Ægteskabets længde ved skilsmisse
Fra : Leif Neland

Dato : 06-09-04 05:19

Måske lidt ot i denne gruppe, men nok det nærmeste jeg kan finde i
grupperne.

Efter 13 års ægteskab er min kone løbet hjemmefra med sin elsker, ca et år
siden.
En veninde overvejer kraftigt at gøre det, hun har været gift i 13 år.
Hendes veninde har de samme problemer som os, men mener det er en fase, der
skal overstås.
Jeg kan huske mine forældre skændtes og min mor truede med at ville skilles,
og så vidt jeg kan huske var det også deromkring. Det blev dog aldrig andet
end til skænderier.

Er der nogen statistik om ægteskabets længde ved skilsmisse?

Leif

Fra : Mette

Dato : 06-09-04 06:06

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse >
> Er der nogen statistik om ægteskabets længde ved skilsmisse?

Jeg læste på TTV for nogle dage siden, at danskerne nu var gift i to år mere
før de blev skilt end hidtil.
Før blev gennemsnitparret skilt efter 2 år (!!) og nu er det efter fire år.

Fra : Nette

Dato : 06-09-04 07:47

"Leif Neland" skrev

> Er der nogen statistik om ægteskabets længde ved skilsmisse?

Mine forældre var gift i 27 år inden de blev skilt. Min venindes var kun
gift i tre og min kærestes i 8 år.

Jeg har hørt en del "eksperter" sige, at der hvert 7. år i ens liv er
problemer. ( Når du er 7, 14, 21, 28, 35, 42 osv....). Ligeledes har jeg
ofte hørt om 7 års krisen i et parforhold. Så hvem ved.- Måske er det
magiske tal 7??

Nette

Fra : Jacob

Dato : 06-09-04 17:03

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Leif Neland" skrev

Undskyld jeg spørger, men hvad pokker kan du bruge en sådan statistik til?
Ægteskaber går primært i stykker fordi vi ikke gider at kæmpe og ikke vil se
hinandens problemer, styrker og svagheder som noget fælles.
Længden af ægteskabet er ligegyldig.

Hilsen Jacob

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-09-04 19:09

> [...]
> problemer. ( Når du er 7, 14, 21, 28, 35, 42 osv....). Ligeledes har jeg
> ofte hørt om 7 års krisen i et parforhold. Så hvem ved.- Måske er det

Husker at jeg læste i Politiken for et par år siden, at danske forhold holdt
gennemsnitslig 7,2 år i disse tider.

Mvh

Emil

Fra : Lars Fischer

Dato : 22-09-04 15:05

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk>

> Husker at jeg læste i Politiken for et par år siden, at danske forhold
> holdt gennemsnitslig 7,2 år i disse tider.

Gennesnit er nok en ret meningsløst i dette tilfælde, da spredningen giver
er endda meget stor.

Det giver langt mere mening at gøre op, hvor stor del af ægteskaber der
holder 1, 2, 3, 5, 10, 15, 20 år osv.

/Lars

Fra : Søren Mors

Dato : 06-09-04 20:36

Leif Neland wrote:

> Er der nogen statistik om ægteskabets længde ved skilsmisse?

Se
http://www.dst.dk/asp2xml/external/external.asp?title=Nyt%20fra%20Danmarks%20Statistik:%20Nr.%20212,%2018.%20maj%202004&ancestor=Statistik&file=/asp2xml/PUK/udgivelser/get_file.asp?id=6437&show=/pdf

Jeg har dog lidt svært ved at forstå tabellen. Jeg har derfor sendt
følgende mail til Danmarks Statistik:

Jeg har på www.dst.dk set "Nyt fra Danmarks Statistik, nr. 212", men jeg
har lidt svært ved at forstå tabellen. Så vidt jeg kan se er der 8 mænd
i aldersgruppen 15-19 år, der er blevet skilt efter 25+ års ægteskab.
Det kan jeg ikke rigtigt få til at passe. Resten af tabellen virker mere
rimelig. Er der noget jeg helt har misforstået, eller er der en fejl i
tabellen.

Iøvrigt vil jeg gerne sige mange tak for en god og informativ hjemmeside.

Venlig hilsen

Søren Mors