Hej gruppe,
 
 Min bil,
 
 Fiat Punto 60SX, 1999 (gl. Punto), 1.2L / 60 HK FIRE motor, 166.000 km
 
 er pludselig med eet slag begyndt at blive varmere - måske.
 
 Indtil for et stykke tid siden stod kølertemperaturen altid et par 
 nålebredder under ½-mærket, når driftstemperaturen var nået. Blev den 
 varmere, f.eks. p.g.a. tomgang eller køkørsel, gik blæseren i gang når 
 nålen nåede ½-mærket.
 
 Dette ændrede sig pludseligt en dag til at nålen fortsatte op til 2-3 
 nålebredder over ½-mærket. Blæseren, som normalt ville have startet 
 noget før går nu først i gang ca. midtvejs mellem ½ og 3/4 mærket.
 
 Jeg tænkte straks: "Det er termostaten", og skiftede den i en 
 håndevending. Men det ændrede intet. Ved at teste den gamle i en gryde 
 varmt vand har jeg konstateret, at den faktisk åbner som den skal. 
 Derudover har jeg blæst køleribberne igennem med trykluft, men jeg 
 syntes ikke der kom snavs ud af betydning, og en visuel inspektion tyder 
 ikke på, at der ikke skulle være luftgennemstrømning. Både køleren og 
 tilgangs- og afgangsslangen bliver ca. lige varme, så cirkulationen må 
 vel være i orden. Jeg har siet den aftappede kølervædske gennem et 
 stykke stof, og der var ingen spor af forurening. Det har heller ikke 
 været nødvendig at efterfylde. Intet tyder på utætheder.
 
 Jeg har slået det hen med at det må være en indikationsfejl, men er 
 alligevel i tvivl.
 
 For en indikationsfejl taler, at blæseren forlængst ville være gået i 
 gang når nålen på temperaturmåleren når sit nye leje. Imod en 
 indikationsfejl taler dog, at jeg synes den går i gang oftere end den 
 har gjort tidligere, og når den gør kører den meget længere. Det sidste 
 er en helt klar konstatering. Tidligere har den kørt i relativt korte 
 intervaller, måske 30-60 sekunder, men nu kan den køre i flere minutter, 
 eller hvis bilen står og går i tomgang går den slet ikke i stå. Desuden 
 synes jeg også at bilen nogle gange har lugtet af "varm bil".
 
 Den fik skiftet toppakning for ca. 30.000 km siden, men dette her er 
 altså kommet langt senere. En lidt pudsig ting er, at her, hvor vi har 
 kørt med den "varmere bil", har den overgået sig selv i benzinøkonomi. 
 Hvor den tidligere har gået omkring 15,5 km/l går den nu mellem 16 og 
 17. En sammenhæng?
 
 Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt? På forhånd mange 
 tak for svar.
 
 Jens L. Pedersen
 
  
            
             |