MS Windows
briani 27239
Mappe får system til at hænge
Fra : Erik

Dato : 22-08-04 18:52

Har idag fået et lettere træls problem.
På min ene HD er der en mappe, der får systemet til at hænge,
bare jeg går ind i den med stifinder.
Jeg har prøvet at slætte den med stifinder men så hænger den også.
Hvis jeg prøver fra en dosprompt er der et par filer hvor jeg får "adgang nægtet".
Alle andre mapper fungerer som de skal.
Hvad kan der være galt?
Hvordan kommer jeg den mappe til livs?

Lidt om mit system.
Asus A8V mobo (bios 1006)
WD 80GB PATA som bruges til WinXP og installerede progs.
Seagate 160GB SATA på Promise onboard SATA controller.
(det er på denne HD at mappen er).
Har også prøvet på onboard VIA SATA controlleren med samme resultat.
Alle drivere up to date.

--
Erik

Fra : Gevaldi

Dato : 22-08-04 20:43

Erik skriblede:
> Har idag fået et lettere træls problem.
> På min ene HD er der en mappe, der får systemet til at
> hænge,

Er det ikke det der i _gamle dage_
hed en *hængemappe* :D

--
/Gevaldi

Fra : Kispus

Dato : 22-08-04 21:44

"Erik" <egern-dd@skoven.wx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har prøvet at slætte den med stifinder men så hænger den også.
> Hvis jeg prøver fra en dosprompt er der et par filer hvor jeg får "adgang

Prøv F8 når du starter, så kommer du i "Fejlsikret tilstand"
prøv så at slette mappen, luk ned og start normalt.
John

Fra : Erik

Dato : 22-08-04 22:09

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote:
> Prøv F8 når du starter, så kommer du i "Fejlsikret tilstand"
> prøv så at slette mappen, luk ned og start normalt.

Det har jeg også prøvet med samme resultat.
Jeg har lige prøvet at formattere den, og hvis jeg nu scanner den med chkdsk så hænger den
efter ca. 12%.

--
Erik

Fra : Kispus

Dato : 22-08-04 22:17

> Det har jeg også prøvet med samme resultat.
> Jeg har lige prøvet at formattere den, og hvis jeg nu scanner den med
> [...]

Start op med en Win 98 diskette og formater derfra.
John

Fra : Erik

Dato : 23-08-04 16:09

"Erik" skrev:

> Det har jeg også prøvet med samme resultat.
> Jeg har lige prøvet at formattere den, og hvis jeg nu scanner den med chkdsk så hænger
den
> efter ca. 12%.

Prøvede lige med en chkdsk /s /f
Her kom den gennem hele disken og fandt et par dårlige klynger.
Alt ser ud til at funke igen uden problemer.

--
Erik

Fra : Kispus

Dato : 23-08-04 17:52

> Prøvede lige med en chkdsk /s /f
> Her kom den gennem hele disken og fandt et par dårlige klynger.
> Alt ser ud til at funke igen uden problemer.
>
> --
> Erik

jeg ved godt hvad "check disk" betyder, men står /s /f
for ??
john

Fra : Erik

Dato : 23-08-04 18:18

"Kispus" skrev:

> jeg ved godt hvad "check disk" betyder, men står /s /f
> for ??

Der skulle vist have stået /r /f
Men det havde nok kun været nødvendigt med /r.
Kopieret fra dospromt:

C:\>chkdsk /?
Undersøger en disk og viser en rapport over tilstanden.

CHKDSK [diskenhed[[sti]filnavn]]] [/F] [/V] [/R] [/X] [/I] [/C] [/L[:str]]

enhed Angiver drevbogstavet (efterfulgt af et kolon),
tilslutningspunkt eller diskenhedsnavn.
filnavn kun FAT/FAT32: Angiver filerne, der skal kontrolleres
for fragmentering.
/F Retter fejl på disken.
/V På FAT/FAT32: Viser den fulde sti og navnet på samtlige
filer på disken.
På NTFS: Viser eventuelt oprydningsmeddelelser.
/R Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
(implicit /F).
/L:str kun NTFS: Ændrer logfilens størrelse til det angivne antal
kilobyte. Hvis str ikke er angivet, vises den aktuelle
størrelse.
/X Tvinger diskenheden til at koble sig fra først, hvis det er
nødvendigt.
Alle åbne handles til diskenheden bliver ugyldige
(implicit /F).
/I kun NTFS: Udfører en mindre omfattende kontrol af poster i
indeks.
/C kun NTFS: Springer kontrol af cykluser i mappestrukturen
over.

--
Erik

Fra : //zlgge

Dato : 22-08-04 23:41

"Erik" <egern-dd@skoven.wx> skrev i en meddelelse
> Har idag fået et lettere træls problem.
> På min ene HD er der en mappe, der får systemet til at hænge,

Du skal lave det nummer der på engelsk hedder "take ownership" på mappen. Så
kan du slette den.

Mvh
//zigge