Excelkonvertering
Fra : Jimmy

Dato : 19-08-04 11:03

Hej

Jeg modtager en række Excel-dokumenter, som jeg skal have parset ind i en
database.

Det ville være tilstrækkeligt, om de blev konverteret til tab-separerede
tekst-filer.

Mine søgninger på nettet har afsløret, at det slet ikke er muligt at læse
Excel-filer fornuftigt med PHP, da der ikke er frigivet oplysninger om
formatet og at f.eks. StarOffice lavede deres Excel-parser via
trial'n'error.

Har jeg overset noget, så det i virkeligheden godt kan lade sig gøre at
læse/konvertere Excel-filer via PHP?

Mvh
Jimmy

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 19-08-04 11:55

Jimmy wrote:
> Har jeg overset noget, så det i virkeligheden godt kan lade sig gøre at
> læse/konvertere Excel-filer via PHP?

Hvilken platform skal det køre på?

Hvis det er på windows kan du bruge COM til at snakke direkte med excel
og læse dataene på den måde.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jimmy

Dato : 19-08-04 12:03

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message

> Hvilken platform skal det køre på?
>
> Hvis det er på windows kan du bruge COM til at snakke direkte med excel
> og læse dataene på den måde.

Det kan jo blive til Windows, hvis jeg ikke finder et alternativ.

Dog er der følgende http://sourceforge.net/projects/phpexcelreader/ som
måske kan hjælpe.

Sjovt jeg fandt den efter at have postet, men sådan er det ofte.

Mvh
Jimmy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 19-08-04 15:35

Jimmy wrote:

> Har jeg overset noget, så det i virkeligheden godt kan lade sig gøre at
> læse/konvertere Excel-filer via PHP?

Du kan også kigge nærmere på:

http://pear.php.net/package/Spreadsheet_Excel_Writer

Mvh Tommy

Fra : Kim Emax

Dato : 19-08-04 21:37

Jimmy wrote:

> Jeg modtager en række Excel-dokumenter, som jeg skal have parset ind
> i en database.
>
> Det ville være tilstrækkeligt, om de blev konverteret til
> tab-separerede tekst-filer.

Jeps.

> Mine søgninger på nettet har afsløret, at det slet ikke er muligt at
> læse Excel-filer fornuftigt med PHP, da der ikke er frigivet
> [...]

Sikke noget fis! I hvert fald hvis man tager ovenstående om tab separerede
filer i betragtning, du kan snildt parse en komma eller tab separeret excel
(csv) fil ind i en database, been there, done that

> Har jeg overset noget, så det i virkeligheden godt kan lade sig gøre
> at læse/konvertere Excel-filer via PHP?

Det kan det nemt, når du har gemt det som .csv.

Alternativt, hvis du skal hælde data ind i MySQL, så er der Load Data
Infile: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/LOAD_DATA.html

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Jimmy

Dato : 19-08-04 22:07

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in message

> [...]
excel
> (csv) fil ind i en database, been there, done that

Ja, men det er jo ikke det jeg taler om. Jeg taler om .xls filer.

Det er altså *noget* sværere at læse en .xls fil end så mange andre filer.
Dog ser det ud til at det script jeg tidligere fandt faktisk kan løse
opgaven.

Mvh
Jimmy

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-08-04 22:27

I news:412515fe$0$57837$14726298@news.sunsite.dk skrev
Jimmy følgende:

> Det er altså *noget* sværere at læse en .xls fil end så mange andre
> filer. Dog ser det ud til at det script jeg tidligere fandt faktisk
> kan løse opgaven.

Du kan da exportere dine fra Exel ud i en komma-fil.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Jimmy

Dato : 19-08-04 22:39

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> wrote in message
> I news:412515fe$0$57837$14726298@news.sunsite.dk skrev
> Jimmy følgende:

> Du kan da exportere dine fra Exel ud i en komma-fil.

Ja, men manuelt arbejde harmonerer ikke godt med et script-sprog

Jeg modtager mange filer og det skal klares automatisk for mindst mulig
ulempe for afsender og mig.

Mvh
Jimmy

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-08-04 22:50

I news:41251d42$0$57842$14726298@news.sunsite.dk skrev
Jimmy følgende:

> Ja, men manuelt arbejde harmonerer ikke godt med et script-sprog
>
> Jeg modtager mange filer og det skal klares automatisk for mindst
> mulig ulempe for afsender og mig.

OK

Fra : Kim Emax

Dato : 20-08-04 07:16

Jimmy wrote:

> Ja, men det er jo ikke det jeg taler om. Jeg taler om .xls filer.

Jeg læste "Det ville være tilstrækkeligt, om de blev konverteret til
tab-separerede tekst-filer" som at det var nok at excel filerne blev
konverteret _før_ de blev parset af PHP, du mener vist efter?

> Det er altså *noget* sværere at læse en .xls fil end så mange andre
> filer. Dog ser det ud til at det script jeg tidligere fandt faktisk
> kan løse opgaven.

ja, makroer er nok ikke det nemmeste at detecte. Og hvordan tager scriptet
det, hvis der er password beskyttelse på?

Men ellers lyder det interessant (hvad er det for et script?), men overkill
at du ikke bare beder brugeren om at gemme det i .csv format som
tab-separeret efter min mening (uden at kende årsagen og baggrundene

Fra : Jimmy

Dato : 20-08-04 07:24

> Jeg læste "Det ville være tilstrækkeligt, om de blev konverteret til
> tab-separerede tekst-filer" som at det var nok at excel filerne blev
> konverteret _før_ de blev parset af PHP, du mener vist efter?

HEHE ok - Så ville mit indlæg jo slet ikke give mening, da PHP uden
problemer kan læse rene tekstfiler.

> ja, makroer er nok ikke det nemmeste at detecte. Og hvordan tager
scriptet> det, hvis der er password beskyttelse på?

Så robust skal det ikke være.

http://sourceforge.net/projects/phpexcelreader/ (Se min anden post)

> men overkill
> at du ikke bare beder brugeren om at gemme det i .csv format som
> tab-separeret efter min mening (uden at kende årsagen og baggrundene

Sådan er det engang imellem. Man må tage det man kan få eller ingenting.
Hvis brugeren har dem liggende som Excel og ikke synes det er fedt manuelt
at konvertere filerne før afsendelse eller investere i en 99$ converter må
man jo kode sig ud af det.

Det ser ud som om ovenstående faktisk kan klare jobbet uden problemer og så
synes jeg at det er helt i orden at jeg parser.
Jeg vil tro at der opstår færre fejl ved at jeg parser Excel-filerne end at
en afsender manuelt skal kopiere til csv.

Mvh
Jimmy

Fra : Kim Emax

Dato : 20-08-04 21:48

Jimmy wrote:

> [...]
> Jeg vil tro at der opstår færre fejl ved at jeg parser Excel-filerne
> end at en afsender manuelt skal kopiere til csv.

Altså kan en bruger ikke finde ud af at gemme i .csv, hvad er så
sandsynligheden for at de kan finde ud af at:

gå ind på en bestemt side,
klikke gennemse,
finde fil,
klikke upload,
gemme fil,
sende fil videre

Fra : Jimmy

Dato : 20-08-04 22:01

> Altså kan en bruger ikke finde ud af at gemme i .csv, hvad er så
> sandsynligheden for at de kan finde ud af at:

Det er ikke et spørgsmål om evner.
Det er et spørgsmål om at der er mange filer og de forefindes i
Excel-format.
Jeg har ikke nævnt at der skulle uploades via en browser.

Vi er så heldige, at email er opfundet og at PHP kan læse indholdet af en
postkasse.

Mvh
Jimmy