GeoNav 5 vs. Garmin GPSmap 162
Fra : Kenny

Dato : 28-08-04 19:47

Er der nogle der har erfaringer med disse kortplottere? Hvad er
fordelene/ulemperne ved dem, og deres "forskellige søkort"?

MVH
Kent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-08-04 22:24

Hvis man bruger sammenligningen på:
http://www.gps.dk/product/detail/compare/3/4/446 så er beslutningen jo
ganske nem. - men mon ikke den er forkert. det kan ikke passe at geonav ikke
er vandtæt .....

Der er jo den kæmpe forskel, at Geonav5 bruger navionics kassetter.
Gpsmap162 bruger tilsvarende kort, men holder dem i den interne hukommelse.
Det er et spændende princip, da det er super nemt at uploade nye kort
*forudsat* at man har en bærbar PC'er tilrådighed. Hvis ikke er det noget
bøvl.

Hvis du har penge nok, så kan man jo med geonav'en have et lille samling
kassetter liggende i båden og skifte. Det kan man man ikke med
GPSmap162'eren. Tilgengæld er det jo så nemt at up- og downloade al muligt
til 162'eren og det gør det også lidt billigere.

En anden stor forskel er det support apparat der ligger bag. I de 14 måneder
jeg har haft min 162'er har jeg 3 gange modtaget ny software med
fejlrettelser og udvidelser. Ny kort skal man derimod betale for
(fuldstændig som navionics, bare lidt billigere)

Fælle for begge er at de er på vej til at udgå. Geonav 5 afløses af 5C og 6.
162'eren afløses af 172'eren.

/Bjarke

Fra : Kenny

Dato : 29-08-04 12:00

Mange tak for svaret.
Garmin virker umiddelbart til at have den bedste support? I og med begge
modeller er ved at udgå kan man også lige nu få dem begge til fordelagtige
priser. Begge er set til omkring 3000,-
På trods af en billigere vejl. pris virker Garmin som om der er flere
muligheder, så den vinder nok.

P.S. Jeg har en bærbar.

MVH
Kent

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cgqt6h$t41$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-04 13:40

Ja, jeg vil bestemt mene, at der er bedre support hos Garmin. Prøv at se
(nederst) hvilke rettelser jeg har modtaget til min 162'ers software siden
jeg købte den sidste år. Jeg har godt nok svært ved at finde at Geonav 5
kunder skulle have modtaget noget tilsvarende.

Ud over dette er der en masse andre "services" fra Garmin som man kan vælge
at bruge.

Den væsentligste service er, at Sammen med kortsystemet (Bluechart) følger
også et ganske godt PC system (a'la "Det levende Søkort") hvis man synes det
er sjovt at have en PC'er tilkoblet. Systemet er glimrende til at up og
downloade waypoint, ruter og tracks. Det hedder Mapsource. -også her får man
jævnligt (ca 2-3 gange så tit som med Det Levende Søkort) opdateringer til
produktet.

Herudover er der nogle (for mig) mindre betydende, fx Tidevandevandsystemer,
"point of interest", osv.

Og så er der jo det faktum, at Garmin er ganske udbredt. Ønske man fx at
køre Det levende Søkort, så er der drivere til Garmin, Furono og Magellan.
Alle andre GPS ejere er tvunget til at "fuske" sig frem til en løsning.
Typisk kommer "linket" til at gøre med positioner, men up og download af
waypoints er mere kringlet.

For ikke det bliver en unuanceret ros af Garmin, så vil jeg da også lige
påpege et par uhensigtsmæssigheder ved Garmin:

1: Kortsystemet. Når nu det er så dejligt nemt at uploade kort til 162'eren,
så fristes man til altid at have de sidste nye. Det er bare det, at garmin
gladeligt sender programrettelser ud til kunderne, men ca hvert andet år
kommer der en "major release" (som fx version 6.5 der lige er kommet) og det
mener garmin man skal betale for. Det synes jeg er OK, men jeg synes det er
noget *pis* at der ikke er en opgraderingspris. Man skal bruge en fuld
oplåsningsnøgle til små 2000 kr. Man kan selvfølgelig, til garmins fordel,
sige at brugere med navionics kassetter også skal købe helt nye kassetter
(til fuld pris), men jeg synes bare det burde være billigere når bare det er
en CD upgrade. Det burde være til fx halv pris.

2: Der er to års garanti på garmin, og de er meget venlige og imødekommende.
Supporten i Eu køres fra England. De har "bare lige" en ekspeditionstid på
25 arbejdsdage. Det er jo ikke noget problem om vinteren, men hvis den går i
stykker i slutningen af Juni ... så er det øv.

3: 162'eren skærm er af den gammeldags slags, der skal baggrundsbelyses for
at være nemt læselig (som de fleste andre i den prisklasse). Forhåbentligt
bliver de små TFT (farve) skærme snart så billige, så min næste navigator
bliver af den slags.

Anyway: Jeg er ikke i tvivl og jeg er glad for min 162'er.

/Bjarke

Change History:
Version 3.50 to 3.60:
1. Added Croation map datum.
2. Corrected an error when computing tides that would cause the
calculations to be wrong
for Canadian tide stations on the second day of the month.
3. Corrected potential error when using WAAS in Europe.
4. Corrected a problem with UPS grid conversions in zones B and Z.
5. Reduced size of Blue Chart building symbol.
6. Enhanced first fix processing.
7. Fixed problem with potential shutdown when using really old Almanac
data.
8. Corrected problem with Australian celestial moon phase calculations.
9. Changed symbol for non dangerous rocks.
10. Changes text displayed for "non-dangerous rock" to "underwater rock"
and changed
"submerged wreck, non-dangerous" to "submerged wreck".
11. Changed Austrian datum transformation parameters to dx = 594, dy = 84, &
dz = 471.
12. Modified "Place of Worship" and cemetery symbols.
13. Changed software version number to 3.60.
Version 3.40 to 3.50:
1. Changed to protect non-volatile memory corruption in
areas with multiple WAAS satellites visible.
2. Changed to prevent delays when using differential GPS.
3. Added support for Canadian tides.
4. Changed software version number to 3.50.
Version 3.30 to 3.40:
1. Fixed a problem that could cause the product to take much longer than
expected
to determine its internal temperature.
2. Changed software version number to 3.40.

Fra : Preben Holm

Dato : 30-08-04 08:22

> [...]
> (til fuld pris), men jeg synes bare det burde være billigere når bare det er
> en CD upgrade. Det burde være til fx halv pris.

dejligt nemt? Ej, helt ærligt - map source er et elendigt program når
det kommer til brugervenlighed - ellers har jeg i hvert fald ikke fundet
ud af hvordan man bruger det. Man skal virkelig ikke være stresset, være
fuldkommen afslappet og have en enormt god muse-hånd hvis man ikke skal
være pisseirriteret, når man udvælger de kort man skal have i GPS.
Desværre kan man ikke bare markere et område og højreklikke - vælge en
detaljeringsgrad som man vil have dækket området med og så uploade til
GPS'en. Nej, man skal på en irriterende måde klikke de kort af enkeltvis
man skal have ned på GPS'en og det er svært at ramme lige præcis det
kort man vil have fat på, for det mindste pixel-ryk med musen giver et
andet kort. Dernæst bliver det nemt uoverskueligt at se hvilke kort man
har udvalgt.

> [...]
> bliver af den slags.
>
> Anyway: Jeg er ikke i tvivl og jeg er glad for min 162'er.

Det kan da godt være at Garmin generelt er godt, men det er desværre
bare ikke min mindre erfaring.

GPSmap 162 har vi selv, men jeg må ærligt indrømme at den investering
desværre er en død investering. Den er brugt af mange, men nøj hvor er
skærmen dårlig. Det er ikke noget man vender sig til så nemt igen - brug
et par tusind ekstra og få en GPS med en ordentlig skærm, for i
solskinsvejr er skærmen på GPSmap 162 næsten umulig at se noget som
helst på - selv med kraftigste baggrundsbelysning.
Vælg en GPS med TFT farveskærm med ekstra høj kontrast. Det er
selvfølgelig lidt dyrere, men jeg synes det er en ærgerlig investering
at have købt GPSmap 162, fremfor en med farveskærm.
Meeeen hvis du nu har tænkt dig at tilslutte en bærbar under sejladsen,
skulle du måske alligevel overveje GPSmap 162 for så har du din
GPS-modtager som blot virker som en simpel antenne. Du kan så se din
position i f.eks. det levende søkort og måske droppe at købe kort til
GPSmap'en i første omgang.

Og hvorfor ikke (når du nu er i gang med at investere) købe en
multifunktions gps/kortplotter/ekkolod/(radar) - så sparer du at købe en
dyr skærm to gange og kan altså få dig et ordentligt apparat til en
"billig" penge - set i forhold til et godt ekkolod og en god
gps/kortplotter.

Priser fra floor.dk:

GPSmap 162 4.499,-
GPSmap 168 m. Ekkolod 5.499,-
GPSmap 176 5.999,-
GPSmap 176 C 4.999,- (*)
GPSmap 178 C 9.999,-
GPSmap 182 C 7.999,-
GPSmap 188 C m. Ekkolod 10.999,-

(*) Virker lidt mærkeligt at den med farveskærm er billigere end den uden.

Simrad er pænt dyre - fra omkring 17.000 og opefter i farveskærms
modeller, meeeen hvor er du altså også lækre.

Mvh / Preben Holm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-08-04 23:19

Ad kort upload:
Man tager da bare, med musen, og trækker et felt ud over det område man skal
sejle i. Så selekterer den automatisk alle de underliggende kort og de ryger
op i navigatoren når man trykker "upload". Hvor svært kan det være ? Det
eneste der er lidt irriterende er, at man ikke kan gøre det for en hel
Sjælland rundt, da det ikke kan være i hukommelsen. Så den bliver man nødt
til at dele over i to bider og selektere nye kort når man er halvvejs rundt.
Der er mange der brokker sig over at "Det Levende Søkort" ikke følger alm
windows principper. Når så der er et kortsystem der lever 100% op til
windows regler, så er det også galt ??

Ad skærmen:
Jeg er ikke uenig i at skærmen kunne være bedre. Det mener jeg også jeg
skrev i slutningen af mit indlæg. Men at dobbelt så dyre navigatorer med TFT
skærme er bedre; det synes jeg er en no-brainer. 162'eren er på kampagne til
under 4000 kr. Hvis du kan finde en navigator med farve TFT skærm til den
pris så tager jeg hatten af for dig.

/Bjarke

"Preben Holm" <64bitNonoSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> dejligt nemt? Ej, helt ærligt - map source er et elendigt program når det
> kommer til brugervenlighed - ellers har jeg i hvert fald ikke fundet
CUT

CUT

Fra : Preben Holm

Dato : 31-08-04 19:12

> [...]
> Der er mange der brokker sig over at "Det Levende Søkort" ikke følger alm
> windows principper. Når så der er et kortsystem der lever 100% op til

Ok, det kan ikke være en feature i den version jeg har brugt, for da
vælger den kun et kort pr. klik. Har opdateret siden jeg uploadede
kortene sidst, så det kan da være det er anderledes i den version. Men
må ærligt indrømme at når man skal vælge et kort ved at ramme kanten af
kortet så er det pænt irriterende.

Hvordan reagerer den hvis du trykke på et område med to kort:
hvor det ene kort dækker f.eks. to havnekort og du så trykker på det ene
havnekort. Så vælger den svjkf. havnekortet og det store kort? Og hvad
så hvis man trykker på det andet havnekort? Tilføjer den så blot eller
fjerner den det store kort igen. For sidst jeg prøvede "lortet" da
forsvandt kortet hvis man desværre ramte det to gange.

> [...]
> under 4000 kr. Hvis du kan finde en navigator med farve TFT skærm til den

Nej, men 172 C for 5000 kr. er vel OK - aner ikke om det er TFT, men det
er i hvert fald farve og måske bedre.

Mvh / Preben Holm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-08-04 21:57

> [...]
cut

> [...]
> fjerner den det store kort igen. For sidst jeg prøvede "lortet" da
> forsvandt kortet hvis man desværre ramte det to gange.

Hvis man bevæger musen rundt highlightes kortene et af gangen. Detaljeret
eller oversigstkort. Hvis man "dragger" et område selekteres alle de kort
der dækker det område. - både detaljeret og oversigtskort. I et område hvor
der er mange detailkort kan det være lidt svært at ramme et enkelt man er
interesseret i, men det er i praksis irrelevant, da men typisk gerne vil
have alle kortene i ens sejladsområde. Så har man de maksimale zoomin/out
muligheder i navigatoren og den har hukkommelse nok til det. Det har være
sådan i alle de version 6.x jeg har kørt (senest ver 6.3)

cut

> Nej, men 172 C for 5000 kr. er vel OK - aner ikke om det er TFT, men det
> er i hvert fald farve og måske bedre.

Ja, det ville jeg også, hvis lige pengene stod på bankkontoen. - men blev
der jo spurgt til et lavere prisniveau og så må man jo svare på det.