mail() og smtp
Fra : Chris

Dato : 21-08-04 19:08

Hej,

Jeg er ved at sætte mail() funktionalitet op i et php script. Jeg har
læst mig til at smtp serveren skal sættes op i php.ini filen. Det kan
dog ikke lade sig gøre i mit tilfælde da jeg ligger på et webhotel hos
en udbyder (Struer.net) og jeg skal ifølge denne anvende den smtp server
som jeg har fået angivet fra TDC som leverer min internetforbindelse.
Andre må have samme problem, hvis man ikke lige har sin egen webserver...

Kan jeg definere smtp serveren i mail() scriptet istedet for i php.ini
filen?

Jeg har lidt samme problem med "From" emailadressen som åbenbart også
skal sættes op i ini filen, men her kan jeg vistnok bare tilføje "From:
min@emailadresse.dk" som en additional header i mail() funktionen ...
tror jeg nok....

Kan nogen hjælpe ?

/Chris

Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 18:14

"Chris" <csv72@netscape.net> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg er ved at sætte mail() funktionalitet op i et php script. Jeg har
> læst mig til at smtp serveren skal sættes op i php.ini filen.

Der er en del eksempler her: http://dk2.php.net/manual/da/ref.mail.php

Mvh
JImmy

Fra : Chris

Dato : 21-08-04 21:19

Jimmy wrote:

> Der er en del eksempler her: http://dk2.php.net/manual/da/ref.mail.php

Jeg har nu tævet rundt i manualen uden større held - jeg har prøvet
mail($modtageremail, $subject, $body, "From: $afsenderemail",
"smtp.mail.dk")

uden den store succes. Er det helt galt at skrive smtp serveren ind som
additional header info??

/Chris

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-04 21:12

> [...]
> $afsenderemail", "smtp.mail.dk")
>
> uden den store succes. Er det helt galt at skrive smtp serveren

Ja, det er helt forkert.
Er du iøvrigt sikker på du skal angive en SMTP server ? - det er kun
på windows maskiner dette er nødvendigt og hvis du er hostet på en
windows server vil jeg da gå ud fra at udbyderen har sørget for at
sætte det korrekt op.

Prøv evt. at kigge i phpinfo();

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Henrik Olesen

Dato : 22-08-04 09:25

> Kan jeg definere smtp serveren i mail() scriptet istedet for i php.ini
> filen?

Det er normalt ikke nødvendigt at definere SMTP-serveren (eller stien til
sendmail hvis det er non-Win). Det er formentlig allerede gjort for dig. Du
skal bare anvende mail funktionen således:
mail("joecool@example.com", "My Subject", "Line 1\nLine 2\nLine 3");
Alternativt kan du kigge på pear pakken Mail, som indeholder flere
konfigurationsmuligheder: http://pear.php.net/package/Mail

Med venlig hilsen
Henrik Olesen
Blue Systems