Prisern på magnyler
Fra : Steen

Dato : 21-08-04 10:52

100 stk magnyler a 500mg koster ca. 40 kr. Det er beregnet til kortvarige
behandling af smerter.

100 stk hjertemagnyler a 75mg eller 150mg koster ca. 75 kr., altså hhv. ca.
12 og 6 gange så meget.

Hvorfor denne kollosale prisforskel?

Forklaringen kan kun være, at da hjertemagnyl anvendes til varig lidelse kan
de fås på recept og dermed med tilskud fra det offentlige. Dermed kan
medicinalfirmaet sætte prisen op uden at patienten mærker noget til det, men
skatteyderne betaler.

Jeg synes, at medicinalfirmaerne er grove i deres prisfastsættelser. Det er
helt OK, at der er offentlige tilskud til folk med varige lidelser, men det
er sgu' for galt, at medicinalfirmaerne udnytter det som de gør.

Hvis man knækker en 500mg i fire dele (evt. ved hjælp af en pilledeler fra
apoteket), får man 125mg og prisen for 100 stk er 10 kr.

Prisen for 100 stk hjertemagnyler med max. offentligt tilskud (85%) er 11,25
kr.

Det er altså det billigste både for patienten og for skatteyderne at dele
pillerne.

/Steen

Fra : Nicolai

Dato : 21-08-04 12:10

"Steen" <steen@XXXrboel.dk> wrote in message

> [...]
> behandling af smerter.
>
> 100 stk hjertemagnyler a 75mg eller 150mg koster ca. 75 kr., altså hhv.

Er indholdet da hundrede procent identisk?

> /Steen

Nicolai

Fra : Steen

Dato : 21-08-04 12:42

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse
> Er indholdet da hundrede procent identisk?

Ja, fuldstændig. Det er acetylsalicylsyre, der er det virksomme stof i alle
magnyler.

/Steen

Fra : Nicolai

Dato : 21-08-04 21:37

"Steen" <steen@XXXrboel.dk> wrote in message

> Ja, fuldstændig. Det er acetylsalicylsyre, der er det virksomme stof i
alle
> magnyler.

Ja, det kender jeg vist godt. Virker det ikke blodfortyndende? Men du har da
ret i at det virker mystisk, hvis de er 100 procent identiske.

> /Steen

Nicolai

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-04 22:35

"Steen" <steen@XXXrboel.dk> skrev i en meddelelse

> "Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Ja, fuldstændig. Det er acetylsalicylsyre, der er det virksomme stof i
alle
> magnyler.

Er Acetylsalicylsyre (ASA) ikke stereoisomerisk?
Så vidt jeg husker er det tilfældet - den ene isomer virker ikke
smertestillende og er skrap mod maven, mens den anden blokerer forskellige
nervereceptorer i kroppen og er knap så slem ved maven.
Af gode grunde er det kun den ene man ønsker i magnyler. Jeg gætter på det
samme er tilfældet med hjertemagnyler (selvom jeg ikke aner om der er
forskel på virkningen mht blodfortynding, men det må formodes at man gerne
vil undgå mave problemerne).
Selve fremstillingen af ASA er ganske triviel - men som ved en masse andre
kemikalier er det oprensning der er dyrest (og test, kontrol m.v.).
Hvis hjertemagnyl skal tages vedvarende vil jeg tro der er et større krav
til renhedensprocenten af den "rigtige" isomer samt større kontrol af
renheden. Og det er jo de ting der koster.
Selve fremstillingen af den "rå" ASA er et simpelt kemiforsøg du kan få
studenter i gymnasiet til at lave - og det er netop det du får hvis du kun
betragter det som at købe 5 kg eller 1 kg kartofler og ikke tror den er
længere end det.
ASA uden oprensning er iøvrigt hvad man tidligere brugte som naturmedicin,
ved at man bed i pilebark der indeholder netop ASA, især mod gigtplager. Men
da bivirkningerne var slemme (mavesyre) anvendtes det kun ved slemme plager
og/eller til gamle mennesker.

En lille tilhørende historie:
Det er iøvrigt det som "hekse" bruger i deres "hovedpine-te" - jeg så det
sidst i sådan et sommerprogram med dem fra rabatten (Henrik? og?) hvor de
kørte rundt i DK og besøgte en heks der lavede "rigtig" medicin og lavede
denne te hun fejlagtigt troede svarede til en pamol. Men hendes kongstanke
var jo at man ikke skulle købe alt det medicin på apoteket som man ikke
vidste noget om - nej man skulle have det som en skør kone havde fundet
rundt omkring i skoven og som hun ikke engang anede noget om selv, men som
det ihvertfald kan siges om vil være slemt for maven.
Og hun går og tror at hun har et eller andet som lægeverdenen ikke har
øjnene oppe for. I virkeligheden er det lægeverdenen der er næsten 100 år
længere videre fra præcis det punkt hun er. Nå ja men sådan er det med de
fleste der tror de har noget særligt og anderledes og alternativt "som det
etablerede slet ikke forstår".

Fra : G.B.

Dato : 21-08-04 22:44

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i meddelelsen

> ASA uden oprensning er iøvrigt hvad man tidligere brugte som
> naturmedicin, ved at man bed i pilebark der indeholder netop ASA, især

Pilebark indeholder ikke ASA, men salicin, som efter optagelse i blodbanen
af enzymer omdannes til salicylsyre (og ikke ASA).

ASA er et syntetisk produkt, som ikke forekommer naturligt.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-04 22:45

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af enzymer omdannes til salicylsyre (og ikke ASA).
>
> ASA er et syntetisk produkt, som ikke forekommer naturligt.

Det er rigtigt nok. Det er mig der ikke husker "historien om aspirinens
fremkomst" præcist nok.

Fra : Coronado

Dato : 21-08-04 13:29

> [...]
> 11,25 kr.
>
> Det er altså det billigste både for patienten og for skatteyderne at

Ved du rent faktisk hvorfor der er så himmelvid forskel på pillerne ?
Morfin indholdet.
Hjertemagnyler har et højere morfin indhold end alm. håndkøbs magnyler.
Det er også derfor at hjertemagnyler kun fåes på recept.

Man må under igen omstændigheder se på antal mg i pillerne, man skal se
på det aktive stof i pillen.
Er folk vandt til hjertemagnyler på 125mg vil de 500-600mg håndkøbsmagnyler
kun have en meget lille effekt til ingen, specielt i knækket tilstand, som
du tipper til at gøre ved pillerne.

Nu er jeg selv migræne lidende og ved lige nøjagtig hvad der kan kurrere
en sådan hård omgang.
De piller jeg får på recept, ligger helt nede på 50mg, men har et højere
morfin indhold end hjertemagnyler på 125mg.
Derfor virker hjertemagnyler dårligt nok på mig.
Håndkøbs magnyler på 500 eller 600mg har overhovedet ingen virkning.

Så nej desværre, dit tip er ikke så godt igen da du kun har set på
hvad der står af mg på glassene og ikke det/de aktive stoffer.

Per

Fra : Steen

Dato : 21-08-04 13:40

"Coronado" <falsk@falsk.fake> skrev i en meddelelse
> Ved du rent faktisk hvorfor der er så himmelvid forskel på pillerne ?
> Morfin indholdet.

Sludder. Der er aldeles ikke morfin i hjertemagnyl.

> Hjertemagnyler har et højere morfin indhold end alm. håndkøbs magnyler.
> Det er også derfor at hjertemagnyler kun fåes på recept.

Sludder igen. Der er ikke morfin i hverken hjertemagnyler eller
håndkøbsmagnyler. Du tænker måske på kodimagnyler, hvor kodeinen omdannes
til morfin, men jeg taler ikke om kodimagnyler.

Hjertemagnyler fås både i håndkøb og på recept (med offentligt tilskud).

> Man må under igen omstændigheder se på antal mg i pillerne, man skal se
> på det aktive stof i pillen.

Jeg ser også på det aktive stof i pillen, nemlig acetylsalicylsyre, samt på
mængden af det.

> Er folk vandt til hjertemagnyler på 125mg vil de 500-600mg
håndkøbsmagnyler
> kun have en meget lille effekt til ingen, specielt i knækket tilstand, som
> du tipper til at gøre ved pillerne.

Igen noget sludder. En kvart almindelig magnyl på 125 mg fungerer fint som
en hjertemagnyl på 75-150 mg. Det vil både læger og apotekere kunne
bekræfte.

> [...]
> Derfor virker hjertemagnyler dårligt nok på mig.
> Håndkøbs magnyler på 500 eller 600mg har overhovedet ingen virkning.

Der er noget, som du har misforstået. Hjertemagnyler bruges ikke imod
mugræne, men for at forebygge blodpropper.

> Så nej desværre, dit tip er ikke så godt igen da du kun har set på
> hvad der står af mg på glassene og ikke det/de aktive stoffer.

Ok jo, det kan du tro, at det er, og først og fremmest så kan det offentlige
spare på medicinudgifterne, så der kan blive bedre råd til andre
behandliger.

/Steen

Fra : Daniel O´keefe

Dato : 21-08-04 14:06

"Steen" <steen@XXXrboel.dk> skrev i en meddelelse

Må jeg så spørge hvorfor du sammenligner blodmidicin med alm.
smertestillende piller ?
Jeg må indrømme jer er meget skeptisk efter en artikkel jeg læste i en avis
fornyligt
hvor de helt frarådede at lytte til alle de tips der er findes på nettet
fordi at langt de fleste
tips er mere skadelige end de gavner.

Mvh

Daniel.

Fra : DM

Dato : 21-08-04 15:11

"Daniel O´keefe" <no@thankyou.com> skrev i en meddelelse

> [...]
avis
> fornyligt
> hvor de helt frarådede at lytte til alle de tips der er findes på nettet

Altså det virksomme stof i de to omtalte piller er fuldstændigt det samme
Så hvis man mener man kan styre det er der penge at spare.

/DM
..

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 21-08-04 16:53

> [...]
avis
> fornyligt
> hvor de helt frarådede at lytte til alle de tips der er findes på nettet

Der er absolut INGEN forskel overhovedet på de 2 piller - andet end
indholdsmængden ( Sammenlign det med at købe 1 kg. eller 5 kg. kartofler ).
At pillerne sælges under navnet "Hjertemagnyl" er udelukkende fordi 125 mg.
acetylsalicylsyre er nok til at holde blodet "flydende" hos potentielle
AMI-patienter, og det sikkert er nemmere for mange ældre medborgere at huske
det navn?
Mere af stoffet ville formentlig, på langt sigt gøre mere skade end gavn, da
det som bekendt er temmelig skadelig for mave-tarm systemet, så derfor har
man lavet de svage magnyler. De sælges forøvrigt også under handelsnavne som
"Svage magnyler" og "Børnemagnyler".
Men altså ideen med at dele en alm. Magnyl ( eller tilsvarende ) på 500 mg.
er slet ikke tosset - omend det ikke er nogen nyhed ;) - og på samme måde
kan man gøre med meget andet medicin. Her kan f.eks nævnes Brufen, Ibumetin
oa. NSAID medikamenter som fåes i 600mg. men mange har ofte kun brug for 200
mg. ad gangen, og kan derfor med økonomisk fordel dele.

Mvh. Lisbeth

Fra : Else Holm

Dato : 21-08-04 19:33

"Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse
> "Daniel O´keefe" <no@thankyou.com> skrev i en meddelelse

<klip>

> [...]
> nævnes Brufen, Ibumetin oa. NSAID medikamenter som fåes i 600mg. men
> mange har ofte kun brug for 200 mg. ad gangen, og kan derfor med

Den anbefalede mængde Acetylsalicylsyr i Hjertemagnyl er efterhånden
nede på 75 mg - det vil ikke være særlig nemt at dele en 500-mg's
tablet i den størrelse.

--
Else

Fra : G.B.

Dato : 22-08-04 11:55

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:412840af$0$26366
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Den anbefalede mængde Acetylsalicylsyr i Hjertemagnyl er efterhånden
> nede på 75 mg - det vil ikke være særlig nemt at dele en 500-mg's
> tablet i den størrelse.

Nåeh - man kan da bare udrive den i en morter og veje den relevante mængde
af på en analysevægt...

Fra : Steen

Dato : 22-08-04 18:20

> Nåeh - man kan da bare udrive den i en morter og veje den relevante mængde
> af på en analysevægt...

Man behøver ikke en analysevægt, bare en køkken- eller brevvægt, gerne
elektronisk.
Gør følgende: Efter 500 mg er knust i en morter, bland den med 60 gram
sukker. Afvej derefter 10 gram af blandingen og du har 83 gram magnyl.

/Steen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-08-04 18:25

In dk.forbruger Steen <steen@tagbortrboel.dk> wrote:
> Man beh?ver ikke en analysev?gt, bare en k?kken- eller brevv?gt, gerne
> elektronisk.
> G?r f?lgende: Efter 500 mg er knust i en morter, bland den med 60 gram
> sukker. Afvej derefter 10 gram af blandingen og du har 83 gram magnyl.

Eller 10 gram sukker og 0 gram magnyl. Eller 500mg magnyl og 9½ gram
sukker. Eller...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Steen

Dato : 22-08-04 18:27

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Eller 10 gram sukker og 0 gram magnyl. Eller 500mg magnyl og 9½ gram
> sukker. Eller...

Ikke forstået.

/Steen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-08-04 18:38

In dk.forbruger Steen <steen@tagbortrboel.dk> wrote:

> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ikke forst?et.

Hvis du bare blander pille og sukker, har du absolut ingen garanti
for en jævn fordeling. Der forekommer 120 gange mere af det ene end det
andet - ikke just fremmende for at lave en jævn fordeling.

Fra : Steen

Dato : 22-08-04 18:44

> Hvis du bare blander pille og sukker, har du absolut ingen garanti
> for en jævn fordeling. Der forekommer 120 gange mere af det ene end det
> andet - ikke just fremmende for at lave en jævn fordeling.

Ork jo, så nøjagtigt behøver det heller ikke at være.

/Steen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-08-04 18:53

In dk.forbruger Steen <steen@xxxrboel.dk> wrote:

> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ork jo, s? n?jagtigt beh?ver det heller ikke at v?re.

Hvis det er acceptabelt at få 500mg en dag, og 0 de næste 5, hvorfor så
ikke bare spise pillerne hele i stedet for at forsøge at blande dem op?

Fra : Steen

Dato : 22-08-04 20:50

> In dk.forbruger Steen <steen@xxxrboel.dk> wrote:
>
> Hvis det er acceptabelt at få 500mg en dag, og 0 de næste 5, hvorfor så
> ikke bare spise pillerne hele i stedet for at forsøge at blande dem op?

Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, men så stor forskel bliver der heller
ikke. Men 1/4x500mg = 125 mg er efter min mening osse udmærket. Det behøver
ærligt talt ikke være så nøjagtigt, og det er nok at tage een gang om ugen,
så mon ikke det går.

/Steen

Fra : Holst

Dato : 22-08-04 18:40

Steen wrote:

> Ikke forstået.

At du ved blandingen med sukkeret næppe er i stand til at lave en
tilstrækkelig homogen blanding til at opnå det ønskede resultat.

Fra : G.B.

Dato : 22-08-04 20:49

Holst <newsaug04@shelter.dk> skrev i meddelelsen news:4128da7b$0$268
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> At du ved blandingen med sukkeret næppe er i stand til at lave en
> tilstrækkelig homogen blanding til at opnå det ønskede resultat.

Hvis han nu bruger flormelis (eller mannitol?) ...?

Fra : G.B.

Dato : 22-08-04 20:48

"Steen" <steen@TAGBORTrboel.dk> skrev i meddelelsen

> Gør følgende: Efter 500 mg er knust i en morter, bland den med 60 gram
> sukker. Afvej derefter 10 gram af blandingen og du har 83 gram magnyl.

Gram? Det var s***ns. Hvordan går det til?

Fra : Steen

Dato : 22-08-04 16:25

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den anbefalede mængde Acetylsalicylsyr i Hjertemagnyl er efterhånden
> nede på 75 mg - det vil ikke være særlig nemt at dele en 500-mg's
> tablet i den størrelse.

Jo men da virkningen varer op til 10 dage efter indtagelsen behøver man ikke
tage mere end ca. 1 om ugen, så det gør ikke den store forskel.

Men hvis bare prisen kom ned hvor den hører hjemme, og medicinalfirmaerne
ikke bedrev tilskudstænkning, ville det være en fordel ikke mindst for
skatteyderne.

/Steen

Fra : phayrynx

Dato : 24-08-04 08:09

> Den anbefalede mængde Acetylsalicylsyr i Hjertemagnyl er efterhånden
> nede på 75 mg - det vil ikke være særlig nemt at dele en 500-mg's
> tablet i den størrelse.

Det er totalt ligegyldigt, om man får 125 mg eller 75 mg magnyl om
dagen, hvis man altså går efter den blodfortyndende effekt.
Man kan altså bare dele en 500 mg tablet i 4 dele med en almindelig
kniv, og så få 125 mg dagligt.
Det plejer jeg at anbefale mine yngre patienter, som er i stand til at
administrere det.

Vh Sune

Fra : Steen

Dato : 21-08-04 17:28

"Daniel O´keefe" <no@thankyou.com> skrev i en meddelelse
> Må jeg så spørge hvorfor du sammenligner blodmidicin med alm.
> smertestillende piller ?

Fordi acetylsalicylsyre BÅDE har en smertestillende virkning og en
blodfortyndende virkning. Det meste medicin har mere end een virkning.

> [...]
avis
> fornyligt
> hvor de helt frarådede at lytte til alle de tips der er findes på nettet

Man skal altid vore skeptisk, både overfor nettet, men ind i mellem også
overfor sundhedsvæsnet selv. Ikke desto mindre kan du jo selv læse om
midlerne i det officielle lægemiddelkatalog:
http://www.lmk.dk

Du kan også spørge en læge eller på apoteket, men vær opmærksom på, at
apoteket tjener flere penge ved at sælge hjerte-magnyl end smerte-magnyl.

/Steen

Fra : Christian Bech

Dato : 21-08-04 20:49

In article <41271b34$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Steen" <steen@XXXrboel.dk> wrote:

> Hvis man knækker en 500mg i fire dele (evt. ved hjælp af en pilledeler fra
> apoteket), får man 125mg og prisen for 100 stk er 10 kr.

Er det aktive stof fordelt ligeligt i pillerne? Det kan nemlig være et
problem i piller uden delekærv.

--
Christian

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 21-08-04 21:28

"Christian Bech" <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det aktive stof fordelt ligeligt i pillerne? Det kan nemlig være et
> problem i piller uden delekærv.
>
> --
> Christian

Der er delekærv på de fleste Magnyl-typer ( hvis ikke alle ), men nu er det
jo ikke sådan at producenterne står og putter 125 mg. acetylsalicylsyre i
hver pille;)

Der bliver blandet til tusindevis af piller på een gang, og så kan man jo på
samme måde spørge sig selv: "Er der mon "aktivt stof" i lige præcis mine
piller?" Så ud fra den betragtning vil jeg tillade mig at udlede at, man
ganske roligt kan gå ud fra at de virksomme stoffer er ligeligt fordelt, i
hver pille.

mvh. Lisbeth

Fra : Christian Bech

Dato : 21-08-04 22:37

In article <4127af67$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> wrote:

> [...]
> ganske roligt kan gå ud fra at de virksomme stoffer er ligeligt fordelt, i

Jeg skriver skam ikke ud fra nogen viden om medicinproduktion, men jeg
har ladet mig fortælle, at man fx ikke deler piller uden delekærv på
sygehusene netop af denne grund.

Ved du, hvordan man sikrer fordelingen af de aktive stoffer ligeligt? At
blande alt som en stor suppe uden at der skulle være bestemte metoder
til at sørge for fordelingen lyder nemlig ikke plausibelt for mig.

--
Christian

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 21-08-04 23:57

> [...]
> blande alt som en stor suppe uden at der skulle være bestemte metoder
> til at sørge for fordelingen lyder nemlig ikke plausibelt for mig.

Se, nu begynder det at blive kompliceret;)

For grunden til at man ikke deler kapsler KAN være at, målorganet er
carrierbaseret, og derfor skal/bør medicinen ikke opløses før den når
receptorstedet. Det aktive stof i medicin frigives nemlig når medicinen er
opløst, og f.eks er tabletter noget af det som giver den hurtigste
terapeutiske virkning da disse opløses allerede i maven.
Hvis man knækker en kapsel opløses medicinen for tidligt, og man opnår
dermed ikke den ønskede virkning. ( Helt forenklet sagt )

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian Bech

Dato : 22-08-04 22:32

In article <4127d24f$0$216$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> [...]

> Hvis man knækker en kapsel opløses medicinen for tidligt, og man opnår
> dermed ikke den ønskede virkning. ( Helt forenklet sagt )

Mener du, at medicinen skulle kunne blive opløst i spiserøret? Hvis man
skal udskyde opløsningen virker det da mere plausibelt, at man ønsker en
opløsning i tarmen og så er stikpiller vel at foretrække.

Jeg er altså ikke helt overbevist. Kan du forklare, hvordan man i
pilleproduktion sikrer en ligelig fordeling af det aktive stof? Jeg kan
ikke helt begribe, hvordan man skulle kunne gøre det ved at blande alt i
en stor gryde. Jeg synes, det virker mere oplagt med en mekanisk teknik
ala fyldte chokolader.

--
Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-04 22:54

Christian Bech skrev:

>Jeg er altså ikke helt overbevist. Kan du forklare, hvordan man i
>pilleproduktion sikrer en ligelig fordeling af det aktive stof?

Ved at sørge for at alle stoffer er pulveriseret, og derefter ved
at røre godt rundt.

>en stor gryde. Jeg synes, det virker mere oplagt med en mekanisk teknik
>ala fyldte chokolader.

Hvorfor tror du ikke de bruger en mekanisk teknik?

--
Bertel

Fra : Christian Bech

Dato : 23-08-04 08:45

In article <2d5ii054ha0raq8omoucjmjn7td4qnj1o0@news.stofanet.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Ved at sørge for at alle stoffer er pulveriseret, og derefter ved
> at røre godt rundt.

Kan det virkelig gøre det.

> Hvorfor tror du ikke de bruger en mekanisk teknik?

Jeg spørger i blinde, da jeg selv er henvist til at formode, i håb om at
der var nogen, der sad inde med førstehåndsviden.

--
Christian

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 22-08-04 23:03

> [...]
> ikke helt begribe, hvordan man skulle kunne gøre det ved at blande alt i
> en stor gryde. Jeg synes, det virker mere oplagt med en mekanisk teknik

Nej, jeg mener ikke at medicinen kan opløses i spiserøret - det har jeg vist
heller ikke givet udtryk for - men det ville komme alt for vidt at skulle
ind i en lang udredning her, om hvor og hvordan forskellige præparater
opløses - og så er vi vist helt OT efterhånden.
Mht. stikpiller, dispenseres disse jo også når det er påkrævet, men i andre
tilfælde er det mest hensigtsmæssigt at, dispensere i andre former.

Hvorfor pilleproduktion foregår som den gør, kan / skal jeg ikke forsvare,
men jeg ser bestemt ikke noget odiøst i at "blande alt i een gryde". Det
drejer sig udelukkende om kemi, og til det har vi da heldigvis dygtige
farmaceuter, til hvem vi må sætte vores tillid ;)

( PS. Tag et eksempel fra din hverdag: Når du bager boller, får du jo heller
ikke een bolle med udelukkende gær, een med kun mel, og een med bare
margarine - du satser på at alle ingredienser fordeles ligeligt i dejgen, og
som regel er det jo også sådan det bliver ).

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian Bech

Dato : 23-08-04 09:07

In article <4129173b$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> Nej, jeg mener ikke at medicinen kan opløses i spiserøret - det har jeg vist
> heller ikke givet udtryk for

Receptorstedet vil vel ofte være maven og det, jeg undrede mig over,
var, at en opløsning inden skulle være et problem.

> [...]
> drejer sig udelukkende om kemi, og til det har vi da heldigvis dygtige
> farmaceuter, til hvem vi må sætte vores tillid ;)

Du skal skam ikke forsvare den, jeg var bare interesseret i, hvordan det
foregik.

> [...]
> margarine - du satser på at alle ingredienser fordeles ligeligt i dejgen, og
> som regel er det jo også sådan det bliver ).

Analogier er sjov I dette tilfælde kan solsikkekerner være det
aktive stof. Du kan med garanti ikke ved æltning få lige mange i hver
bolle.

--
Christian

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 23-08-04 10:26

> Analogier er sjov I dette tilfælde kan solsikkekerner være det
> aktive stof. Du kan med garanti ikke ved æltning få lige mange i hver
> [...]

Jeps - jeg ææælsker analogier;)

Tilbage til solsikkekernerne: Vi må formode at bageren jævnligt udtager
stikprøver, til solsikkekernetælling, for at sikre et ensartet niveau;) På
samme måde med medicin.

mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 23:11

> Mener du, at medicinen skulle kunne blive opløst i spiserøret? Hvis man
> skal udskyde opløsningen virker det da mere plausibelt, at man ønsker en
> opløsning i tarmen og så er stikpiller vel at foretrække.

Der kan være tale om depot-tabletter, der skal afgive medicinen over længere
tid eller der kan være tale om entero-tabletter, der først skal opløses i
tarmen og ikke i syren i mavesækken. Enten fordi medicinen har uønskede
virkninger i mavesækken, som eksempelvis acetylsalicylsyre, og derfor ønskes
opløst i tarmene, eller fordi medicinen ikke kan tåle det sure miljø i
mavesækken.
Stikpiller har den fordel at medicinen ikke føres direkte til leveren, som
det er tilfældet ved oralt indtaget medicin. Dermed undgås det, som kaldes
first-pass metabolisme, som er nedbrydning/omdannelse af et stof til et
andet. Noget medicin, som f.eks. kodein, skal undergå denne passage for at
få optimal effekt, mens andet lægemiddel, som eksempelvis nikotin, bliver
nedbrudt og effektløst ved first-pass metabolismen.

> [...]
> ikke helt begribe, hvordan man skulle kunne gøre det ved at blande alt i
> en stor gryde. Jeg synes, det virker mere oplagt med en mekanisk teknik

Når der er tale om tablet-fremstilling foregår det kort fortalt i en
'gryde'. Pulverblandingen omdannes derefter til granulatkorn, som trykkes
sammen til tabletter. Der kan så være tale om forskellige former for
granulat afhængig af lægemidlet. For at sikre en ensartet kvalitet skal der
derefter foretages adskillige tests, deriblandt dosis og masse variation,
som sikrer at tabletterne ikke afviger mere end et givent antal procent.
Afgiver de mere end det, skal hele batchen kasseres.

Mvh. Ragnar, stud.pharm

Fra : Christian Bech

Dato : 23-08-04 08:52

In article <412919fe$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Ragnar" <jepper at gmail dot com> wrote:

> [...]
> som sikrer at tabletterne ikke afviger mere end et givent antal procent.
> Afgiver de mere end det, skal hele batchen kasseres.

Tak for forklaringen. Det var den, jeg eftersøgte.

--
Christian

Fra : G.B.

Dato : 22-08-04 23:29

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Mener du, at medicinen skulle kunne blive opløst i spiserøret? Hvis

Det kan selvfølgelig OPLØSES, men ikke OPTAGES fra spiserøret.

Læs en lærebog om elementær fysiologi.

Fra : Christian Bech

Dato : 23-08-04 08:49

In article <41291e34$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

> Læs en lærebog om elementær fysiologi.

Hvorfor i alverden skulle jeg dog det?

--
Christian

Fra : G.B.

Dato : 23-08-04 14:40

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i meddelelsen news:nospam-
7C559B.09492623082004@news.net.uni-c.dk:

> Hvorfor i alverden skulle jeg dog det?

Det er jo altid godt at holde sin viden ved lige, ikke sandt?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-04 11:42

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message
> Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan selvfølgelig OPLØSES, men ikke OPTAGES fra spiserøret.

Hvorfor ikke ?

De piller med Nitro Glycerin som mange ældre får som skal lægges under
tungen kunne vel optages i spiserøret ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : Lars Frandsen

Dato : 23-08-04 12:10

> Hvorfor ikke ?
>
> De piller med Nitro Glycerin som mange ældre får som skal lægges under
> tungen kunne vel optages i spiserøret ?

Nej, ikke med samme effekt iflg. www.lmk.dk:

Farmakokinetik
Absorberes næsten fuldstændigt fra mundslimhinden. Metaboliseres hurtigt i
leveren, hvorfor virkningen er stærkt reduceret, hvis resoribletterne
synkes. Plasmahalveringstiden er 1-3 minutter. Virkningen indtræder inden
for 0,5-2, højst 5 minutter. Virkningsvarighed 10-30 minutter.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : G.B.

Dato : 23-08-04 14:39

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i meddelelsen

> De piller med Nitro Glycerin som mange ældre får som skal lægges under
> tungen kunne vel optages i spiserøret ?

Nej, de optages via slimhinderne under tungen.