Røntgen af 7års børn hos tandlægen. Almind~
Fra : Leif Neland

Dato : 31-08-04 19:58

Jeg har fået denne forepørgsel fra en veninde i USA:

"Er det almindeligt at tandlægerne tager røntgenbilleder af tænderne når
ungerne er
kun 7 år gamle?"

Hvad siger panelet her?
Det er ikke sket på vores poder.

Leif

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-08-04 20:26

Leif Neland wrote:
> Jeg har fået denne forepørgsel fra en veninde i USA:
>
> "Er det almindeligt at tandlægerne tager røntgenbilleder af tænderne
> [...]

det kommer så vidt jeg ved an på ungerne.... min søn fik taget
røntgenbilleder da han var 8, men det var for at tjekke om der var skjulte
huller i hans kindtænder (tror den hedder 6 års tanden)..... de prøvede at
tage det året før, men der nægtede han pure....

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Mette

Dato : 01-09-04 08:21

Min søn er kun 5 år og han har fået taget røntgenbilleder 2 gange. 1. gang i
forbindelse med at han faldt og slog tænderne og 2. gang bare for at være
sikker på at der ikke var nogen huller. Jeg tror nu det er meget almindeligt
da jeg kender flere end min søn der har fået taget røntgenbilleder noget
tidligere end 7 år.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 01-09-04 10:10

In article <PS3Zc.7158$zZ5.4128@news.get2net.dk>,
"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote:

> Jeg har fået denne forepørgsel fra en veninde i USA:
>
> "Er det almindeligt at tandlægerne tager røntgenbilleder af tænderne når
> [...]

Det kommer vel an på hvad der menes med almindeligt? Jeg tror ikke man
_rutinemæssigt_ røntgenfotograferer, men jeg skal ikke kunne sige det:
den ældste er kun 6. Men hvis tandlægen skønner at det er nødvendigt at
røntgenfotografere, så gør man det vel, uanset alder. Min søn fik fx
knækket en fortand da han var knap 3. Der blev så selvfølgelig checket
at der ikke var sket noget værre. Den anden fortand var så også kaput,
men de blivende tænder var der jo ikke sket noget med. (Og nu har han så
heldigvis fået fortænder igen.)

Så hvis spørgsmålet i virkeligheden er om man altid konsekvent undlader
at røntgenfotografere børn under 7, så er svaret i hvert fald nej.

-Lasse

Fra : Holst

Dato : 01-09-04 10:32

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Det kommer vel an på hvad der menes med almindeligt? Jeg tror ikke man
> _rutinemæssigt_ røntgenfotograferer, men jeg skal ikke kunne sige det:

Der kan i høj grad også være forskel på traditionerne fra et land til et
andet. I USA er det måske ganske normalt, at man rutinemæssigt tager
røntgenbilleder af 7-åriges tænder, hvorimod det i Danmark snarere er
undtagelsen.

Nu er det mange år siden jeg var 7, så jeg har ingen idé om, hvor
udbredt det er i dagens Danmark.