Indenbordsmotor vs. udenbordsmotor
Fra : Mikkel

Dato : 28-08-04 08:21

Hvad er der af fordele/ulemper hvis man f.eks. tager en speedbåd med en 115
hk. indenbordsmotor og en tilsvarende med en 115 hk. udenbordsmotor?

Når man kigger på udvalget af udenbordsmotorere, er der typisk 2-takt,
4-takt og en 2-takt med en speciel teknologi (Optimax, Ficht, TLDI, HPDI,
HPDI Vmax) at vælge imellem! Er der også disse muligheder ved de indenbords,
eller er det alle 4-taktere?

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 28-08-04 10:48

"Mikkel" <ingen@ingen123.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4-takt og en 2-takt med en speciel teknologi (Optimax, Ficht, TLDI, HPDI,
> HPDI Vmax) at vælge imellem! Er der også disse muligheder ved de

Det er nemmere at stjæle en udenbordsmotor....
Mvh
Jess

Fra : Preben Holm

Dato : 28-08-04 14:05

Mikkel wrote:
> [...]
> HPDI Vmax) at vælge imellem! Er der også disse muligheder ved de indenbords,

Well, du vil sikkert få sværere ved at finde en udenbords diesel-motor
(det findes da, men er dyrt), hvor en indenbords ofte er lettere at
skaffe i diesel-model. Dog er speedbåde generelt ofte benzin-drevne.
Bemærk at 2-taktere ofte lugter mere af olie end en 4-takter og at
benzin-forbruget er noget større.
De store skibe (rigtigt store) kører på 2-takt dieselmotorer (har jeg
ladet mig fortælle fra sædvanligvis pålidelig kilde) og skulle have en
nytteeffekt på op mod 50%. Men jeg tvivler på du finder en 2-takt
speedbådsmotor til diesel.

Hvis jeg skulle vælge, ville det klart blive en indenbords diesel-motor
(og nok ikke en speedbåd).

Har du haft båd før? Ja, jeg er lidt ny indenfor faget, men har for ikke
ret lang tid siden anskaffet en båd med udenbords motor (4-takt). Dvs.
det er en planende båd. Jeg må dog ærligt indrømme, at hvis man ønsker
sig en speedbåd skal man nok op i en lidt større model end 18 fod, hvis
man da ønsker at sejle i mere end 6 m/s vindstyrke (og tænk lige over
det danske vejr). Båden er nu ikke ret søstærk og det bliver nemt
ubehageligt med over 1/2 meter høje bølger (og det er det jo tit) og så
kan man slet ikke komme op at plane alligevel.

Du har større chance for at indenbordsmotoren er bedre støjdæmpet end
udenbordsmotoren.

Mvh / Preben Holm