Betændelse i hul i øret!
Fra : LeGoKraN

Dato : 29-08-04 13:59

Hej Alle,

Jeg er en dreng på 16 år, der lige har fået hul i ørene. Jeg fik at vide
nede ved optikeren, at det var bedst hvis jeg ikke skiftede de øreringe jeg
fik skudt i, inden for 3 uger, men samme dag skiftede jeg dem alligevel. Og
nu er mine øreflip lidt hævede, og der er gået betændelse i det, og de gør
også ondt, hvis der er noget der kommer til at røre dem.

Jeg har renset i brintoilte.

Men hvad kan jeg mere gøre, og hvor lang tid går der inden det er væk?

Mvh Mick

Fra : Ulvir

Dato : 29-08-04 14:08

LeGoKraN wrote:

> [...]
> til at røre dem.
> Jeg har renset i brintoilte.
> Men hvad kan jeg mere gøre, og hvor lang tid går der inden det er væk?

Bliv ved med at rense med brintoverilte-
Gør som optikeren siger, en anden gang.
Søg læge hvis der ingen bedring er efter nogle dage.

Fra : Lampen

Dato : 29-08-04 15:49

LeGoKraN wrote:

> [...]
>
> Jeg har renset i brintoilte.
>
> Men hvad kan jeg mere gøre, og hvor lang tid går der inden det er væk?

Siden hvornår har en optiker haft noget med hul i ørene at gøre ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-08-04 16:00

"Lampen" <Lampen@nospam.net> skrev

> Siden hvornår har en optiker haft noget med hul i ørene at gøre ?

I gamle dage, dengang da piercing var et næsten ukendt begreb, var der mange
urmagere og optikere der solgt øresmykker, og "skød" huller i ørene på
kunderne.

Mvh.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 29-08-04 16:30

"LeGoKraN" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har renset i brintoilte.
>
> Men hvad kan jeg mere gøre, og hvor lang tid går der inden det er væk?

For det første: LAD VÆRE MED AT FÅ SKUDT HULLER I!!!!! pistolen kan ikke
gå i en autoklave og er derfor uren hele tiden. Du risikerer smitte med
leverbetændelse, hiv og mange andre ting, pga mikroskopiske blod og
vævsrester. Dertil kommer risiko for bruskskader, pga smykket der bliver
tvunget igennem. Men nok om det.

Lad være med at rense med brintoverilte. Hvis du har følsom hud, så kan det
irritere det nye hul, mere end det gavner ved at rense. Tag på apoteket og
køb provon. Det er noget flydende sæge. Rens med det og sørg for at skylle
godt bagefter, så der ikke er sæberester. Hvis du får betændelse, så tag et
shotglas, fyld det med så varmt vand du kan holde ud, og dryp et par dråber
provon i. Hold glasset mod piercingen i fem min, skift vand og sæbe til
noget varm igen, og gentag. Prøv om muligt at presse evt betændelse ud.
Skyld grundigt til sidst. Det tager næsten alle infektioner i nye huller.
Hvis det stadig er ømt, rødt og hævet efter en uge, så tag til lægen og få
lidt antibiotika.
Det sidste du skal gøre er at tage smykket ud. Det skal du IKKE gøre. Så
gror hullet nemlig sammen og stopper for frit aflæb af betændelse, og du
risikerer derved en byld. Så lad smykket sidde i.
Måske er du en af dem, der ikke kan tåle kirurgisk stål. Dette materiale
afgiver faktisk en hel del nikkel, som nogle mennesker reagerer på, Når du
har styr på infektionen, så skift smykket til et der er lavet af titanium.
Og derudover: lad være med at pille. Det er som regel det, der giver
infektion. Jeg ved godt at det er svært, men hold nallerne væk altid, når du
ikke renser. Når du renser, så vask hænderne grundigt først. Men ellers: nix
pille.

Skriv gerne igen, hvis det ikke hjælper.

Mvh. Nana (indehaver af 13 piercinger)

Fra : Jane

Dato : 29-08-04 19:16

Nana Sørensen skrev i

> For det første: LAD VÆRE MED AT FÅ SKUDT HULLER I!!!!! pistolen kan
> ikke gå i en autoklave og er derfor uren hele tiden. Du risikerer

sådan ud af nysgerrighed - hvordan får du så laver dine
huller? Jeg har nemlig kun set dem blvie skudt i (og har
selv lavet et par med tegnestifer/sikkerhedsnåle).

Jane - født nysgerrig
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 29-08-04 21:24

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]
> huller? Jeg har nemlig kun set dem blvie skudt i (og har
> selv lavet et par med tegnestifer/sikkerhedsnåle).

Jeg får dem piercet, dvs med en steril kanyle. Jeg vil slet ikke kommentere
at du har lavet huller med tegnestifter og sikkerhedsnåle. Det er bare en
fed gyser for mig...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-08-04 20:06

> Jeg får dem piercet, dvs med en steril kanyle. Jeg vil slet ikke
kommentere
> at du har lavet huller med tegnestifter og sikkerhedsnåle. Det er bare en
> fed gyser for mig...

Det er det samme - en spids ting bores igennem huden, og fluks har du hul i
øret. Mit blev lavet med en stoppenål og gjorde ikke specielt ondt. En gang
brintoverilte tog en begyndende betændelse, og det var så det

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 30-08-04 22:08

> [...]
gang
> brintoverilte tog en begyndende betændelse, og det var så det

Fy for den lede... Gys... Der er SYGT meget nikkel i alle spidse dimser du
kan finde i hjemmet! Og andre gustne ting. Hvis man har den mindste smule
allergi og maser sådan en beskidt og nikkelfyldt nål igennem øret, så er det
bare SÅ surt. Du aner ikke hvor mange dårlige ting der kan komme ud af det.
Hvis man får en heftig infektion i øret, kan man risikere vævsdød og
bruskskader, som en kirurg skal rette op på. Medmindre du puttede dem i en
autoklave, så var de i hvertfald heller ikke sterile. Nammenam.
Dertil kommer at en stoppenål kun er spids i een ende, og derfor laver en
lillebittehul, der derefter udvides med resten af nålen. Hvis man har følsom
brusk, kan man risikere at forskubbe bruskpladerne i øret. Hvilket vil give
kroniske smerter og ardannelser. Som IKKE går væk. En kanyle er som en rund
kniv, der skærer hullet ud. Derved får man et rent (sterilt) hul med helt
skarpe sårkanter. Dette minimerer risikoen for komplikationer.

Brintoverilte irriterer huden af h til, og kan forsinke helingen af en ny
piercing betydeligt.

Nogle er heldige, andre er ikke. Men fedt at være den uheldige. Jeg har SET
folk med skader efter hjemmepiercinger, og tro mig, det er GRIMT at se på.

Mvh.- Nana

Fra : Jane

Dato : 31-08-04 16:32

Nana Sørensen skrev i

> Fy for den lede... Gys... Der er SYGT meget nikkel i alle spidse
> dimser du kan finde i hjemmet! Og andre gustne ting. Hvis man har den

Jeg er helt enig med dig i at det ikke er den mest hygiejniske
ting at foretage sig, men der var en person som jeg var afsidnig
gal på og som hele tiden sagde jeg skulle bruge min vrede
konstruktivt og så lavede jeg altså et par huller i næsen...
jeg var nem at friste til at være konstruktiv fordi jeg var
så gal som jeg var, og hmn måske så ung.

> har SET folk med skader efter hjemmepiercinger, og tro mig, det er
> GRIMT at se på.

Vil bare lige sige det også kan blive grimt at få skudt huller
i ørerne, dem jeg har fået skudt i har jeg fået fjernet af en
plastikkirurg fordi jeg er så uheldig at danne for meget arvæv
så de lignede vindruer under huden til sidst. Af bar skræk lod
jeg derefter samtlige andre huller (deiblandt de hjememlavede)
gro sammen omgående.

Jane - uden unaturlige huller i dag desværre
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 01-09-04 02:46

> [...]
> jeg derefter samtlige andre huller (deiblandt de hjememlavede)
> gro sammen omgående.
>
> Jane - uden unaturlige huller i dag desværre

Hej Jane...

Prøv at læse de andre indlæg jeg har skrevet. Der nævner jeg også
arvævsdannelse. Det hedder i øvrigt keloid-væv. Pisseklamt. Og du har ret i
at pistoler kan lave denne skade i brusken, ved at forskubbe bruskpladerne i
øret. Gys...

Mvh. Nana

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-08-04 20:56

> [...]
det
> bare SÅ surt. Du aner ikke hvor mange dårlige ting der kan komme ud af

Næ, og jeg er endda multiallergiker, og må ikke have kontakt til nikkel, da
jeg får voldsomt eksem.
Gad vide hvordan jeg overlevede et så voldsom overgreb som hul i ørene?

Mvh Maria
- der ikke mener man skal overdrive

Fra : Nana Sørensen

Dato : 01-09-04 02:47

> [...]
da
> jeg får voldsomt eksem.
> Gad vide hvordan jeg overlevede et så voldsom overgreb som hul i ørene?

Hej Maria...

Jeg overdriver på INGEN måde. Bare fordi du har været multiheldig, betyder
det ikke at det jeg siger er overdrivelse. Jeg færdes i kredse hvor faktisk
så godt som alle har piercinger, og fy for helvede. Man kan godt se hvem der
er blevet piercet godt og sterilt, og hvem der har lavet sjove eksperimenter
derhjemme.

Mvh. Nana

Fra : Helle Nielsen

Dato : 29-08-04 19:03

> [...]
>
> Jeg har renset i brintoilte.
>
> Men hvad kan jeg mere gøre, og hvor lang tid går der inden det er væk?

Hej Mick.

For det første vil jeg lige sige at det undrer mig at du ikke lytter til
vedkommende og lader øreringene sidde. Men sket er sket. Jeg har selv været
piercet en hel del og taler af erfaring når jeg siger dette:

Rens ALDRIG i brintoverilte. Det gør at huden ikke kan hele og der kommer
nemmere betændelse i. Brintoverilte er ætsende og det er ikke ligefrem det
man har behov for når man bliver piercet og huden skal gro sammen. Du skal
derimod rense i klorhexidin og sørge for aldrig at røre øret uden at have
vasket hænderne grundigt først. Når du skal rense dine øreringe så kan du
rense i kogende vand eller også klorhexidin. Rens ikke dine øreringe i
brintoverilte da de bliver matte og sorte af det (ægte sølv gør). Der kan
godt gå lang tid inden dine ører er okay igen.

Mvh Helle.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 16-09-04 15:33

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brintoverilte da de bliver matte og sorte af det (ægte sølv gør). Der kan
> godt gå lang tid inden dine ører er okay igen.

Hej.

Jeg ved ikke hvor udbredt det er at få "skudt" huller i ørerne længere. En
hurtig rundspørge blandt mine bekendte - der har fået lavet deres huller i
øre og næse hos forskellige guldsmede, optikere og andre steder - viser at i
de fleste tilfælde har man brugt en steril tang til at lave hullerne med.
Det er meget almindeligt her i området at der er butikker som både sælger
briller og smykker. Tangen er lavet af plastik, og bruges kun én gang (dog
kan man bruge den flere gange i træk på den samme person, hvis man f.eks.
skal have lavet huller i begge ørerne) og derefter smides den ud. Tangen
ligger i en plastikpose hvor der også er renseservietter og i nogle tilfælde
er ørerringene også pakket med i selve posen. Det var de i mit tilfælde. Jeg
fik at vide at jeg ikke måtte tage ringene ud før efter en måned, og at jeg
skulle huske at dreje dem rundt flere gange om dagen, for at hullet ikke
skulle gro sammen om ringene. Jeg fik også at vide at jeg skulle gå på
apoteket og købe en flaske brintoverilteOPLØSNING, 3 eller 5 procent, for
Guds skyld ikke ren brintoverilte, og rense omkring øreringene, men uden at
tage ørerringene ud.

Ren brintoverilte er ætsende, men det er en 3-5 procent opløsning altså
ikke, så det er ikke skadeligt på nogen måde.
Klorhexedin kan misfarve både huden og smykkerne, så pas på med det.

I dag renser jeg stadigt mine øreflipper og øreringene i
brintoverilteopløsning, 3 procent, og det fungerer rigtig fint. Smykkerne
bliver ikke matte og sorte af det, det gør de derimod hvis jeg undlader at
rense dem. I øvrigt kan jeg anbefale at man lader butikken polere sine
sølvsmykker, hvis de er blevet grimme at se på, de har sådan en smart tromle
til det, og ofte koster det ikke ret meget, jeg har endda oplevet at
butikker der gør det ganske gratis.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-09-04 19:06

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tromle
> til det, og ofte koster det ikke ret meget, jeg har endda oplevet at

Lige noget... Hos nogle mennesker virker selv fortyndet brintoverilte
lokalirriterende, hvilket vil sige at hullerne heler MEGET langsommere.
Og husk at vaske fingre, hvis i absolut skal dreje på øreringene. (dte med
at de vokser sammen er noget pis.) Drej dem en gang om ugen, max. Der er
ingen grund til at pille ved dem, mere end allerhøjst nødvendigt.

Mvh. Nana

Fra : Peter

Dato : 17-09-04 14:33

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message news:<ACk2d.49290$Vf.2427798@news000.worldonline.dk>...

> [...]
> at de vokser sammen er noget pis.) Drej dem en gang om ugen, max. Der er
> ingen grund til at pille ved dem, mere end allerhøjst nødvendigt.

Mvh.