Et lidt usædvanligt indlæg..
Fra : Nielsen

Dato : 25-08-04 21:08

Hejsa,

Jeg er begyndt at have tvangstanker.. Det lyder sikkert vildt åndsvagt, men
det føles ikke sjovt.

Jeg går rundt og har en stærk fornemmelse af, at jeg kan dø når som helst
(!). Jeg har det som om jeg ikke stoler på, at mit hjerte bliver ved med at
slå. Og når jeg får sådan en tanke, så får jeg det MEGET ubehageligt i
brystkasse-regionen, plus at jeg kan blive noget svimmel. Jeg tror at jeg
får en blodprop/hjertestop eller sådan noget. Den mindste stikkene eller
prikkende smerte jeg får i brystkassen, eller i armene, og jeg tror straks
det er noget fatalt. Jeg kan ikke smide tankerne fra mig - jeg er hjemsøgt
af dem.. Sover også meget dårligt om natten. Kan tvangstanker påvirke
fysisk?

Jeg har været nede ved lægen i dag. Mit blodtryk er helt normalt, og EKG
viser intet usædvanligt. Jeg har også fået taget blodprøver, som jeg først
får svar på i næste uge.

Jeg er en 29 år gammel mand. Jeg er en smule overvægtig, men starter hos
vægtkonsulenterne i næste uge. Mit BMI tal ligger på ca. 30.

Har nogen været ude for noget lignende, med disse tvangstanker? Trænger til
trøst/gode råd/bare noget..

mvh. Nielsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-04 21:17

Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke smide tankerne fra mig - jeg er hjemsøgt af dem.. Sover
> også meget dårligt om natten. Kan tvangstanker påvirke fysisk?

på mig lyder det nærmest som om du får et angstanfald..... ;)
men ja, det KAN sagtens påvirke fysisk også.....

> [...]
> hos vægtkonsulenterne i næste uge. Mit BMI tal ligger på ca. 30.
>
> Har nogen været ude for noget lignende, med disse tvangstanker?

jeg havde en periode hvor jeg havde trykken i hovedet og fik hjertebanken og
svimmelhedsanfald uden nogen tydelig grund...... blev undersøgt af både min
læge og en neurolog.....
neurologen mente direkte at jeg havde angstanfald, for der var absolut intet
ivejen i min hjerne*G* (hvilket jo er fint nok)....
jeg blev vildt ked af det, fordi jeg er vant til at have helt tjek på mine
symptomer og hvad de skyldes, så det at det faktisk var psykisk var en
trist erkendelse.....
men sjovt nok, siden jeg fik det konstanteret, og fik det gennemtænkt, har
jeg måtte erkende at jeg ikke har haft et eneste anfald siden.....

hvis det er angstanfald(det finder du jo ud af når der ikke er andet der kan
være galt*G*), kan du gøre en af to ting... enten prøve at arbejde dig
igennem det selv, eller søge hjælp hos din læge.....

det bør iøvrigt siges at angstanfald kan udløses af de mindste ting, men de
er heldigvis forholdsvis nemme at arbejde sig ud af hvis man tager det i
opløbet....
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/depression/coping/expert/article.jsp?articleIdent=dk.depression.coping.expert.dk_depression_article_6085

håber det hjalp lidt ;)
--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Olesen

Dato : 25-08-04 21:21

"Nielsen" <ingen@email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> brystkasse-regionen, plus at jeg kan blive noget svimmel.
> Har nogen været ude for noget lignende, med disse tvangstanker? Trænger

Jeg tror det handler om stress, endten i dagligdagen,
eller generelt omverdenen kræver så meget, det kan
være svær at følge med.

Tillad mig at kalde dit problem en 'grille'.
Ikke at det er alvorligt nok, men jeg tror
blot det er noget som hurtig er ovre igen.

Lidt som du hører noget musik du ikke kan
komme på hvad er, det sætter sig også på
en sær måde, og det er nok sådan en
mekanisme du har pt.

Lægen sagde også du var ok ?!

Fra : Gert Medom

Dato : 25-08-04 22:23

Hej.

Jeg synes det er et reelt problem du har, og at du ikke behøver at
undskylde.

Det er rigtigt af dig at gå til læge og få sandsynliggjort, at dit hjerte er
sundt og kan tjene dig i mange år endnu. Jeg tror også at en vægt regulering
er positiv, fordi du så gør noget konkret for at få det bedre.

Jeg ved fra mig selv og fra andre jeg har snakket med, at stress kan give
den slags smerter. Der er i meget høj grad sammenhæng mellem det psykiske og
kroppen. Et fænomen som alle kender til er sommerfugle i maven.........

Hvis du har en god ven, så tal med vedkommende om det. Noget af det der har
hjulpet mig mest har været, at der var en forstående person der lyttede til
mig og forstod mig, så jeg ikke følte mig dum og alene.

Jeg synes at hvis disse tvangstanker vedbliver med at være et problem,
skulle du måske til en psykolog.

Venlig aftenhilsen

Gert

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-08-04 09:07

"Nielsen" <ingen@email.com> wrote in message

> [...]
> (!). Jeg har det som om jeg ikke stoler på, at mit hjerte bliver ved med at

Kender det godt, men det skyldes at man er begyndt at spekulere for
meget over livets skrøbelighed. Det kan være stress, men det kan faktisk
også opstå når man lige har fået børn...!

Tænk i stedet for på, at du har klaret 29 år uden antydning af
problemer. De fleste danskere bliver over 70 år, så du har intet at
bekymre dig over nu.

> Jeg har været nede ved lægen i dag. Mit blodtryk er helt normalt, og EKG
> viser intet usædvanligt. Jeg har også fået taget blodprøver, som jeg først
> får svar på i næste uge.

Godt, så hører du ikke til de ganske få tilfælde, som ikke følger
statistikken.

> Jeg er en 29 år gammel mand. Jeg er en smule overvægtig, men starter hos
> vægtkonsulenterne i næste uge. Mit BMI tal ligger på ca. 30.

Man falder ikke død om fordi man er en smule overvægtig.

> Har nogen været ude for noget lignende, med disse tvangstanker? Trænger til
> trøst/gode råd/bare noget..
>
> mvh. Nielsen

Jeg kan anbefale dig at dyrke en masse motion. Der får man bekræftet, at
skroget fungerer som det skal, foruden at man øger sine chancer for at
undgå hjerteproblemer.

Løb en lang tur! Jo længere, du kan løbe, jo mere "i live" føler du dig
bagefter.

mvh. JIB

Fra : Nielsen

Dato : 26-08-04 16:33

Hej,

Jeg vil meget gerne takke jer allesammen, der har svaret mig. I er
allesammen meget søde og flinke. Jeg har det lidt bedre når jeg løber en
tur. Generelt er jeg dog ikke på toppen endnu. Oveni har jeg tynd mave.. :(

Jeg må se hvordan det går om 3-4 dage. Forhåbentlig lidt bedre..

mvh. Nielsen

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 27-08-04 10:13

Hej
Ja, de tvangstanker kender jeg godt, jeg har dem med mellemrum, men jeg er
dog også kronisk syg med mange sygdomme. Mine tvangstanker handler dog ikke
altid kun om mig selv. Når jeg i en periode slet ikke kan styre det får jeg
angst stillende medicin og det plejer at få bugt med det. Nu er jeg jo også
en gammel pige på 55, og du er ung endnu. Så lyt til de råd du har fået her,
og husk ikke stresse, vær god ved dig selv, dyrk motion og pas på dig selv.

--
Mange hilsner
Alice

Fra : Gert Medom

Dato : 29-08-04 13:10

Hej.

To skiver knækbrød hver morgen. To æbler i løbet af dagen. To skiver
knækbrød til aften. Det har hjulpet mig meget

Hilsen Gert

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 27-08-04 15:32

"Nielsen" <ingen@email.com> wrote in message
> Hejsa,
>
> Jeg er begyndt at have tvangstanker..

Uha

>Det lyder sikkert vildt åndsvagt,

Nej, det synes jeg ikke at det gør

>men det føles ikke sjovt.

Nej selvfølgelig

> Jeg går rundt og har en stærk fornemmelse af, at jeg kan dø når som helst

Oki, så er det vist ikke tvangstanker det handler om.

> [...]
> prikkende smerte jeg får i brystkassen, eller i armene, og jeg tror straks

Det er ret normalt i din alder, omkring de 30, at få tanker om død og
sygdom. Man opdager pludselig at man ikke er ung og urørlig, oplever måske
familie, venner eller bekendte blive syge eller dø.

>Jeg kan ikke smide tankerne fra mig - jeg er hjemsøgt
> af dem.. Sover også meget dårligt om natten.

Se, det lyder så lidt værre end "normalt" og jeg tror det måske handler om
angst evt. panikangst.

> Kan tvangstanker påvirke fysisk?

Alle bekymringer (overdrevne) påvirker vores fysik. Du kan sagtens opleve
svimmelhed, smerter, trykken for brystet, hjertebanken o.s.v uden at der er
noget som helst i vejen andet end din bekymring.

> Jeg har været nede ved lægen i dag. Mit blodtryk er helt normalt, og EKG
> viser intet usædvanligt. Jeg har også fået taget blodprøver, som jeg først
> får svar på i næste uge.

90% af alle blodprøver er normale fortalte min læge mig engang

> Jeg er en 29 år gammel mand. Jeg er en smule overvægtig, men starter hos
> vægtkonsulenterne i næste uge. Mit BMI tal ligger på ca. 30.

Overvægt er jo aldrig godt, men mangelende motion skulle efter sigende være
værre.

> Har nogen været ude for noget lignende, med disse tvangstanker? Trænger
til
> trøst/gode råd/bare noget..

Mit "gode" råd kommer så her: du kan ikke leve i angsten for hvad der KAN
ske, og der er ingen grund til at være bekymret. Selvfølgelig kan der ske
noget med dig eller mig, men hvis man alligevel ikke kan ændre på det,
hvorfor så bekymre sig. Det kan da vente til den dag hvor vi *måske* får
konstateret en sygdom. Dermed ikke sagt at man ikke skal være fornuftig. Jeg
undlader f.eks. ikke at køre i bil fordi der kan ske en ulykke, men jeg
tager da sele på og kører fornuftigt. Spis sundt, hvil nok, dyrk motion
(virker i øvrigt ret angstdæmpende), le meget, vær positiv, i det hele taget
vær god ved dig selv.

Du er 29 år. Måske bliver du 85 år og dør så en nat ved at du sover stille
ind. Der er 56 år til. Vil du leve disse 56 år i angst for sygdom og død?

Måske bliver du alvorligt syg før. Du ved det ikke, men det er DIT valg om
du vil ødelægge de mellemliggende år med bekymringer.

HVis du af din læge får at vide at du er helt rask og fortsat ikke kan styre
din angst, er der jo også mulighed for at du virkelig lider af
angst/panikangst. Her er kognitiv terapi en god behandlingsmulighed evt.
kombineret med medicin.

> mvh. Nielsen

mvh Lisbeth Nielsen

Fra : Bamse

Dato : 15-09-04 23:03

> Jeg er begyndt at have tvangstanker.. Det lyder sikkert vildt åndsvagt,
> men
> det føles ikke sjovt.

hvis du har taget stoffer, så er det flashbacks du oplever...det går væk med
tiden...