MS Windows
briani 27239
Udføre program i script variabel
Fra : Joe Doe

Dato : 19-08-04 12:45

Jeg vil gerne udføre dette (i en do-this.cmd fil):

SET MyVar=dir C:\ | find "myfile.exe"
echo %MyVar%

Dvs. udføre en DOS kommando og få outputtet gemt i en variabel. Hvordan gør
man det?

Fra : Hibbit

Dato : 19-08-04 17:26

"Joe Doe" <nowhere@invalid.xyz> wrote in

> [...]
>
> SET MyVar=dir C:\ | find "myfile.exe"
> echo %MyVar%
>
> Dvs. udføre en DOS kommando og få outputtet gemt i en variabel.

Brug evt. FOR kommandoen. Eks. :

for /f "tokens=4* delims= " %%i in ('dir c:\ ^| Find "CONFIG.SYS"') do set
variabel=%%i
echo %variabel%

Kør ovenstående i et batch script. Variablen VARIABEL sættes lig CONFIG.SYS
og indholdet af VARIABEL udskrives.

Skriv evt. for /? i en command prompt for nærmere info.

Keld

Fra : Joe Doe

Dato : 20-08-04 13:11

> for /f "tokens=4* delims= " %%i in ('dir c:\ ^| Find "CONFIG.SYS"') do set
> variabel=%%i
> echo %variabel%

Det ser ud til, at hvis outputtet f.eks. er "This file is not found", at den
så kun viser "not" som indholdet i variablen. Jeg ville gerne have hele
strengen. Er det muligt?

Fra : Hibbit

Dato : 20-08-04 14:55

> Det ser ud til, at hvis outputtet f.eks. er "This file is not found",
> at den så kun viser "not" som indholdet i variablen. Jeg ville gerne
> have hele strengen. Er det muligt?

Ja. Prøv nedenstående script.
Men det virker temmelig omstændeligt for at finde ud af om en fil
eksisterer eller ej. Hvad er det helt konkret du skal bruge det til ?

@echo off
set variabel=
set fejl=File not found
for /f "tokens=1* delims= " %%i in ('dir /b c:\ ^| Find "CONFIG.SYB"') do
set variabel=%%i
if %variabel%*==* goto fejl
echo %variabel%
goto slut
:fejl
echo %fejl%
:slut

Keld

Fra : Joe Doe

Dato : 23-08-04 09:35

> Men det virker temmelig omstændeligt for at finde ud af om en fil
> eksisterer eller ej. Hvad er det helt konkret du skal bruge det til ?

Jeg skal ikke finde en fil - jeg skal se om en applikation køre vha.
programmet "pslist" (en del af PSTOOLS). pslist returnere en hel streng alt
efter om programmet er startet eller ej. Det er blot et gratis keepalive
program (starter automatisk et program op, hvis det ikke køre).

Jeg vil prøve, tak.