Problemer med at ændre session.use trans
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 29-08-04 15:16

Hej gruppe

Jeg har et mindre issue med nogle sider hos Surftown, der har kompileret
deres PHP med "enable-trans-sid", hvilket er en "feature" jeg gerne vil
undvære.

Hvis man læser:

http://dk.php.net/manual/en/function.ini-set.php

Kan man se, at session.use_trans_sid åbenbart skulle være muligt at
ændre for "PHP_INI_ALL", hvilket bl.a. involverer, at følgende skulle
være muligt:

ini_set('session.use_trans_sid', 0);

Hvor 0 skulle indikere false og evt. kan erstattes af "0", false osv.

Hvis jeg forsøger ovenstående under WinXP, Apache2 og PHP4.3.8 får jeg
fejl, hvilket også er tilfældet under Linux, Apache1 og PHP4.3.6.
Funktionen ini_set() returnerer altså false som tegn på, at det ikke var
muligt, at ændre denne option!!! Hvis jeg derimod kører koden under
WinXP, Apache2 og PHP5, kan denne option fint ændres!

Det tyder på en fejl i php eller php-dokumentationen og hvis man kigger
nærmere på bug-databasen, kan man da også se, at der har været nogle
issues omkring denne option!

For 100% at få afklaret, hvad der er muligt og ikke muligt, kunne jeg
godt tænke mig svar på følgende:

1) Hvad er indstillingen for "session.use_trans_sid" i selve PHP
source-koden - altså hvilke niveauer kan den ændres på? Hvis nogen har
source-koden liggende, burde de kunne finde denne information et eller
andet sted?

2) Er det evt. muligt, at ændre værdien vha. .htaccess og hvilken
notation vil jeg evt. skulle bruge for at gøre dette? Vil denne værdi
automatisk gælde for sub-directories og kan dette evt. undgås?

På forhånd tak - med venlig hilsen

Tommy Ipsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 29-08-04 15:35

Tommy Ipsen wrote:

> 2) Er det evt. muligt, at ændre værdien vha. .htaccess og hvilken
> notation vil jeg evt. skulle bruge for at gøre dette? Vil denne værdi
> automatisk gælde for sub-directories og kan dette evt. undgås?

Der er åbenbart en del issues på dette område - fandt følgende webside
med yderligere information:

http://martin.f2o.org/php/session

Blandt andet fandt jeg at følgende i en .htaccess fil løser mine problemer:

php_flag session.use_trans_sid off

Den indstilling bliver rent faktisk respekteret af de forskellige setups
jeg har prøvet under!

Mvh Tommy

NB: Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at vide, hvilke niveauer denne
option bør kunne ændres på jvf. selve php source-koden og hvis nogle har
yderligere information der kan bidrage til forståelsen er det da også
velkomment.

Mvh Tommy