MS Windows
briani 27239
explorer og outlook-alternativer og servic~
Fra : tommy olesen

Dato : 29-08-04 15:36

hej et spørgsmål til dem der har tid: hvis man vælger at bruge en anden
browser end explorer ( f. eks. mozilla ) samt bruger newsbin pro som
nyhedsgruppe-program, er det så egentlig særligt relevant at indstallere den
kommende service pack 2 - jeg mener: det er jo så vidt jeg ved disse to
subjekter der volder problemer hvad angår virus. scripts og lign
risiko-faktorer ( et kættersk spørgsmål måske - men jeg vover skindet

mvh, tommy olesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-08-04 21:27

Ja, det er det.

Fra : tommy olesen

Dato : 29-08-04 22:42

jeg ved da godt at servicepack 2 er mere end blot ovennævnte - men jeg har
svært ved at se hvorfor f.eks den "nye" firewall er bedre end zonealarm
f.eks

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-08-04 20:43

Det er den heller ikke. Er der nogen der har prøvet at bilde dig det
ind?

On Sun, 29 Aug 2004 23:41:41 +0200, "tommy olesen"

Fra : tommy olesen

Dato : 31-08-04 22:02

min pointe er at hvis man ikke benytter windows-produkter, opfører sig
fornuftigt og bruger alternative browsere / newsreaders, benytter spam /
adware-software, popup-blokkere, firewall ( puha ) og hvad der nu ellers
skal til - er det lidt unødigt at hente sp 2 ned på sin pc... især når man
kan opnå den samme sikkerhed ( eller bedre ) med andre produkter - sp 2 slår
jo - groft sagt - bare de ting til som skulle have været default fra
starten ( nå ja, og så lægger lidt mere "brugervenlighed" ind til de
glemsomme og de nervøse )... windows-produkter er simpelthen mere udsatte
for grimme angreb bla fordi det er det mest udbredte system, dels fordi
windows-folkene har sovet i timen og først meget sent anerkendt at verden
har ændret sig.

mvh, tommy olesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-04 01:55

Der er over 800 rettelser i SP2. Firewall'en er kun en lille del.
I øvrigt hvis du ikke bruger "windows-produkter" har jeg svært ved at
se hvorfor du kører Windows. Bliver det ikke lidt kedeligt i længden
kun at bruge de ting som følger med i Windows?

On Tue, 31 Aug 2004 23:02:13 +0200, "tommy olesen"

Fra : ASKF

Dato : 01-09-04 11:22

Jens Peter Karlsen ytrede sig i
<j17aj014qaeqbfarfcb4293i2p0j0fh4hu@4ax.com> med dette:

> [...]
>se hvorfor du kører Windows. Bliver det ikke lidt kedeligt i længden
>kun at bruge de ting som følger med i Windows?

Du tror ikke han mente MS-produkter?

Bortset fra det har han jo ret, men da man vil også mangle alle de
rettelser der ikke har direkte med sikkerhed at gøre, så jeg vil
alligevel anbefale folk at installere WinXP SP2.

Jeg har selv totalt undgået virus, orme og andet stads, siden '97[1] ved
blot at udøve alm. fornuftig/varsom brugeradfærd. Indtil 2000 kørte jeg
dog med både firewall og anti-virus. Siden WinXP RC2 har jeg ikke
benyttet anti-virus (udover reglmæssige check, for at være 100% sikker).

Jeg benytter enddog OE som mail-klient, men den er sat op til kun at
vise ren tekst. IE har i mange år kun været benyttet til ganske få sites
(bank og offentlige), hvor det har været nødvendigt pga. skod kode.

NB. Min anden comp. m. Win2K Pro er dog bag en FW og har et av-prog
kørende, da jeg benytter den til de ting hvor jeg ønsker sikkerheden er
i top (bank, dokument/data opbevaring, backups).

[1] Fik virus via diskette, pga. manglende opdatering af av-program på
en udd. institution, og morsomt nok var det på den diskette jeg havde
benyttet til opdateringspakker til mit eget av-program.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : tommy olesen

Dato : 01-09-04 18:28

> Du tror ikke han mente MS-produkter?

ja tak for rettelsen - det var nemlig det jeg mente.... og nu må i ikke
misforstå mig; ikke at jeg ligefrem elsker ms windows ( dertil har jeg haft
FOR mange problemer med det ), men at være "bill gates / ms windows-hader"
er jeg nu heller ikke... som en lille afrunding vil jeg da gerne lige
tilføje at der i skrivende stund er fundet 50 forskellig stykker software
som får problemer med sp 2 - deriblandt antivirusprogramel fra symantec
(!!!) - gad vide om ms windows-folkene husker at fortælle "fru hansen og hr
pedersen" om det

takker for responsen

tommy olesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-04 23:54

Husk også at lægge mærke til hvad der er årsagen. I tilfældet med NAV
drejer det sig om at en port skal åbnes i firewall'en for at
autoupdate virker. Det samme ville være tilfældet med en anden
firewall.

Se denne side for kendte problemer og hvad man gør ved det:
http://www.michna.com/kb/WxSP2.htm

On Wed, 1 Sep 2004 19:27:40 +0200, "tommy olesen"

Fra : tommy olesen

Dato : 02-09-04 19:24

tak for linket, kunne godt tænkes at man fik brug for det