynde igen. Først da jeg
havde været helt uden medicin i 3 måneder fortalte jeg det til min læge.
Først virkede hun meget vred, men sagde at det var jo min egen beslutning om
jeg ville sætte mit helbred på spil. Senere har hun fortalt mig at hun kan
se på mig at jeg har det meget bedre nu, og at hun godt kan forstå at jeg er
stoppet med at tage medicin, der alligevel ikke virkede.

Det var den rigtige løsning for mig.
Det var det, der skulle til, for at jeg fik det bedre.
Men det er ikke sikkert at det er det rigtige at gøre for alle.
Inden jeg valgte at stoppe havde jeg prøvet 8 forskellige præparater af
forskellig type, så jeg vidste hvordan min krop reagerede på forskellige
typer medicin.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Christina

Dato : 16-09-04 22:10

Crazy Camilla wrote: <en dejlig fortælling>

Hvor er det dejligt at høre Tillykke med 'dit nye liv'....

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 17-09-04 13:39

"bare et eksempel på at træthed måske kan komme af at "man ikke er
> der, hvor man gerne vil være" i sit liv...."

Hej Helle

Jeg tænker på om din træthed skyldes stress? Jeg har selv oplevet megen
træthed pga. stress med studierne (= ikke være færdig til normeret tid, være
alene med studierne, etc.)!

Ha du snakket med din læge om en mulig (lettere) depression?

Mvh. Janni

Fra : Helle Nielsen

Dato : 18-09-04 18:18

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> alene med studierne, etc.)!
>
> Ha du snakket med din læge om en mulig (lettere) depression?

Jeg lider af en depression og har fået medicin for det de sidste 4 år. Har
været lige træt uanset om jeg har gået her hjemme og været sygemeldt, har
læst hf eller arbejdet som rengøringsassistent.

Mvh Helle

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-09-04 21:27

Tue, 31 Aug 2004 15:52:54 +0200, berigede "Helle Nielsen"
<mail@hellenielsen.dk> dk.helbred med:

>Please...?...nogen der har det som mig??

èt er at du går i seng kl 21 og står op kl 06.15 - noget helt andet
er, om du rent faktisk sover godt eller bruger det meste af natten på
at "overleve" ...............

Hvis du har en partner, så få denne til at holde øje med dig et par
timer når du sover og bed vedkommende om at bemærke om du har pauser i
din vejrtrækning - hvis vejrtrækningspauser forkommer (og det gør de
hos "alle"), så bed din partner om at notere, hver gang der er en
pause - normalen er ca. 6 vejrtrækningspauser i timen.

Hvis du ikke har en partner der kan "holde" øje med dig, så snak med
din læge om, at få en henvisning til dit lokale søvnlaboratorium for
en søvnanalyse.

Det er fortrinsvist mænd som får konstateret søvn-apnø, men det kan
være, at du er undtagelsen der bekræfter reglen ............

Kig evt. på www.snorker.dk - "dansk søvn-apnø forenings" hjemmeside!

Inden du afskriver ovenstående som en mulighed, så læs lige:

   http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/soevnapnoe.htm

Held og lykke

/Mark

PS
Jeg kommer ikke så tit i denne gruppe, så hvis nogen har spørgsmål
vedr. ovenstående eller har behov for en mere "privat" snak om OSAS
(Søvnapnø) så send endelig en email

Fra : dk_gryf

Dato : 21-10-04 21:44

Prøv også at kaste et blik på www.narkolepsi.dk