lige eller ulige ??
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 21-08-04 16:45

Hej NG...

Er der nogen af jer der ligger inde med en metode til at finde ud af om
et tal er lige eller ulige ???
- Har kigget på de matematiske funktioner i PHP, men kan ikke lige
umiddelbart finde nogen...

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------
from bofh | http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 16:54

"Ulrik Nielsen" <un.spam@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> et tal er lige eller ulige ???
> - Har kigget på de matematiske funktioner i PHP, men kan ikke lige

echo (-2 % 2) ."<br>";
echo (-1 % 2) ."<br>";
echo (0 % 2) ."<br>";
echo (1 % 2) ."<br>";
echo (2 % 2) ."<br>";

giver

0
-1
0
1
0

Så tallene -2, 0 og 2 er lige.

mvh
Jimmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-08-04 16:51

Ulrik Nielsen wrote:
> [...]
> et tal er lige eller ulige ???
> - Har kigget på de matematiske funktioner i PHP, men kan ikke lige

if ((bool) $tal % 2) {
   //do something
}

http://dk.php.net/manual/en/language.operators.arithmetic.php

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 16:59

"Tonni Aagesen" <goto@dev.null> wrote in message

> if ((bool) $tal % 2) {
> //do something
> }

Betingelsen opfyldes for alle tal der er forskellig fra 0 på min maskine.

Mvh
JImmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-08-04 07:30

Jimmy wrote:

> Betingelsen opfyldes for alle tal der er forskellig fra 0 på min maskine.

Glemte et sæt paranteser:

if ((bool) ($tal % 2)) {
}

.... altså typecasting på ($tal % 2) i stedet for kun ($tal).

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Jimmy

Dato : 22-08-04 07:44

> Glemte et sæt paranteser:
>
> if ((bool) ($tal % 2)) {
> }

Du glemte også at negere.

I hvilke tilfælde er typecasting nødvendigt?

Mvh
Jimmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-08-04 08:25

Jimmy wrote:

> Du glemte også at negere.

Du glemte at læse Ulriks spørgsmål - Hvor ser du, at if-betingelsen skal
opfyldes, hvis tallet er lige?

> I hvilke tilfælde er typecasting nødvendigt?

Det kan du læse om i manualen:

http://dk.php.net/manual/en/language.types.type-juggling.php

I det konkrete eksempel brugte jeg typecasting af vane om god kodeskik,
selv om det ikke er eksplicit nødvendigt.

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Jimmy

Dato : 22-08-04 11:06

> Du glemte at læse Ulriks spørgsmål - Hvor ser du, at if-betingelsen skal
> opfyldes, hvis tallet er lige?

Det kan du have ret i.
Jeg mener dog det er en bagvendt og ikke ret læsbar metode at lade den
opfylde når den er ulige og dermed har en rest. Det kan være det er en
smagssag, men let læsbar kode er altid min første prioritet.

Oki doki.

Mvh
Jimmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-08-04 12:07

Jimmy wrote:

> Det kan du have ret i.

Ikke "kan du have" men "har du" ...

> Jeg mener dog det er en bagvendt og ikke ret læsbar metode at lade den
> opfylde når den er ulige og dermed har en rest. Det kan være det er en
> smagssag, men let læsbar kode er altid min første prioritet.

Du kan altså udtale dig om læsbarhed udfra een linjes kode udenfor kontekst?

.... fut: comp.iliketohearmyselftalk

Tonni Aagesen
www.cazoo.dk

Fra : Jimmy

Dato : 22-08-04 12:48

> Du kan altså udtale dig om læsbarhed udfra een linjes kode udenfor
kontekst?

Ja sagtens.
Du har tidligere udtalt dig på samme baggrund, og det ser jeg intet problem
i.

Men som jeg nævnte så er det jo nok et spørgsmål om hvordan man er skruet
sammen inden i hovedet hvad man synes er læsbart.

Mvh
Jimmy

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 21-08-04 17:22

Tonni Aagesen wrote:
> if ((bool) $tal % 2) {
> //do something
> }

Jeg takker.... da det altid er et positivt tal er den fjong :)

--
ulrik nielsen |

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 23-08-04 01:55