Rygsmerter
Fra : MJ

Dato : 30-08-04 10:44

Hej,

Jeg har midt i juni fået en arbejdsskade på min ryg. Jeg har være sygemeldt
lige siden pga. smerter i ryggen. Jeg har siden skaden (og er stadig) i
behandling hos en kiropraktor. Kiropraktoren siger at det er små
fibersprængninger i ryggen (lænden)

Symptomerne er at med det samme jeg begynder at lave noget, f.eks.
støvsugning, røre en frikadelledej eller tørre støv af osv.. kommer den
først en stikkende smerte i lænden, som lidt efter bliver til en brændende
fornemmelse, som trækker fra nederst i lænden hele vejen op i ryggen til
nakken.

Laver jeg ikke noget / holder mig i ro, som sommetider godt kan være svært,
har jeg stort set ingen symptomer.

Jeg synes efterhånden jeg har gået i lang tid uden det er blevet bedre og
jeg vil gerne snart på arbejde igen. Er der nogen der kan komme med gode
råd ang. evt behandlinger eller andet som kan få mig på højkant igen?

Venlig hilsen

MJ

Fra : sn67

Dato : 02-09-04 22:19

MJ wrote:
> [...]
> den først en stikkende smerte i lænden, som lidt efter bliver til en
> brændende fornemmelse, som trækker fra nederst i lænden hele vejen

Hejsa.
Det lyder meget som de symptomer jeg havde for nogle måneder siden, efter et
alvorligt smæld i ryggen.
Jeg oplevede også en brændende fornemmelse over lænden, så snart jeg stod op
i et stykke tid.
Strækøvelser er sagen - og styrkeøvelser for mave/ryg. Stil dig på alle
fire, og sænk bagdelen ned mod hælene, - hvis du har det som jeg tror, vil
du slet ikke være i stand til umiddelbart at krumme dig helt sammen. Men
hold strækket et halvt til helt minut, så burde du kunne mærke en lindring.
Gentag den øvelse flere gange om dagen, når du mærker det "brænder på". Og
når du nu er nede på gulvet, så benyt lejligheden til at lave nogle
rygbøjninger og maverulninger.
Kiropraktoren har for så vidt ret i, at det er små muskel/fibersprængninger.
Så snart der er problemer med ryggen/rygsøjlen (og for den sags skyld også
alle andre led) vil musklerne omkring skaden trække sig sammen for at
beskytte området. Det er så begyndelsen til en ond cirkel, fordi man pga.
smerten spænder andre steder.

Nu skriver du ikke noget om hvor ofte du har været til kiropraktor i denne
periode, men jeg vil opfordre dig til at tage en pause på i hvert fald en
uge imellem behandlingerne, fordi kiropraktorens manipulation af rygsøjlen
samtidig beskadiger/irriterer muskulaturen/vævet omkring leddet. Han siger
det jo også selv, jvf. det med fibersprængningerne, - og når han har sat
leddet på plads, så er det dig selv der må gøre resten af arbejdet, nemlig
at styrke muskulaturen i og omkring ryggen.
Go' bedring.

Susanne Nielsen.

www.hjoernebutikken.dk

Dagens citat:
Enhver der ikke sænker farten ved synet af en politibil, holder sikkert
parkeret.