yanmar
Fra : pocasaab

Dato : 28-08-04 21:57

ER der nogle som ved noget om følgende problem med yanmar 12 yse
diesel.
PÅ min bådmotor SKAL der være olie et stykke over max mærket, ellers
forsvinder olietryket. Jeg har udskiftet oliepumpen ( tryket er 5 bar
ved kold, og 1-2 bar ved varm motor )
Jeg har også efterset ventilen til undertryk i krumtaphuset, denne er
ok.
Når jeg har sejlet et stykke tid FORSVINDER motorolien over i gearet !
Lejet fra krumtapen til gearet ligger ca 10 cm over oliesumpen, så man
skulle ikke tro at det kan blive tryket ind i gearet selv om der der
skulle være en smule lækage, endvidere kommer der ingen olie ud af
gearet, der er ingen evt. tryk fra krumtaphuset.
Har nogen et godt bud på hvad der galt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-08-04 22:52

På ejendommeligvis fremsatte pocasaab følgende påstand:

> [...]
> skulle være en smule lækage, endvidere kommer der ingen olie ud af
> gearet, der er ingen evt. tryk fra krumtaphuset.

Jeg kender ikke din motor i detaljer, men det lyder underligt, at
olien skulle kunne løbe *ind* i gearkassen. Normalt er der jo
dobbeltlukket, fordi gearkasser kan sidde på forskellige motorer. Det
eneste bud, jeg kan komme på, er, at simmringen omkring krumtapakslen
er utæt. Det er ikke usandsynligt, men at olien ligefrem løber helt
ind i gearet er mystisk. Så skulle der være ganske meget tryk på.

Hvordan starter din motor? Er der startvanskeligheder, navnlig i koldt
vejr, og er der tegn på underkompression?

Det kan du bl.a. konstantere ved at fjerne oliepåfyldningeslåget mens
motoren kører. Kommer der voldsomt meget luft ud af dette rør, når du
gasser op, så er der noget som kan tyde på slidte stempelringe. Det er
som oftest det, der ødelægger simmringen omkring krumtappen.

Har du mulighed for at køre med motoren, uden gearkassen på? Den er
ikke særlig vanskelig at fjerne. Du har vel undersøgt, at motoren ikke
bliver for varm, så olien evt. bliver for tynd?

Claus
--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!

Fra : Bart Simpson

Dato : 29-08-04 11:53

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> På ejendommeligvis fremsatte pocasaab følgende påstand:

Hvorfor skriver du at påstanden er fremsat på 'ejendommelig vis'???

> Claus
> --
> GØR ET KUP
> NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!
> NU KUN 35.000
> www.nimbus26.dk

Jeg troede ikke at køb/salg annoncering var tilladt ift fundatsen...

/Bart

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 12:16

På ejendommeligvis fremsatte Bart Simpson følgende påstand:

> Hvorfor skriver du at påstanden er fremsat på 'ejendommelig vis'???

Hvorfor skriver du følgende ligegyldige informationer:

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

Det er alt sammen noget, der står i headeren!

> Jeg troede ikke at køb/salg annoncering var tilladt ift fundatsen...

Det er de heller ikke, sæt dig ind i tingene og læs på sagerne!

FUT dk.admin.netikette (læs mere om FUT og signaturer på
www.usenet.dk)

Claus

Fra : Lars

Dato : 29-08-04 20:08

> På ejendommeligvis fremsatte pocasaab følgende påstand:

> !
> man
>
>Hejsa! Yanmarmotorerne af YSE typen havde netop problemer med det agterste
hovedleje som er tilbøjelig til at blive slidt. Når tolerancen bliver for
stor, vælter smøreolien ud af lejet, jo varmere olien er jo værre, derfor
det lave olietryk ved varm motor. Umiddelbart mellem lejet og zimmerringen
er der et hulrum der drænes til krumtaphuset. Efter måske 30 år er din
zimmerring måske slidt/hård eller revnet, og så er der på YSE motorerne fri
adgang til gearkassen, da denne er sammenbygget med krumtaphuset. Så kuren
hedder nyt hovedleje + zimmerring
ps: hovedlejerne fås kun i standardstørelse.
Skulle du have flere spørgsmål vedr. YSE er du/I velkomne
Venlig hilsen lars schmidt

Fra : pocasaab

Dato : 08-09-04 21:33

"Lars" <lasc@besked.tdcadsl.dk> wrote in message news:<41322983$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> hedder nyt hovedleje + zimmerring
> ps: hovedlejerne fås kun i standardstørelse.
> Skulle du have flere spørgsmål vedr. YSE er du/I velkomne

Tak for rådet, jeg vil når båden skal op prøve at demontere gearkassen
og skifte leje og ring. Hvad mener du med at hovedlejerne fås kun i
standardstørrelse ?
En anden har her et bud på at problemet skyldes slidte stempelringe,
som derfor giver undertryk, det skulle man kunne konstanterer ved at
tage oliepropen af imens motoren køre, men olien fra sumpen bliver
sprøjtet op.
Måske at man kan monterer et rør på oliepropen med en udluftning, så
et evt. undertryk udlines. Der er dog orginalt en undertryksventis på
krumtaphuset.
jørgen

Fra : pocasaab

Dato : 08-09-04 21:45

> [...]
> ikke særlig vanskelig at fjerne. Du har vel undersøgt, at motoren ikke
> bliver for varm, så olien evt. bliver for tynd?

Motoren bliver ikke for varm, der er ingen oliepåfyldningslåg, kun en
olie-målepind i sumpen.
Jeg har haft oliepinden ude imens at motoren køre, men jeg har fået
oplyst at jeg skal regne med at olien bliver sprøjtet op, hvilket at
jeg har konstateret at den gør ( kun lettere klatter )
Kan man måle kompressionen, det er let på en benzinmotor ,men
dieselmotor er en by i rusland for mig.
Tak for dit svar.
Jørgen