Nyt fald - UPS
Fra : Bjarne Johansen

Dato : 20-08-04 21:38

Hej alle
Skulle her i aften skifte faldet til mit storsejl, så skete der selvfølgelig
det der ikke måtte ske. Sammensyningen af det gamle og det nye brast.
Jeg er begynder i det her så nu er gode råd meget velkomne.
Jeg havde selv tænkt på, efter at have strammet godt op på spiler og
fokkefaldet, at stige op i stolen medbringende en rulle blysnor, som den man
kender fra bruseforhæng. Plumpe den igennem og bruge den til at trække det
nye fald med - hvad mener i om det?
Masten er fra John Mast og står på en Bianca 27.
Bjarne

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 21-08-04 08:02

"Bjarne Johansen" skrev i en meddelelse
> [...]
> nye fald med - hvad mener i om det?
> Masten er fra John Mast og står på en Bianca 27.

Det kan godt knibe med at få blysnoren til at "falde" ned i masten da den er
lige tung over det hele. Hvis der er plads nok - udtag evt. det hjul faldet
vender over - kan du bruge et søm eller et stykke aflangt bly. Husk dog på
at du skal kunne få det ud af masten i den anden ende. En anden mulighed som
jeg har prøvet er en flad søgefjeder som den elektrikerne anvender. En sådan
kan købes for en billig penge i Bauhaus. Husk at binde/tape en stump
sejlgarn i den ende du putter ned i masten. Sejlgarnet skal du bruge til at
fange fjederen med i bunden af masten.

MVH
Alvin

Fra : Per J

Dato : 21-08-04 08:26

Med snilde skrev Bjarne Johansen" <lalu43@"fjern lalu43@"fjern"hotmail.com
i news indlægget 4126612a$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> den man kender fra bruseforhæng. Plumpe den igennem og bruge den til
> at trække det nye fald med - hvad mener i om det?

Min ide er, at binde en passende møtrik i en flagline, og så dumpe den ned
fra toppen. Evt. krænge båden en anelse, så møtrikken glider ned af
indersiden af masten, for at minimerer at den snor sig om de øvrige fald og
ledninger.

--

Venlig hilsen

Per