Gashåndtag
Fra : arne

Dato : 19-08-04 22:19

Hvad bruges mest ved Gas/Gearhåndtag på motorbåd. Håndtaget bevæges mod
agter når man sejler frem, eller bevæges frem når man sejler frem???. Arne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-08-04 22:31

På ejendommeligvis fremsatte arne følgende påstand:

> Hvad bruges mest ved Gas/Gearhåndtag på motorbåd. Håndtaget
> bevæges mod agter når man sejler frem, eller bevæges frem når man
> sejler frem???. Arne

Jeg tror det afhænger meget af, hvor i verden man er..

Navnlig amerikanske både har systemet med gassen bagud. Grunden
kender jeg ikke. Måske er det et eller andet med, at man ikke ved et
uheld skulle kunne skubbe til gassen, så båden uhensigtmæssigt drøner
fremad...

Claus

--
GØR ET RIGTIGT GODT KUP!
Nimbus 26 NU nedsat til kun kr 38.000

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-08-04 08:10

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> kender jeg ikke. Måske er det et eller andet med, at man ikke ved et
> uheld skulle kunne skubbe til gassen, så båden uhensigtmæssigt drøner

Det er vel bare ligesom deres kontakter der tænder opad, for at nedfaldende
ting ikke skal tænde for et eller andet.

--
/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-04 08:19

På ejendommeligvis fremsatte Carsten Holck følgende påstand:

> Det er vel bare ligesom deres kontakter der tænder opad, for at
> nedfaldende ting ikke skal tænde for et eller andet.

Jeg tror nu ikke, at det er så tilfældigt.

Jeg har selv prøvet at føre en RIB med dobbelte kæmpemotorer, og der
er altså *spark* i sådan en fætter, når der lukkes op for gassen.
Netop på sådan en båd, hvor det er nemt at tumle rundt, er det
hensigtmæssigt, at man ikke kan komme til at skubbe til håndtaget.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-08-04 20:45

Heldigvis fandt Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> tastaturet og
skrev i news:cg48gt$i02$1@news.cybercity.dk:
> [...]
> Netop på sådan en båd, hvor det er nemt at tumle rundt, er det
> hensigtmæssigt, at man ikke kan komme til at skubbe til håndtaget.

Jo, men den stopper nu også _ret_ hurtigt - så hvad der er værst ved jeg nu
ikke liige...

/carsten