.htaccess
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 19:25

Hej NG

Jeg har på WebCafe læst om at lave adgangskontrol med .htaccess. Der står om
at tildele adgang til forskellige brugere, grupper eller filer.

Jeg har på den baggrund lavet en .htacces, der ser således ud (vigtige data
ændret):

<citat>
AuthName "-- Min .htaccess-test --"
AuthType Basic
AuthUserFile /web/www/udbyder/users/mit-brugernavn/data/htpasswd
require valid-user
</citat>

Stien til og med mit-brugernavn er oplyst af udbyder.

Det skulle så give læseadgang til sitet.

Men hvordan skal man definere en adgangsbegrænsning til kun at gælde et
specifikt katalog på sitet?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 20:04

Goddag Erik Ginnerskov

Den Wed, 18 Aug 2004 20:25:27 +0200 skrev "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid>:

>Men hvordan skal man definere en adgangsbegrænsning til kun at gælde et
>specifikt katalog på sitet?

Hvis du med katalog mener mappe, så smækker du bare .htaccess ned i
den mappe. Du kan sagtens have forskellige .htaccesser i forskellige
mapper.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-08-04 20:05

On Wed, 18 Aug 2004 20:25:27 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Men hvordan skal man definere en adgangsbegrænsning til kun at gælde et
>specifikt katalog på sitet?

..htaccess gælder fra den mappe (og undermapper), du lægger det i, så
læg din .htaccess-fil i den mappe, der skal password-beskyttes.

(hvor kommer php ind i billedet?)

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 20:22

Peter Brodersen wrote:

> .htaccess gælder fra den mappe (og undermapper), du lægger det i, så
> læg din .htaccess-fil i den mappe, der skal password-beskyttes.

Tak til dig og Britta.

> (hvor kommer php ind i billedet?)

Forkert gruppe? Undskyld, men hvor så?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-08-04 20:47

On Wed, 18 Aug 2004 21:22:20 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Forkert gruppe? Undskyld, men hvor så?

Da .htaccess primært er en lokal omskrivning af en
Apache-konfiguration, så vil jeg anbefale Apache-gruppen:
dk.edb.internet.software.apache

Forudsætningen for brugen af .htaccess er således også, at man sidder
på en Apache-installation, og at udbyderen tillader at man må bruge
..htaccess-filer i et omgang, der tillader bruger-restriction

PHP kan trods alt køres under flere forskellige webservere, selvom vi
er gode til at glemme det her i gruppen :)

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 20:58

Peter Brodersen wrote:

> Da .htaccess primært er en lokal omskrivning af en
> Apache-konfiguration, så vil jeg anbefale Apache-gruppen:
> dk.edb.internet.software.apache

Det vil jeg bestræbe mig på at huske til næste gang.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 18-08-04 20:47