Highlighte: <?php PHPTEKST ?>
Fra : Mike Toxværd

Dato : 29-08-04 13:15

Dav

hvordan highlighter jeg kun det som er imellem <?php og ?> i min
$row[besked] ?

Mvh

MTrowdotdk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 29-08-04 21:45

Mike Toxværd wrote:

> hvordan highlighter jeg kun det som er imellem <?php og ?> i min
> $row[besked] ?

Jeg er ikke 100% sikker på, hvad du mener udfra ovenstående, men
muligvis kan du bruge følgende:

http://dk.php.net/manual/en/function.highlight-string.php

Mvh Tommy

Fra : Mike Toxværd

Dato : 30-08-04 15:50

Tommy Ipsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Jeg er ikke 100% sikker på, hvad du mener udfra ovenstående, men
> muligvis kan du bruge følgende:
>
> http://dk.php.net/manual/en/function.highlight-string.php

Well, har set det.

okay, lad mig sige det på denne måde "hvordan highlighter jeg feks:
<?php echo"hello"; ?>"

<kun> highlighte PHP i min $row[besked] altså..

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-08-04 16:59

Mike Toxværd wrote:

> Well, har set det.

Og konkluderet, at du kan bruge det eller ikke?

> okay, lad mig sige det på denne måde "hvordan highlighter jeg feks:
> <?php echo"hello"; ?>"
>
> <kun> highlighte PHP i min $row[besked] altså..

echo highlight_string($row['besked']);

ellers forstår jeg stadig ikke, hvad du mener.

Mvh Tommy

Fra : Mike Toxværd

Dato : 30-08-04 17:23

> echo highlight_string($row['besked']);

Korrekt, men kan den ikke KUN highlighte <?php echo"bla bla bla"; ?>

istedet for alt det før:

I Denne artikel vil jeg fortæller om bla bla bla

(HILIGHT)
<?php

echo"Hello World!";

?>
(/HILIGHT)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-04 17:44

Mike Toxværd wrote:

> [...]
>
> istedet for alt det før:
>
> I Denne artikel vil jeg fortæller om bla bla bla

Er det echo "<b>Hello World!</b>"; du er på jagt efter?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mike Toxværd

Dato : 30-08-04 18:04

> Er det echo "<b>Hello World!</b>"; du er på jagt efter?

nej det er bare et eks!

se nu..

den skal KUN highlighte <?php og alt det som er herinde, og så slutter vi
med at highlighte her: ?>

eks på alt i min $row[besked]

i denne artikel vil jeg fortælle om bla bla

eks på MinPhpKode.php:

(HIGHLIGHT ALT DET HER, OG KUN DET HER)
<php

phpkode phpkode phpkode

?>
(/HIGHLIGHT ALT DET HER, OG KUN DET HER)

så går vi videre til DinPhpKode.php:

(HIGHLIGHT ALT DET HER IGEN, OG KUN DET HER)
<?php

phpkode phpkode phpkode

?>
(HIGHLIGHT ALT DET HER IGEN, OG KUN DET HER)

Håber i forstår!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-08-04 19:35

On 30 Aug 2004 17:04:09 GMT, Mike Toxværd <admin@mtrow.dk> wrote:

>den skal KUN highlighte <?php og alt det som er herinde, og så slutter vi
>med at highlighte her: ?>
>
>eks på alt i min $row[besked]

Sig mig, har du prøvet funktionen? Den gør jo lige præcis, hvad du
ønsker.

http://stock.ter.dk/highlight.php
Det er kun eksemplerne i PHP-koden, der bliver farvekodet.

Kildetekst til ovenstående:

<?php

$highlight = '
[...]

og her er noget reelt php-kode:

<?php
print $varabel." og
".file_get_contents("filename.txt").filesize(__FILE__);
?>

';

highlight_string($highlight);

?>

--
- Peter Brodersen

Memento mori!

Fra : Mike Toxværd

Dato : 30-08-04 19:47

www.mtrow.dk/files/highlight.gif

sådan kommer det til at se ud!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-08-04 19:53

On 30 Aug 2004 18:47:12 GMT, Mike Toxværd <admin@mtrow.dk> wrote:

>www.mtrow.dk/files/highlight.gif
>
>sådan kommer det til at se ud!

Så må du sørge for at dit datagrundlag tilsvarer mit eksempel. Dvs.
ikke starte php-kode, ikke bruge <br> for linjeskift (det klarer
highlight-funktionen selv), etc.

Dit udgangspunkt skal være så rent som muligt, og ikke indsovset i
HTML.

--
- Peter Brodersen

Memento mori!

Fra : Mike Toxværd

Dato : 30-08-04 20:37

www.mtrow.dk/files/highlight.gif

ja vi er ved at være der!

men nu viser den også <div class="code"> (og den skal være skjult i
html koden)

mere overskueligt!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-04 20:12

Mike Toxværd wrote:
> www.mtrow.dk/files/highlight.gif
>
> sådan kommer det til at se ud!

Nåh, du vil have noget php-udskrevet tekst farvet?

echo "<span style='color:red'>Hello World! $foo</span>";

Læg mærke til, at det intet ændrer, selv om teksten strækker sig over flere
linjer. Alt, hvad der udskrives med den echo-kommando, bliver rødt - i dette
tilfælde 'Hello World $foo'.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mike Toxværd

Dato : 30-08-04 21:05

Nej alt skal være highlightet erik!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-04 21:11

Mike Toxværd wrote:
> Nej alt skal være highlightet erik!

Så må du definere, hvad du forstår ved 'highlighted'. Det kan jeg ikke gætte
ud fra det billede, du viste.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 31-08-04 03:06

Fra : Mike Toxværd

Dato : 31-08-04 18:49

Kan være jeg kan bruge det !

men det der med .txt går ikke..

vil prøve at se på det, tak!

Fra : Mike Toxværd

Dato : 31-08-04 19:34

DET DUEDE!!!

mange tak!!!

koden jeg brugte var:

   $artikeltekst = $row[besked];
   function hilite($matches) {
   $ret = highlight_string($matches[1], true);
   return $ret; }
   $artikeltekst = preg_replace_callback("/(<\?php.*?\?>)/ms", 'hilite',
$artikeltekst);

   echo $artikeltekst;

Thanx !