Problem med påhængsmotor
Fra : Bart Simpson

Dato : 24-08-04 22:16

Hej,

Vi har et problem med en 18 hk påhængsmotor, som sidder på en mindre
motorbåd. Problemet giver sig udslag i at motoren 'pludseligt' går voldsomt
op i omdrejninger og nærmest mister grebet i vandet. Typisk sker det ved en
hastighed på mellem 50 og 100% af max. Motoren er forsøgt trimmet i lidt
forskellige vinkler uden held...

Nogen bud på hvad det kan skyldes?

Er det luft omkring propellen... eller er propellen måske ved at 'stå af'?

/Bart

Fra : Morten Holst

Dato : 25-08-04 00:09

Hej...

Kender godt problemet.
Min far´s gjorde det sidste år. Navet er vulcaniceret fast til skruen og det
er denne gummivulcanicering det er slidt.
Mit råd er at du skal se at få gjort noget ved det inden den stipper helt
for så er der kun åre som fremdrift :)

Da motoren var så gammel ville vi ikke ofre en ny skrue eller det det ville
koste at få lavet den gamle så vi borede et hul igennem skruen så hullet
passede med rillen i navet hvor knæksplitten ligger i og så fik den bare en
6 mm. bolt igennem. helt sikkert hjemmefusk men det holder!

Morten Holst

Fra : Bart Simpson

Dato : 26-08-04 07:56

> [...]
> er denne gummivulcanicering det er slidt.
> Mit råd er at du skal se at få gjort noget ved det inden den stipper helt

Vi har afmonteret propellen og den ser ikke slidt ud, tværtimod er
'tænderne' inde i propellen i en rigtig god stand.. Vi har også prøvet at
sætte den i gear, og ved at dreje propellen kan vi høre at motoren følger
med rundt...

/Bart

Fra : Calle.

Dato : 25-08-04 23:49

Bart Simpson wrote:
> [...]
>
> Nogen bud på hvad det kan skyldes?
>
> Er det luft omkring propellen... eller er propellen måske ved at 'stå

lyder som om dit gear ikke er ordentligt justeret, så den hopper ud af gear

--
Calle.

Fra : Bart Simpson

Dato : 26-08-04 07:53

> lyder som om dit gear ikke er ordentligt justeret, så den hopper ud af
gear

> --
> Calle.

Det kunne være en mulig forklaring, og det er da også tydeligt at motoren
går voldsomt op i omdrejninger.

Der er bevægelse i vandet.... det er tydeligt at se at propellen arbejder...
der er bare ingen fremdrift. Så jeg ved ikke om det er gearet... men vil da
prøve at undersøge det.

/Bart

Fra : pc

Dato : 27-08-04 07:21

Har motoren sejlet på den båd før?

Er det mest når du drejer med motoren?

ligger båden i vandet hver dag så der er kommet begroning
i bunden som giver luftvivler i vandet?

Hvis det er gearet den er tosset med, så kan du prøve
at holde gearhåndtaget hårdt frem ad så kan du mærke
om den springer ud af gear .

Det er lidt svært at mærke om det er gummien i propellen
der er gået, måske du kan låne en anden propel.